آیا از گیر افتادن می ترسید؟ ممکن است «کلیتروفوبیا» داشته باشید


فوبیا

شما از به دام افتادن می ترسید

ترس یک تجربه رایج است، با این حال، داشتن فوبیا می تواند پاسخی غیرمنطقی به ترس باشد که اغلب می تواند با احساس اضطراب، وحشت و ترس همراه باشد. در حالی که اکثر افراد مبتلا به فوبیا می دانند که ترس آنها غیرمنطقی است، اما تجربه آنها را از ترس کمتر نمی کند.

یکی از فوبیای ناشناخته که تا حد زیادی نادیده گرفته می شود، این است کلیتروفوبیا، یا ترس از به دام افتادن. این ترس از به دام افتادن می تواند توسط تعداد کمی از افراد تجربه شود، اما هنوز هم می تواند زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

در این وبلاگ، بیایید نگاهی به کلیتروفوبیا، محرک‌های آن، علائم و نحوه مقابله با فوبیای به دام افتادن بیاندازیم.

کلیتروفوبیا چیست؟

کلیتروفوبیا چیست؟

کلمهکلیترو” در یونانی به بستن یا بستن ترجمه می شود. فردی که مبتلا به کلیتروفوبیا است، هنگامی که می ترسد در اتاق، بالکن یا حتی زیر برف گیر کرده یا قفل شود، با اضطراب شدید و احساس ترس دست و پنجه نرم می کند.

تجارب شخصی که ترس از به دام افتادن دارد می تواند احساس درماندگی و خجالت در او ایجاد کند. با این حال، با درمان مناسب و تکنیک های مقابله ای، کلیتروفوبیا را می توان به راحتی مدیریت کرد.

متأسفانه، کلیتروفوبیا یا فوبیا از به دام افتادن یا گیر افتادن اغلب می تواند با کلاستروفوبیا، ترس از فضاهای کوچک اشتباه گرفته شود.

کلیتروفوبیا در مقابل کلاستروفوبیا

کلاستروفوبیا ترس از قرار گرفتن در فضاهای بسته است. افراد مبتلا به کلاستروفوبیا ممکن است با فکر ورود به اتاقک MRI یا فضاهای بسته مشابه، وحشت و اضطراب شدیدی را تجربه کنند.

از سوی دیگر، کلیتروفوبیا می تواند با گیر افتادن، به دام افتادن یا قفل شدن در یک فضای کوچک ایجاد شود. اگر با کلیتروفوبیا دست و پنجه نرم می کنید، زمانی که می دانید راهی برای خروج دارید، ممکن است در یک فضای بسته راحت باشید. تمرکز این فوبیا روی گیر افتادن و ناتوانی در ترک است.

در حالی که تفاوت بین این دو فوبیا کوچک و ظریف است، اما از اهمیت کمتری برخوردار نیست. هر دو فوبیا می توانند باعث اضطراب و موارد وحشت زدگی حتی قبل از اینکه محرک ها را تجربه کنید.

کلیتروفوبیا، ترس از به دام افتادن اغلب با کلاستروفوبیا اشتباه گرفته می شود (و جایگزین آن می شود)، زیرا در صورت مشاهده خطر کوچکی برای به دام افتادن، حالت اول ممکن است ایجاد شود. به طور مشابه، ترس از فضاهای کوچک را می توان به جای هم به عنوان کلیتروفوبیا نامید، زیرا ممکن است شخصی حتی اگر بتواند فضا را ترک کند، به دام افتاده است.

اگر از گیر افتادن می ترسید یا از فضاهای کوچک می ترسید، توصیه می شود برای تشخیص صحیح با یک متخصص آموزش دیده صحبت کنید.

محرک ها و علائم کلیتروفوبیا

محرک ها و علائم کلیتروفوبیا

به بیان ساده، کلیتروفوبیا زمانی ایجاد می شود که شما یک نقطه فرار یا خروج از اتاق را نمی بینید. مثلا:

  • بودن در شهربازی سواری با بند محکم
  • در یک اتاق حبس شدن
  • حضور در اتاقک ام آر آی

علائم کلیتروفوبیا، با این حال، می تواند مشابه سایر ترس ها و فوبیاهای خاص باشد. اگر ترس از به دام افتادن را تجربه کنید، ممکن است علائمی مانند:

  • موارد وحشت زدگی
  • حملات اضطراب
  • گریان
  • فریاد زدن
  • دعوای فیزیکی
  • انجماد، یا
  • در حال فرار

اگر نمی توانید ترک کنید، ممکن است احساساتی مانند:

  • عرق کردن شدید
  • افزایش ضربان نبض
  • حالت تهوع
  • ناتوانی در تفکر واضح

مقابله با ترس از به دام افتادن

مقابله با ترس از به دام افتادن

اگر علائم شما شدید است، توصیه می شود برای تشخیص دقیق و درمان مناسب با یک درمانگر حرفه ای صحبت کنید. با کمک حساسیت زدایی سیستماتیک و درمان شناختی رفتاری، ممکن است یاد بگیرید که چگونه با ترس از به دام افتادن کنار بیایید. با این حال، درمان ها فقط باید تحت نظارت حرفه ای انجام شود.

اگر علائم شما خفیف است، ممکن است راهبردهای خودیاری را موثر بیابید. می تونی امتحان کنی:

  • ایجاد یک راه فرار از قبل
  • درب اتاق را کمی باز نگه دارید
  • برداشتن قفل ها از درهای خانه (در اتاق هایی که ممکن است از گیر کردن آن ترس داشته باشید)

با این حال، این اقدامات فقط موقتی هستند و به سختی در فضاهای عمومی عملی هستند. وقتی در یک فضای عمومی، احساس اضطراب می کنید، می توانید سعی کنید تمرین کنید تنفس آگاهانه تمرینات، تمرین های تجسم یا به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دوستان، خانواده یا سیستم پشتیبانی خود را برای آرام کردن خود انجام دهید.

در چنین شرایطی که ترس شما از به دام افتادن می تواند باعث ترس و اضطراب شما شود، می توانید آن را امتحان کنید متوقف کردن! فنی همچنین. این تکنیک نوعی تمرین CBT است که می تواند به افکار مسابقه ای و آرامش بیش از حد نگران کننده شما کمک کند. هنگامی که ترس شما افزایش می یابد، می توانید فریاد بزنید “STOP”. سعی کنید در ابتدا آن را با صدای بلند فریاد بزنید، اما به آرامی می توانید به زمزمه تغییر دهید و در نهایت این کار را بی صدا انجام دهید.

با این حال، این اقدامات فقط موقتی هستند و به سختی در فضاهای عمومی عملی هستند. وقتی در یک فضای عمومی، احساس اضطراب می کنید، می توانید سعی کنید تمرین کنید تنفس آگاهانه تمرینات، تمرین های تجسم یا به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دوستان، خانواده یا سیستم پشتیبانی خود را برای آرام کردن خود انجام دهید.

در چنین شرایطی که ترس شما از به دام افتادن می تواند باعث ترس و اضطراب شما شود، می توانید آن را امتحان کنید متوقف کردن! فنی همچنین. این تکنیک نوعی تمرین CBT است که می تواند به افکار مسابقه ای و آرامش بیش از حد نگران کننده شما کمک کند. هنگامی که ترس شما افزایش می یابد، می توانید فریاد بزنید “STOP”. سعی کنید در ابتدا آن را با صدای بلند فریاد بزنید، اما به آرامی می توانید به زمزمه تغییر دهید و در نهایت این کار را بی صدا انجام دهید.

در نهایت، به حداقل رساندن خود را پاسخ استرس بهترین راه برای پاسخ به فوبیا است. به طور منظم مدیتیشن، تمرکز حواس و غیره را تمرین کنید تکنیک های مدیریت استرس می تواند به شما کمک کند تا با فوبیای خود کنار بیایید. کاهش اثرات واکنش استرس شما می تواند به کاهش اضطراب و هراس شما کمک کند.

یکی دیگر از چیزهایی که به شما کمک می کند با فوبیای خود کنار بیایید، می تواند این باشد که آسیب های گذشته خود را در نظر بگیرید و برای آن کمک بگیرید. اگر ترس شما است به یک تجربه آسیب زا در گذشته متصل می شود، سپس پرداختن به رویداد می تواند به شما کمک کند تا بر فوبیای خود غلبه کنید یا با آن کنار بیایید.

افکار نهایی

اگر کلیتروفوبیا یا ترس از به دام افتادن شغل، روابط، عملکرد تحصیلی یا زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، توصیه می شود از متخصصان کمک بگیرید. و در حالی که مقابله با کلیتروفوبیا ممکن است ناراحت کننده باشد، می توان آن را با روان درمانی، داروها و خودیاری درمان کرد.

با حمایت و درمان مناسب، می توانید به راحتی با ترس خود کنار بیایید و آن را مدیریت کنید و حتی از زندگی روزمره خود بدون هیچ ترس یا احساس اضطراب لذت ببرید.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید با افراد حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید یا می‌توانید با ما تماس بگیرید [email protected]. همچنین می توانید برای ما پیامی در رسانه های اجتماعی ارسال کنید یا در کادر نظر زیر برای ما بنویسید!

مراقب باشید و ایمن بمانید!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر