رژیم لاغری سریع

استرس موقعیتی و چند ترفند برای مقابله با آن!


مدیریت استرس

منتشر شده در ۱۴ می ۲۰۲۲

همه چیزهایی که باید در مورد استرس موقعیتی بدانید

استرس موقعیتی را نمی توان در یک تعریف قرار داد. استرسی است که روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنید. همه ما استرس موقعیتی را تجربه می کنیم و اکثر ما به خوبی با آن کنار می آییم. تنها زمانی مشکل ساز می شود که توانایی مقابله با آن را از دست بدهید، زمانی که نتوانید پاسخی انعطاف پذیر به استرس های روزانه ای که با آن ها روبرو هستید ایجاد کنید.

همه ما می دانیم که استرس یک پاسخ طبیعی به هر نوع تهدید (درک شده یا واقعی) است. استرس موقعیتی یکی از رایج ترین انواع استرس است که ما تجربه می کنیم. این نگرانی، تنش، استرس یا اضطرابی است که در مورد چیزهایی که برای ما یا اطرافمان اتفاق می افتد داریم.

هر کس آستانه متفاوتی دارد و احتمال زیادی وجود دارد که افرادی که به راحتی در مورد چیزهای تصادفی مضطرب می شوند، استرس موقعیتی می توانند در عملکرد عادی روزانه آنها اختلال ایجاد کنند.

بیایید استرس موقعیتی را بهتر درک کنیم…

استرس موقعیتی چیست؟

استرس موقعیتی چیست

استرس موقعیت در یک استرس کوتاه مدت که در یک موقعیت سخت تجربه می کنید. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بدون اطلاع قبلی اتفاق می‌افتد. استرس موقعیتی در حضور یک تهدید موقت نشات گرفته از این فکر است – “اگر من در حال حاضر راه حلی برای این مشکل پیدا نکنم، اتفاق بدی خواهد افتاد”

این نمونه ای از تفکر فاجعه آمیز است. ما همیشه در بهترین حالت و در وضعیت آسیب پذیر خود نیستیم، تجربه استرس موقعیتی کاملاً طبیعی است. شما اساساً غافلگیر شده اید و این یکی از دلایلی است که بدن شما انفجار آدرنالین را تجربه می کند که باعث استرس موقعیتی می شود.

وقتی در موقعیتی قرار می گیرید که تحت کنترل شما نیست، استرس موقعیتی را تجربه می کنید. حتی اگر استرس موقعیتی موقتی است، افکار و احساسات شما در این مدت کوتاه به قدری شدید هستند که تأثیر آن بسیار طولانی تر از دوره استرس زا واقعی باقی می ماند.

همچنین بخوانید: آیا می توانید به استرس معتاد شوید؟ بررسی ارتباط بین استرس و اعتیاد

علائم و نشانه های استرس موقعیتی

مقابله با استرس موقعیتی

شناسایی استرس موقعیتی مهم است زیرا اثرات طولانی مدتی بر سلامت روانی و جسمی شما دارد. هنگامی که به خوبی از تمام علائم استرس موقعیتی آگاه شدید، تنها در آن صورت می توانید تشخیص دهید که آیا استرس موقعیتی را تجربه می کنید یا خیر.

بیایید به برخی از علائم فیزیکی و ذهنی استرس موقعیتی نگاهی بیندازیم.

  • مسائل مربوط به تمرکز
  • بدن درد، سردرد و غیره.
  • افزایش ضربان قلب
  • کندوها
  • اضطراب
  • موارد وحشت زدگی
  • سبکی سر
  • تحریک پذیری
  • اسپاسم عضلانی

همچنین بخوانید: تاثیر استرس روانی اجتماعی بر زندگی شما و نحوه مقابله با آن

چگونه استرس موقعیتی را به تنهایی مدیریت کنیم؟

استرس موقعیتی توسط افراد زیادی تجربه می شود، اما تنها تعداد کمی از آنها می دانند که چگونه استرس موقعیتی را مدیریت کنند. بنابراین، در اینجا ۶ نکته برای یادگیری نحوه مدیریت و غلبه بر استرس موقعیتی وجود دارد.

۱. اجتناب از استرس غیر ضروری: شما باید نبرد خود را انتخاب کنید. شما نمی توانید به هر مشکلی که به شما خطور می کند توجه کنید. چند راه وجود دارد که می توانید از استرس های غیرضروری جلوگیری کنید: ۱. نه گفتن را یاد بگیرید، ۲. از ایجاد استرس در افراد اجتناب کنید، ۳. رویدادهای استرس زا را از زندگی خود حذف کنید، ۴. فهرست کارهای خود را فیلتر کنید.

۲. با توجه به نیاز خود تطبیق دهید: گاهی اوقات عامل استرس زا از دسترس ما خارج است و تغییر آن ممکن نیست. در چنین شرایطی می توانید راه خود را اصلاح کنید. شما می توانید این کار را تنها با تغییر دیدگاه خود نسبت به عامل استرس زا، تمرکز بر تصویر بزرگتر، تمرکز بر روی مثبت و غیره انجام دهید.

۳. وضعیت استرس زا خود را تغییر دهید: گاهی اوقات شما این قدرت را دارید که شرایط را به نفع خود تغییر دهید. چطور می توانید این کار را انجام دهی؟ احساسات خود را مخدوش نکنید، انعطاف پذیر باشید، در تبادل افکار خود قاطع باشید و مهارت های مدیریت زمان را بیاموزید.

۴. بدانید که همه چیز در کنترل شما نخواهد بود: این واقعیت را بپذیرید که چیزهایی هستند و خواهند بود که تحت کنترل شما نیستند. هیچ فایده ای ندارد که خودتان را برای چیزی که نمی توانید تغییر دهید مورد ضرب و شتم قرار دهید.

۵- استراحت کنید:شما یک ماشین نیستید، هر چند وقت یکبار باید استراحت کنید. این به شما کمک می کند ذهن خود را آرام کنید و به من اعتماد کنید که سازنده تر خواهید بود.

۶. یک سبک زندگی سالم را تطبیق دهید: داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در ایجاد انعطاف پذیری کمک کند تا تحت فشار استرس موقعیتی قرار نگیرید. به ورزش منظم بروید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، یک روال خواب خوب داشته باشید و غیره.

همچنین بخوانید: انواع استرس: Eustress v/s Distress

این همه مردم!

این همه در مورد استرس موقعیتی است. اگرچه گاهی اوقات این عوامل استرس‌زای موقعیتی به دلیل کوتاه‌مدت بودن آن‌چنان تهدیدکننده به نظر نمی‌رسند، اجازه دهید به شما بگویم که اثرات طولانی‌مدتی دارد که می‌تواند فعالیت‌های روتین شما را مختل کند.

با تشکر برای خواندن.

مراقب باشید و ایمن بمانید.

درباره نویسنده

کرتی بااتی

من فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی (رشته) و روانشناسی (فرعی) از کالج سنت بید، شیملا هستم. فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه IIS، جیپور. او یک مقاله تحقیقاتی در مورد موسیقی درمانی در جمعیت نظامی و استرس محل کار در یک سمینار ملی که توسط بیمارستان فورتیس (گوروگرام) و سمینار بین‌المللی که به ترتیب توسط کالج St. Bede در شیملا برگزار شد، منتشر کرده است. تألیف پایان نامه ای در مورد “تاثیر اعتیاد به رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی و جسمی نوجوانان” در حال حاضر در ساج آرام به عنوان نویسنده کار می کند.