ارزیابی آسیب ناشی از مواد قندی – دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. بر

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما به نفع سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری از مردم فقط در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی به فکر محدود کردن یا حذف قند در رژیم غذایی خود بودند.

مضرات قندها:

1) ضخامت

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای پیچیده ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که ما به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما معتقدیم نمک یکی از عوامل مهم برای افزایش فشار خون است. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، رکتوم ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونی آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترونها در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی ( مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، می توان استفاده کرد. این به معنی تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را برای بدن تأمین می کند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. آنها در مدت زمان طولانی انرژی مورد نیاز بدن را افزایش نمی دهند یا به آن نیاز نمی دهند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی طبیعی) کامل استفاده کنید ، زیرا میوه کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری است (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، هر چند از نظر طعم شیرین نیستند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید