آیا از انکار به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می کنید؟ علائم، تأثیر، و بیشتر آن را بیاموزید


روانشناسی

آخرین به روز رسانی در ۱۰ اوت ۲۰۲۲: منتشر شده در ۱۰ اوت ۲۰۲۲

آیا از انکار به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می کنید؟

وقتی چیزی اشتباه می شود، غریزه ما به ما می گوید که آن را انکار کنیم. این به ما می‌گوید که موقعیت را نادیده بگیریم، عمدتاً برای اجتناب از اضطراب و احساسات بعدی که به دنبال اضطراب می‌آیند. انکار، خارج از همه مکانیسم‌های دفاعی، آسان به نظر می‌رسد، اما آیا واقعاً اینقدر مؤثر است یا حتی سالم؟

انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی زمانی است که تصمیم می‌گیریم واقعیت را نادیده بگیریم تا در حلقه اضطراب، وحشت و حتی غم گیر نکنیم. زمانی است که از انکار برای کنار آمدن با احساسات ناراحت کننده خود استفاده می کنید و فقط از پذیرفتن عواقب واقعیت امتناع می ورزند.

هنگامی که در حال انکار هستید، اغلب به این معنی است که شما در تلاش برای تصدیق موقعیتی هستید که بالقوه استرس زا یا بیش از حد طاقت فرسا است. در حالی که این مکانیسم دفاعی انکار می تواند به شما کمک کند تا خود را با تغییر یا تغییر ناگهانی در زندگی خود سازگار کنید، در نهایت می تواند در دراز مدت مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد کند.

انکار ممکن است به شما زمان دهد تا بپذیرید و با شرایط عادی جدید خود سازگار شوید، اما همچنین می تواند شما را از دریافت کمکی که ممکن است نیاز دارید باز دارد.

در این مقاله، بیایید بفهمیم که انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی چگونه کار می کند، نشانه ها، تاثیرات آن و نحوه عبور از انکار.

انکار چیست؟

انکار چیست

انکار، اول از همه، یکی از موارد است پنج مرحله غم و اندوه که دکتر الیزابت کوبلر راس برای اولین بار مطرح کرد. انکار فرآیندی است که می تواند به ما کمک کند تا با احساسات آشفته ای که اغلب به دنبال فقدان، غم و اندوه یا ضربه وارد می شود کنار بیاییم. انکار یک دفاع ناخودآگاه است که به ما زمان می دهد تا خود را با آسیب تطبیق دهیم.

انکار یک پاسخ طبیعی است که به دنبال ضربه یا درد ایجاد می شود. وقتی برای مدت طولانی در انکار هستید، آنگاه از یک مکانیسم مقابله به یک پاسخ ناسالم تبدیل می‌شود. در حالی که این یک پاسخ طبیعی انسانی است، اما یک راه حل یا پاسخ دائمی نیست. برای دریافت کمک مناسب، فرد باید به مشکل رسیدگی کند و انکار شما را از مشکل دور می کند.

اگرچه، انکار می تواند یک رویکرد انعطاف پذیر برای کنار آمدن با فقدان، اعتیاد، بیماری یا حتی استرس باشد. اما، همچنین می تواند شما را از پذیرش حقیقت کور کند. وقتی از رویارویی با حقیقت امتناع می کنید، از تصدیق مشکل خودداری می کنید.

انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی

زیگموند فروید اولین کسی بود که در مورد مکانیسم های دفاعی صحبت کرد. او توضیح داد که مکانیسم های دفاعی چگونه به ما کمک کردند. به عنوان مثال: اگر شب ها به تنهایی راه می رفتید و صدای قدم هایی می شنیدید، ناخودآگاه بدن شما را پر از اضطراب می کرد در حالی که کنترل کننده شما (یا ایگو) سعی می کرد وضعیت را منطقی کند. انکار، در اینجا، یکی از مکانیسم های دفاعی ایگوی شماست. این کار به شما کمک می کند تا قبل از نتیجه گیری سریع، وضعیت را منطقی کنید.

انکار همچنین از شما در برابر احساس غرق شدن محافظت می کند. این نه تنها می تواند به شما کمک کند تا غم، درد و ضربه را در مراحل کوچک پردازش کنید نه اینکه یکباره به شما ضربه بزند. انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی از ذهن و بدن شما در برابر شوک محافظت می کند.

انکار نشانه ها مکانیسم دفاعی شماست

انکار به عنوان مکانیزم دفاعی

در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد شما یا کسی که می شناسید انکار را به عنوان مکانیزم دفاعی دارید:

  • شما از تصدیق مشکل خودداری می کنید (یا مشکل را به حداقل می رسانید)
  • شما سعی می کنید با بهانه گیری منطقی کنید
  • مدام در مورد اعمالتان به خودتان دروغ می گویید تا از واقعیت دوری کنید
  • خودت را پیدا می کنی سرزنش دیگران برای وضعیت
  • شما با وجود اینکه از عواقب آن آگاه هستید به اعمال خود ادامه می دهید
  • شما مدام مشکل را طولانی می کنید (یا مدام می گویید، در نهایت مشکل را حل خواهید کرد)
  • شما به خود اجازه نمی دهید به مشکل یا موقعیت فکر کنید
  • شما احساس ناامیدی و درمانده
  • شما هیچ کاری برای رفع مشکل انجام نمی دهید
  • شما نگرانی های دیگران را به خاطر خود از بین می برید

چرا انکار می کنید؟

درست مانند سایر مکانیسم های دفاعی، انکار برای محافظت از ذهن و بدن شما در برابر تجربه احساسات طاقت فرسا مانند اضطراب و ترس عمل می کند. گاهی اوقات، می‌تواند راهی برای جلوگیری از مواجهه با استرس یا احساسات ناراحت‌کننده باشد، اما گاهی اوقات، می‌تواند راهی برای امتناع از پذیرش اشتباه باشد.

اغلب اوقات، انکار را می توان در افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان مانند اختلال سوء مصرف مواد یافت. اعتیاد به الکل، و اختلال شخصیتی خودشیفتگی. در اینجا چند نمونه از افرادی که از انکار به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می کنند آورده شده است:

  • یک فرد ممکن است داشتن یک اختلال اعتیاد را انکار کند، زیرا باید سر کار برود و به طور طبیعی کار کند.
  • ممکن است یک فرد برای مقابله با این از دست دادن، از پذیرش مرگ یکی از عزیزان خودداری کند. در اینجا، دفاع انکار می تواند بخشی از مراحل پنج گانه سوگ باشد.
  • یک فرد ممکن است پس از آسیب رساندن عاطفی به عزیز خود از انکار به عنوان دفاعی برای اعمال خود استفاده کند. آنها ممکن است سعی کنند دیگران را برای اعمال خود سرزنش کنند.
  • یک فرد ممکن است پس از تشخیص بیماری مزمن یا اختلال سلامت روان از انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده کند زیرا از مواجهه با واقعیت می ترسد.

تاثیر انکار

انکار ممکن است یک مکانیسم مقابله ناسالم باشد، اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات، دفاع از انکار می تواند به شما کمک کند با اخبار تکان دهنده کنار بیایید و با تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره ای که بر شما تحمیل شده است کنار بیایید.

به عنوان مثال، ممکن است مشکل سلامتی را انکار کنید زیرا نمی خواهید با ایده بیماری مزمن کنار بیایید. به جای نگرانی، انکار به شما این امکان را می دهد که با شرایط کنار بیایید و در حالی که به پزشک مراجعه می کنید آرام بمانید.

جایی که انکار می تواند ناسالم و کاملاً مضر باشد، زمانی می تواند باشد که، برای مثال، بیماری جدی را انکار می کنید اما از مشورت با پزشک خودداری می کنید. این انکار در نهایت به سلامتی شما آسیب وارد می کند و وضعیت رو به افول شما را بدتر می کند.

به طور مشابه، زمانی که مضطرب یا افسرده بودن را انکار می کنید، ممکن است از مراجعه به یک متخصص برای درمان امتناع کنید یا آن را به تاخیر بیندازید.

چگونه از انکار گذشته عبور می کنید؟

انکار در روانشناسی

حرکت انکار گذشته می تواند به موقعیت بستگی داشته باشد. در برخی موارد، می توانید با گذشت زمان بر انکار غلبه کنید حمایت اجتماعی اما گاهی اوقات ممکن است نیاز به مداخله حرفه ای باشد. برای کمک به کنار آمدن با واقعیت خود، رویکردهای روان درمانی مانند درمان روان پویشی می تواند کمک کند.

که در روان درمانی، شما یاد می گیرید که مکانیسم های دفاعی مختلف از جمله انکار را شناسایی کنید. با کمک یک متخصص، روی بهبود خودآگاهی و درک اقدامات خود کار می کنید. اگر از انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنید، می‌تواند از پرداختن به یک مشکل بالقوه مضر جلوگیری کند. اگر اینطور است، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • سعی کنید درک کنید که چرا نمی خواهید به مشکل رسیدگی کنید
  • عواقب اجتناب از پرداختن به مشکل را در نظر بگیرید
  • با یک دوست عزیز – یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک گروه پشتیبانی – ارتباط برقرار کنید که می تواند دیدگاه صادقانه ای در مورد وضعیت شما به شما ارائه دهد.
  • سعی کنید روی شناسایی تفکری که باعث اضطراب شما می شود کار کنید
  • شما همچنین می توانید روی برخی کار کنید تکنیک های زمین که می تواند شما را در زمانی که احساس می کنید بیش از حد تحت فشار هستید، ثابت نگه دارد
  • تلاش کردن روزنامه نگاری برای بررسی احساسات خود مانند ترس و اضطراب. این می تواند به شما کمک کند به جای اجتناب از آنها، متوجه شوید که این احساسات از کجا می آیند و چگونه می توانید آنها را برطرف کنید
  • سعی کنید از یک متخصص کمک بخواهید. یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا پاسخ خود را درک کنید و مکانیسم های مقابله ای سالم تری ارائه دهید

انکار یکی از رایج ترین مکانیسم های دفاعی است. انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی زمانی است که از پذیرفتن یا نادیده گرفتن موقعیتی که ممکن است باعث اضطراب، ترس یا هراس شما شود، امتناع می کنید. تکنیک های مقابله ای مناسب می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را سالم تر پردازش کنید. انکار، اگرچه مضر نیست، می تواند شما را از پرداختن به یک موقعیت بالقوه مضر باز دارد.

اگر به خود یا یکی از نزدیکان خود مشکوک هستید که از انکار به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود برای حمایت از آن استفاده کنید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بفهمید مکانیسم دفاعی انکار چگونه می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید. شما همچنین می توانید نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید!

مراقب باش!

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.