افسردگی پس از زایمان: چیست و چه باید کرد


بچه دار شدن یک تجربه شگفت انگیز و متحول کننده زندگی است – چه اولین فرزند شما باشد و چه هشتمین فرزند شما. اما برای بسیاری از تازه مادران، این امر با مجموعه ای از چالش ها همراه است.

پس از زایمان، حدود ۸۰ درصد از تازه مادران با “بیبی بلوز” سر و کار دارند – که شامل آن می شود نوسانات خلقی و احساس غم و اندوه

در بیشتر موارد، این احساسات پس از چند روز یا چند هفته از بین می روند. اما برای ۱۵ درصد از تازه مادران، احساسات منفی از بین نمی روند و در نهایت بدتر می شوند و آنها را به وضعیتی به نام افسردگی پس از زایمان.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان که به عنوان افسردگی پس از زایمان نیز شناخته می شود، یک وضعیت افسردگی است که بر برخی از مادران تازه وارد تأثیر می گذارد. برای این گروه، این یک عارضه جانبی یا عارضه زایمان است که بر نحوه دید آنها نسبت به جهان و روند زندگی آنها پس از زایمان تأثیر می گذارد.

در حالی که کسانی که از بیبی بلوز رنج می برند، نوسانات خلقی، اضطراب و غمگینی را احساس می کنند، مادران تازه وارد مبتلا به افسردگی پس از زایمان هر یک از این احساسات را به شدت احساس می کنند. آنها همچنین در برقراری ارتباط با نوزاد مشکل دارند، برای روشن فکر کردن تلاش می کنند، از دوستان و خانواده کناره گیری می کنند، و نگران توانایی خود در تربیت کودکی سازگار به عنوان والدین جدید هستند. پس از گذراندن تغییرات عمده در زندگی، برخی نیز تبدیل می شوند مضطرب، ناامید و تحریک پذیر.

چگونه می توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

در حالی که لزوما نمی توانید از افسردگی پس از زایمان به طور کامل جلوگیری کنید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال وقوع آن انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر مادران تازه متولد شده قبلاً از افسردگی رنج می بردند، سابقه بیماری روانی در خانواده خود داشتند یا در دوران بارداری خود ضربه روحی و روانی را تجربه می کردند (مثلاً یکی از والدینشان فوت می کرد) بیشتر دوست دارند از افسردگی پس از زایمان رنج ببرند.

افسردگی پس از زایمان همچنین بیشتر بر والدینی که سوءمصرف مواد مخدر و الکل دارند، مطمئن نبودند که آیا در وهله اول بچه دار شوند یا سیستم حمایتی محکمی ندارند (مثلاً بدون خانواده و امنیت مالی) تأثیر می گذارد. .

با توجه به این عوامل خطر، در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس جلوگیری از افسردگی پس از زایمان انجام دهید:

  • تا جایی که می توانید سالم بمانید با یک رژیم غذایی خوب، ورزش زیاد و خواب خوب،
  • برنامه ریزی برای بارداری و اطمینان از اینکه کاملاً می خواهید بچه دار شوید و برای تغییرات اساسی زندگی آماده هستید و
  • تمام تلاش خود را برای ایجاد یک سیستم پشتیبانی بنابراین بعد از زایمان چیزهای کمتری برای نگرانی خواهید داشت و دوستان و خانواده شما کمک می کنند.

حتی اگر همه چیز را کاملاً برنامه ریزی کرده باشید و برای فصل بعدی آماده باشید، ممکن است همچنان به افسردگی پس از زایمان دچار شوید. اما این بدان معنا نیست که همه امیدها از بین رفته است.

نحوه درمان افسردگی پس از زایمان

اکنون که تصور بهتری از افسردگی پس از زایمان دارید و راه‌هایی برای جلوگیری از آن دارید، بیایید برخی از تاکتیک‌هایی را که می‌توانید برای غلبه بر این وضعیت به کار ببرید و بهترین مادری که می‌توانید باشید، بررسی کنیم.

۱- احساسات خود را در اولویت قرار دهید

به عنوان یک والدین جدید، شما بر روی نیازهای کودکتان تمرکز لیزری خواهید داشت. این کاملا طبیعی است. اما زمانی که با افسردگی پس از زایمان سر و کار دارید، بسیار مهم است که زمان بیشتری را صرف آن کنید احساسات خودت و احساسات

در پایان روز، کاملاً اشکالی ندارد که از شریک زندگی، دوستان یا خانواده خود بپرسید که آیا آنها بدشان نمی‌آید که در حین تمرکز بر بهبود خود کمی کمک کنند. به هر حال، وقتی از افسردگی پس از زایمان رنج می برید، غیرممکن است که بهترین والدینی باشید که می توانید باشید.

با اولویت دادن به احساسات خود، می توانید بر این افسردگی غلبه کنید – و به دلیل آن والدین بهتری شوید.

۲. واقعیت جدید خود را بپذیرید و از آن نهایت استفاده را ببرید

تو بچه دار شدی چه فرزند اول شما باشد چه نباشد، واقعیت این است که زندگی شما همچنان در حال تغییر است. به علاوه، بدن شما در طول بارداری و زایمان تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این کار بسیار زیاد است و تنظیم کردن همیشه آسان نیست.

هرچه زودتر واقعیت جدید خود را بپذیرید، سریع‌تر می‌توانید بهترین استفاده را از آن ببرید. ممکن است سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد، اما سعی کنید این فصل جدید زندگی را در آغوش بگیرید و به عنوان یک انسان به رشد خود ادامه دهید.

۳. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید و بیشتر ورزش کنید

اگر با افسردگی پس از زایمان دست و پنجه نرم می کنید، هر چه می توانید برای بهبود رژیم غذایی و ورزش بیشتر انجام دهید. می‌خواهید میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های خوب را به ترکیب اضافه کنید، و باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید بدون زیاده‌روی فعال بمانید. در کنار هم، این به بهبود بدن شما کمک می کند.

مایعات را نیز فراموش نکنید. مادران شیرده باید بنوشند ۱۲ تا ۱۴ لیوان آب برای هیدراته ماندن و اطمینان از دریافت شیر ​​کافی به کودک.

۴. از درمان و جامعه بزرگتر کمک بگیرید

این غیر معمول نیست که والدینی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند، احساس انزوا و تنهایی کنند (در این مورد کمی بیشتر). به جای اینکه خودتان این فرآیند را طی کنید، به دنبال درمانگری باشید که بتواند به شما کمک کند تا در این مرحله از زندگی حرکت کنید. همچنین ممکن است گروه‌های پشتیبانی محلی پیدا کنید که می‌توانند به شما در مقابله و غلبه بر چالش‌هایی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید کمک کنند.

چالش های سلامت روان اضافی که می تواند با یک نوزاد جدید همراه باشد

متأسفانه، افسردگی پس از زایمان تنها وضعیتی نیست که مادران جدید ممکن است پس از زایمان تجربه کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی دیگر از چالش‌های سلامت روان وجود دارد که والدین جدید اغلب با درمانگران همکاری می‌کنند تا از آنها عبور کنند.

خواب

با بیدار شدن نوزادان برای تغذیه در طول شب، جای تعجب نیست که بسیاری از تازه مادران در خواب راحت شبانه مشکل دارند.

لمس کردن

پس از در آغوش گرفتن نوزاد در طول روز، برخی از والدین جدید تجربه می کنند اضافه بار لمسی – این احساس که شما فقط می خواهید تنها بمانید و به شما فضایی برای کشش داده شود.

انزوا

وقتی تمام روز در خانه با یک نوزاد گیر کرده اید – و تمام شب را با کودک بیدار هستید – می توانید منزوی شوید زیرا شریک زندگی شما سر کار می رود و دوستان و اعضای خانواده شما فعالیت هایی را انجام می دهند که ممکن است قادر به انجام آنها نباشید (مثلاً ببینید کنسرت).

تغییر سبک زندگی

با تکیه بر این ایده، مادران جدید باید خود را با بسیاری از تغییرات سبک زندگی وفق دهند. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوید شغل خود را ترک کنید، به باشگاه نروید و زمان کمتری را با دوستان خود بگذرانید. انطباق با این نوع تغییرات گسترده حتی برای مطمئن ترین والدین تازه وارد می تواند دشوار باشد.

سازگاری با داشتن یک انسان کوچک جدید در زندگی شما می تواند سخت باشد – حتی اگر PPD را تجربه نکنید. اما لازم نیست به تنهایی با این چالش ها روبرو شوید. امروز با یک درمانگر تماس بگیرید برای دریافت کمک لازم برای پاسخ مثبت به این تغییر بزرگ زندگی.






© Copyright 2021 GoodTherapy.org. تمامی حقوق محفوظ است. مجوز انتشار توسط GoodTherapy صادر شده است



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر