آن دکمه تعویق را بزنید! اینها فواید روانی چرت زدن هستند


خواب

آخرین به روز رسانی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲: منتشر شده در ۲۳ جولای ۲۰۲۲

اینها مزایای روانی چرت زدن هستند

خسته بودن چیز جدیدی نیست. با وجود هزاران فکر و نگرانی مختلف در ذهن شما، اگر شب قبل به اندازه کافی نخوابید، قابل درک است. ذهن ما برای رسیدن به خواب، ما را به چرت زدن سریع ترغیب می کند. با توجه به اثرات پس از این همه گیری، برنامه خواب ما ضربه خورده است.

برای جبران کمبود خواب، چرت با قدرت جایگزین خوبی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ خوب، نه تنها در تئوری، بلکه در واقعیت نیز، یک چرت زدن سریع می تواند مزایای روانی زیادی داشته باشد.

با این حال، نکته کلیدی درک زمان چرت زدن است که به نفع شما خواهد بود نه بر علیه شما. در این وبلاگ، من به شما کمک خواهم کرد تا فواید روانی چرت زدن، عوارض جانبی، مدت زمان چرت زدن برای بزرگسالان (در مقایسه با کودکان) و اینکه چگونه می توانید بدون ایجاد اختلال در خواب خود چرت بزنید، دوباره کشف کنید.

شروع کنیم!

خواب در مقابل نپ: تفاوت چیست؟

نحوه چرت زدن

چرت یک استراحت سریع در طول روز است. هنگامی که چشمان خود را برای استراحت می بندید، در ۱۰-۲۰ دقیقه اول وارد مرحله اول و دوم خواب غیر REM می شوید. چرت زدن راهی عالی برای استراحت سریع است و دوباره به بدنت انرژی بده

هدف چرت زدن کمک به شارژ مجدد بدون ایجاد اختلال در برنامه خواب منظم شماست. هنگامی که می خوابید، بدن شما به خواب REM می رود که به معنای تکمیل تمام پنج مرحله چرخه خواب است. هنگامی که خواب هستید (با چرت زدن اشتباه نگیرید)، مغز شما کمتر به محرک های خارجی واکنش نشان می دهد.

آیا می دانستید که چرت ها را نیز می توان دسته بندی کرد؟ انواع چرت زدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چرت ریکاوری: زمانی که بدهی خواب دارید و نیاز به بهبودی دارید کمبود خواب.
  • چرت پیشگیرانه: زمانی که برای جلوگیری از احساس خواب آلودگی یا گیجی در حین کار، چرت کوتاهی می‌زنید.
  • چرت اشتها آور: وقتی فقط برای لذت چرت میزنی. این نوع چرت آرامش بخش است و می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد.
  • چرت تکمیلی: بیشتر در کودکان، این نوع چرت زدن زمانی است که کودک را در طول روز بخوابانند تا نیازهای خواب را برآورده کند.
  • چرت ضروری: زمانی که در هنگام مبارزه با یک بیماری به استراحت سریع نیاز دارید. این چرت به بدن و سیستم ایمنی شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و بهبودی را پیش ببرد.

فواید روانی چرت زدن

۱. عملکرد شناختی بهتر

چرت زدن سریع می تواند به شما کمک کند تا انرژی داشته باشید و هوشیار بمانید. چرت زدن در طول روز می تواند به بهبود عملکرد شناختی شما کمک کند زیرا سطح آدنوزین را در مغز کاهش می دهد، یک انتقال دهنده عصبی که خواب را تشویق می کند.

۲. حفظ حافظه بهتر

چرت زدن همچنین می تواند به حفظ حافظه کمک کند. وقتی سریع چرت می زنید، شانس حفظ آنچه را که تازه یاد گرفته اید افزایش می دهید. چرت زدن همچنین می تواند به مهارت های یادگیری و تمرکز شما کمک کند. حتی اگر بخواهید تجربیات خاصی را به خاطر بیاورید، چرت زدن می تواند مفید باشد.

۳-ایمنی بهتر

همچنین ثابت شده است که چرت زدن به تقویت ایمنی کمک می کند. کم خوابی می تواند ایمنی شما را کاهش دهد و چرت زدن در طول روز برای پوشش کم خوابی می تواند به بهبود سیستم ایمنی شما کمک کند. چرت زدن همچنین برای کاهش سطح نوراپی نفرین، هورمون استرس مفید است.

۴. عملکرد بهتر

چرت زدن سریع (بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه) می تواند به بهبود عملکرد و افزایش بهره وری شما کمک کند. چرت زدن در طول روز می تواند سرعت روانی حرکتی و زمان واکنش شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند هوشیار بمانید.

۵. خلق و خوی بهتر

وقتی در طول روز چرت می زنید، خلق و خو و سطح انرژی شما را بهبود می بخشد. اگر تا به حال کسادی بعد از ظهر را تجربه کرده اید، یک چرت سریع می تواند گزینه خوبی باشد. نه تنها این، بلکه چرت زدن می تواند به افزایش مثبت و تحمل بهتر احساسات ناراحت کننده کمک کند. اگر می خواهید کمتر احساس خستگی و تحریک پذیری کنید، چرت زدن سریع انتخاب خوبی است.

آیا چرت زدن عوارض جانبی دارد؟

در حالی که چرت زدن سریع می تواند فواید روانی متعددی داشته باشد، می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. هنگامی که بیش از ۲۰ دقیقه چرت می زنید، می تواند باعث اینرسی خواب شود و احساس گیجی و سردرگمی در شما ایجاد کند. اگر کم خواب هستید، این علائم می توانند شدید بوده و طولانی تر از سایر علائم باقی بمانند.

چرت زدن در طول روز (مخصوصاً زمانی که بیش از ۲۰ دقیقه باشد) می تواند استراحت شبانه خوبی را برای شما دشوارتر کند. اگر با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید، این می تواند حتی بدتر هم باشد.

چرت زدن چقدر باید باشد؟

چرت زدن برای بزرگسالان چقدر باید باشد

یک چرت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای در طول روز می تواند به شما احساس هوشیاری و سرحالی بدهد، اما اگر از این حد فراتر بروید، می تواند احساس تنبلی، خستگی و سردرگمی در شما ایجاد کند. تنها استثنا در این مورد زمانی است که شما کم خواب هستید. یک فرد کم خواب حداقل به یک چرت ۹۰ دقیقه ای نیاز دارد تا چرخه خواب خود را کامل کند و بدهی خواب خود را بازپرداخت کند.

چرت های طولانی تر در طول روز نیز می تواند برنامه خواب منظم شما را مختل کند. حداقل، یک چرت ۹۰ دقیقه ای برای تکمیل چرخه خواب خوب است، زمانی که در تلاش برای خواب کافی هستید.

البته بزرگسالان و کودکان به خواب متفاوتی نیاز دارند و برنامه های چرت زدن در اینجا چند توصیه برای زمان خواب بزرگسالان و کودکان آورده شده است:

  • ۰-۶ ماهگی: یک چرت ۳۰ دقیقه ای (هر ۲ ساعت) دو تا سه بار در روز
  • ۶-۱۲ ماهگی: یک چرت ۲۰ دقیقه ای هر چند ساعت، حداقل دو بار در روز
  • کودکان نوپا: یک چرت ۱ تا ۳ ساعته هر بعد از ظهر
  • پیش از نوجوانی: چرت زدن ضروری نیست اما توصیه می شود کودک حداقل ۱۰-۱۱ ساعت بخوابد.
  • نوجوانان: چرت زدن مانند دوران قبل از نوجوانی ضروری نیست، اما توصیه می شود که کودک حداقل ۹ ساعت بخوابد.
  • بزرگسالان: بزرگسالان ممکن است لزوماً به چرت زدن نیاز نداشته باشند، اما همچنان می توانند از یک استراحت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای بهره مند شوند. بزرگسالان کم خواب می توانند از چرت ۹۰ دقیقه ای تا ۱۱۰ دقیقه ای بهره مند شوند.

چگونه چرت بزنیم؟

اگر به چرت روزانه نیاز دارید، در اینجا چند نکته برای کمک به شما وجود دارد:

  1. زمان بندی مهم است: مطمئن شوید که ساعت خواب شما بین ۱ تا ۳ بعد از ظهر تنظیم شده است. این ساعات خوب است زیرا نه خیلی زود است و نه خیلی دیر. اگر دیرتر بخوابید، شب ها در خوابیدن مشکل خواهید داشت.
  2. محیط خود را تنظیم کنید: همانطور که محیط خواب مهم است، محیط چرت نیز مهم است. اطمینان حاصل کنید که اتاق تاریک، خنک و عاری از سر و صدای خارجی است. برای کمک بیشتر می توانید از ماسک چشم یا نویز سفید استفاده کنید.
  3. اجتناب از تخت: اگر در حال چرت زدن با قدرت هستید، توصیه می شود که به جای تختخواب خود روی یک مبل یا تخت خواب چرت بزنید. این کار باعث می‌شود که بیش از حد راحت نباشید و زمان خواب خود را طولانی‌تر کنید.
  4. یک چرت قهوه بزنید:قبل از چرت زدن یک فنجان قهوه بنوشید. این تضمین می کند که وقتی بیدار می شوید، سرحال هستید. به این ترتیب، کافئین پس از بیدار شدن وارد بدن می شود و به شما احساس هوشیاری و شادابی می دهد.
  5. تنظیم زنگ هشدار: تنظیم زنگ هشدار می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا تضمین می کند که زمان خواب خود را طولانی نمی کنید. صدای زنگ هشداری را انتخاب کنید که به آرامی ایجاد شود و شما را از خواب غافلگیر نکند.

مثل یک حرفه ای چرت بزنید!

چرت بعد از ظهر ممکن است لوکس به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که یک چرت ۱۰ دقیقه ای می تواند مزایای زیادی از جمله بهبود خلق و خو، کاهش سطح استرس، بهبود عملکرد و عملکرد شناختی بهتر را به همراه داشته باشد. چرت زدن همچنین می تواند به شما احساس هوشیاری و بهره وری بدهد.

مطمئن شوید که بیش از ۲۰ دقیقه از زمان خواب خود تجاوز نکنید، محیط خواب خود را آرام و خنک نگه دارید، زنگ هشدار را تنظیم کنید و استراحت مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. چرت زدن سریع به شما کمک می کند در کمترین زمان احساس انرژی و هوشیاری کنید. فقط مراحل بالا را دنبال کنید و مانند یک حرفه ای چرت بزنید!

امیدوارم این وبلاگ به شما در درک فواید روانی چرت زدن، مدت زمان چرت زدن و چگونگی چرت زدن کمک کرده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید.

شما همچنین می توانید افکار خود را (و ترفندهایی برای چرت زدن قدرت) در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

مراقب باش!

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.