آیا شکایت از کار به سلامت روان شما کمک می کند یا به آن آسیب می رساند؟ (به جای آن چه باید کرد)


سلامت محل کار

آخرین به روز رسانی در ۱۹ جولای ۲۰۲۲ : منتشر شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲

آیا-شکایت-درباره-کار-کمک-یا-به-سلامت-روانی-شما آسیب می رساند؟

شما تنها کسی نیستید که به خاطر آن یک همکار ناامید شده‌اید که نمی‌رود و شما را رها می‌کند. من می توانم به شما تضمین بدهم که در هر محیط کاری یک نفر وجود دارد که تمرکز و اتمام کار را به موقع برای شما دشوارتر می کند.

با این حال، این همه چیز نیست. در واقعیت، این تنها یک همکار یا سرپرست شما نیست که شما را ناامید می کند. با هر شغلی بار استرس همراه است. و این طبیعی است حتی اگر در حال انجام شغل رویایی خود هستید، استرس بخشی از آن است.

پس چه کسی می گوید که این اشتباه است که بعد از پایان روز کاری، ناامیدی خود را بیرون بیاورید یا به سراغ عزیزانتان برسانید؟ اغلب اوقات، شکایت از کار می تواند به شما کمک کند تا ناامیدی و استرس را از بین ببرید. می تواند احساس خوبی به شما بدهد. اما این یک سوال را ایجاد می کند،

“آیا شکایت از کار سالم است یا مضر؟” آیا شکایت از کار استرس شما را افزایش می دهد یا به رهایی از آن کمک می کند؟

نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد. بسیاری از مردم معتقدند که حفظ یا بطری کردن ناامیدی آنها در مورد کار، همکاران یا رئیسان ممکن است آنها را در معرض خطر انفجار در مکان اشتباه در زمان نامناسب قرار دهد. برخی دیگر بر این باورند که بیرون دادن به کسی که مایل به گوش دادن (و حمایت) در حریم خصوصی خانه خود است می تواند جایگزین خوبی برای رهاسازی احساسات فروخورده باشد.

بسیاری بر این باورند که شکایت کاری جز گسترش منفی نگری ندارد و تمرکز را از جنبه های مثبت کار دور می کند. در این وبلاگ، مزایا و معایب شکایت از کار شما و تأثیراتی که شکایت از کار می تواند بر سلامت روان شما داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

PS به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید که به جای آن چه کاری می توانید انجام دهید تا استرس را به طور مؤثری رها کنید.

اثرات شکایت از کار

جنبه های مثبت

۱. باعث می شود استرس را در لحظه رها کنید

بسیار خوب، پس شاید کمی شکایت از مدیرتان می تواند باعث ایجاد حس خوب در شما شود، اما در لحظه. وقتی از محل کار یا همکارانتان شکایت می کنید، به این معنی است که ناامیدی خود را کنار می گذارید. وقتی آن احساسات و عواطف را رها می کنید، می تواند قلب شما را سبک تر کند و اگرچه در دراز مدت، این گام درستی نیست، اما همچنان می تواند باعث شود احساس رضایت کنید.

۲. باعث می شود احساس شنیدن کنید

وقتی کسی را دارید که می‌توانید ناراحتی‌هایتان را به او منتقل کنید، باعث می‌شود احساس کنید که شنیده می‌شوید و استرس کمتری دارید. وقتی می دانید که در زندگی شما افرادی هستند که به شما گوش می دهند و فهمیدن ناامیدی شما، می تواند باعث شود نگرانی های شما معتبر باشد. و هنگامی که از کار به یک گروه شکایت می کنید، می تواند به افزایش ارتباط کمک کند (به خصوص زمانی که موضوع بحث استرس شغلی باشد).

۳. به شما کمک می کند راه حل پیدا کنید

وقتی از کار به یکی از عزیزان خود شکایت می کنید، نه تنها ناامیدی خود را تخلیه می کنید بلکه ممکن است به شما در یافتن راه حل نیز کمک کند. به طور معمول، زمانی که استرس دارید، یک راه حل فوری، که در مقابل شما قرار دارد، می تواند نامرئی باشد، با این حال، صحبت کردن یا بحث در مورد مشکلات خود با یک همکار یا یکی از عزیزانتان می تواند به شما کمک کند راه حل را ببینید. در اینجا، دیدگاه یک خارجی مفید است.

۴. از طغیان های بعدی جلوگیری می کند

این یک واقعیت شناخته شده است که هر چه بیشتر احساسات خود را تقویت کنید، بیشتر در معرض خطر تجربه یک طغیان عاطفی. و چه کسی می تواند بگوید که این طغیان های عاطفی ممکن است جلوی مدیر یا مافوق شما رخ ندهد؟ شما نمی توانید برای همیشه ناامید بمانید و خطر انفجار در لحظه نامناسب را داشته باشید. شکایت از کار می تواند به شما کمک کند تا از طغیان های بعدی جلوگیری کنید.

جنبه های منفی

۱. می تواند منفی را گسترش دهد

منفی بودن می تواند مسری باشد اما مثبت هم می تواند مسری باشد. هنگامی که از کار شکایت می کنید، مستعد گسترش خلق و خوی بد و منفی بافی خود به شخصی هستید که می خواهید به او تخلیه کنید. بنابراین، نه تنها با گله کردن، روحیه خود را خراب می کنید، بلکه روحیه عزیزتان را نیز خراب می کنید.

۲. می تواند به یک عادت تبدیل شود

بله، شکایت بیش از حد می تواند تبدیل به عادت شود. هر چه بیشتر شکایت کنید، فرآیند خودکارتر می شود. علاوه بر این، هنگامی که بیش از حد شکایت کنید، بیشتر جنبه های منفی محل کار و همکاران خود را خواهید دید، تا جنبه های مثبت. بنابراین اگر شما فردی هستید که مرتباً از کار خود شکایت می‌کنید، باید قبل از اینکه به عادت تبدیل شود، روی نگرش خود تمرکز کنید.

۳. می تواند بر تصویر شما تأثیر بگذارد

مطمئناً، شکایت از کارتان با همکارانتان می‌تواند مانند یک جلسه پیوند باشد، اما می‌تواند بر روی تصویر یا شهرت شما نیز تأثیر بگذارد. این می تواند شما را در نظر دیگرانی که معتقدند همیشه شکایت می کنید شبیه یک فرد منفی یا سمی جلوه دهد. اجازه ندهید ناامیدی شما با شکایت بیش از حد تصویر شما را در محل کار یا خانه تحت تأثیر قرار دهد.

۴. می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد

وقتی از کار یا مدیران خود شکایت می کنید، ذهن خود را در حالت استرس دائمی قرار می دهید. این یکی از عواملی است که می تواند به استرس مزمن کمک کند. وقتی ذهن شما چیزی را به عنوان یک تهدید می بیند، شما پاسخ استرس فعال می شود، و این پاسخ استرس می تواند باعث شود که ما مجموعه ای از اثرات منفی را بر سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی خود تجربه کنیم.

بله، شکایت از کار می‌تواند تجربه‌ای دلخراش باشد، اما همچنین می‌تواند در درازمدت احساس وحشتناکی به شما بدهد. تخلیه ناامیدی ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقعیت، هیچ کاری انجام نمی دهد. کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید خود را خنک کنید، توجه خود را تغییر دهید و احساسات منفی خود را کمتر مخرب و سازنده تر بیان کنید.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

۱. از مجله برای ثبت احساسات استفاده کنید

در حالی که صحبت با یک دوست یا یک عزیز می تواند کمک کننده باشد، روزنامه نگاری در مورد عواطف و احساسات شما می تواند راه بهتری باشد. نوشتن احساسات خود در یک دفترچه به شما کمک می کند تا احساسات خود را بسیار بهتر از ابراز احساسات برای یک فرد مورد علاقه خود پردازش کنید. شما می توانید یک دفترچه قدردانی راه اندازی کنید تا به جای چیزهای بد، چیزهای خوبی را که در آن روز اتفاق افتاده است به خودتان یادآوری کنید. این همچنین می تواند به مغز شما کمک کند تا بیشتر مثبت فکر کند تا منفی.

۲. افکار خود را تغییر مسیر دهید

اگر شکایت از کار به یک عادت تبدیل شده است، می توانید یاد بگیرید که افکار خود را با گرفتن خود در هنگام شکایت هدایت کنید. هر زمان که متوجه شدید از کار شکایت می کنید، افکار خود را تغییر دهید و روی چیزهایی تمرکز کنید که احساس خوبی به شما می دهد. شما همچنین می توانید به طور هدفمند تخلیه کنید و سپس بلافاصله افکار خود را تغییر دهید. به خودتان اجازه ندهید بیش از چند دقیقه روی نکات منفی متمرکز شوید.

۳. شنونده مناسب را پیدا کنید

وقتی راه حلی پیدا نمی شود شکایت کردن چه فایده ای دارد؟ وقتی از فرد درست می تواند به شما در بهبود تفکر کمک کند. اگر یک موقعیت استرس زا در محل کار وجود دارد، شکایت به فرد مناسب می تواند به شما کمک کند تا قبل از تشدید مشکل، مشکل را حل کنید.

۴. ذهن آگاهی را تمرین کنید

وقتی در لحظه حاضر هستید، زمان کمتری برای استرس آینده یا تمرکز بر گذشته به شما می دهد. تمرین کردن ذهن آگاهی یا عادت حضور در لحظه نیز می تواند به شما کمک کند کمتر شکایت کنید. تکنیک های ذهن آگاهی بسیار زیاد هستند، اما می توانید به سادگی با تمرکز بر تنفس و احساساتی که به همراه دارد شروع کنید.

۵. مدیریت استرس را تمرین کنید

در کنار تمرکز حواس و ژورنال نویسی، می توانید موارد موثر دیگری را نیز بیاموزید تمرینات مدیریت استرس به شما کمک می کند تا در برابر استرس انعطاف پذیری داشته باشید و کمتر تحت کنترل احساسات آزار دهنده خود باشید.

بهترین راه برای جلوگیری از استرس شغلی این است که مطمئن شوید کار خود را در خانه نیاورید یا کار بیش از حد انجام دهید. اگر از خانه کار می‌کنید، بهترین راه برای جلوگیری از احساس ناامیدی از کار، استراحت کوتاه و در پایان روز، خاموش کردن اعلان‌های کاری است. همچنین، می توانید مطمئن شوید که محل کار شما از محل زندگی شما جدا است.

برداشتن گام های کوچک برای مدیریت استرس و کنترل احساسات می تواند به شما کمک کند تا شکایت از کار را به حداقل برسانید. امیدوارم نکات فوق را به کار گرفته و بیش از حد لازم از شکایت از کار و همکاران خود پرهیز کنید.

اگر این وبلاگ برای شما مفید بود، می توانید نظرات خود را با ما در این آدرس به اشتراک بگذارید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید. شما همچنین می توانید نظرات خود را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

مراقب باش!

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.