اهمیت امید | دوشاخه ای در جاده


امید را این باور می دانند که مسیرهایی برای رسیدن به اهداف مورد نظر ما وجود دارد و ما انگیزه و مهارت لازم برای پیگیری آن مسیرها را داریم. امید ایمان به آینده ای مطلوب است.

محقق روانشناسی مثبت گرا چارلز اسنایدر (۲۰۰۲) تحقیقات در این زمینه را خلاصه کرد. امید جزء کلیدی رفاه و کنار آمدن با ناملایمات است. افراد با امید زیاد از رفاه و سلامتی بیشتری برخوردارند. آنها در واقع کمتر احتمال دارد بیمار شوند و اگر مریض شوند بهتر عمل می کنند (Unwin و دیگران، ۲۰۰۹; بیلینگتون و دیگران، ۲۰۰۸). کمتر مشورت می کنند. بنابراین آنها بیشتر عمر می کنند. افراد خوش بین شادتر و شادتر هستند، افراد در طیف کاملی از معیارهای مربوط به سلامت و رفاه عملکرد بهتری دارند (داینر و چان، ۲۰۱۱؛ ​​آنوین و دیکسون، ۲۰۱۰).

شاید این چندان تعجب آور نباشد. با این حال، آنچه شگفت‌انگیز است این است که تأثیرات قدرتمند امید بر رفاه به ندرت در مورد چگونگی به دست آوردن بیشتر آن صحبت می‌شود. چگونه می توانیم خوشبین تر باشیم؟ در واقع، اغلب کاملاً برعکس است. ما تمایل داریم به جای آینده و نقاط قوت ترجیحی، روی «مشکلات» و کاستی ها تمرکز کنیم. این به همان اندازه که در مورد هر چیز دیگری صدق می کند، در مورد مبارزه ما با اعتیاد به غذا نیز صدق می کند.

مدل تقویت امید ساده: GRIN (اهداف، منابع، افزایش، مشاهده)

من و شوهرم با استفاده از پرسش‌هایی از رویکرد راه‌حل‌مدار (O’Connell، ۲۰۱۲) و روان‌شناسی مثبت، یک مدل گفتگوی امیدوارکننده ساده ایجاد کردیم. این رویکرد فرض می‌کند که افراد از قبل دانش و مهارت‌هایی برای حرکت به سمت اهداف یا «آینده ترجیحی» خود دارند و نقش کمک‌کننده این است که با پرسیدن سؤال‌های مفید آن اعتماد به نفس و انگیزه را آشکار کند. شما هم می توانید از آن برای خودتان استفاده کنید!

رویکردی که در ابتدا برای پزشکان ایجاد کردیم، شامل چهار مرحله است که می‌توان آن‌ها را به هر ترتیبی دنبال کرد، اما همیشه درک «آینده ترجیحی» را در نظر داشت. ما از تکنیک‌های توصیف‌شده در کار زنده بیماران، گروه‌ها و حتی مداخلات دیجیتال از راه دور برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای دستیابی به پیشرفت‌های قابل توجهی در کنترل استفاده کرده‌ایم (Unwin and Tobin، ۲۰۱۵؛ Unwin and Unwin، ۲۰۱۴؛ Saslow). و دیگران، ۲۰۱۸). ما همچنین از آن برای خود، یکدیگر و گاهی اوقات برای دوستان و خانواده استفاده می کنیم!

مرحله ۱ اهداف

اولین و مهمترین مرحله تعیین “بهترین” شکل است.

“بهترین امیدهای شما برای امروز/این وضعیت/۶ ماه چیست؟”

“اگر در عرض شش ماه، همه چیز همانطور که شما بودید/می خواستید باشد، چه شکلی بود؟”

«آیا راه‌های خاصی وجود دارد که می‌خواهید/می‌خواهید بهبود دهید/برای بهبود سلامت/زندگی‌تان؟»

معمولاً افراد اهداف ملموسی مانند «می‌خواهم بهتر نفس بکشم» یا «می‌خواهم زانوهایم درد نکند» یا می‌خواهم وزن کم کنم یا شغل جدیدی پیدا کنم، به ذهنشان خطور می‌کند. پس با ادامه مطلب…

“این چه تفاوتی در زندگی/زندگی شما خواهد داشت؟”

برای مثال، می‌توانید بگویید: «پس می‌توانم بیشتر به نوه‌هایم کمک کنم» یا «می‌توانم به راه رفتن سگ ادامه دهم».

ما چیزی یاد گرفتیم که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم. به عنوان مثال، “به نظر می رسد خانواده برای شما واقعا مهم است.”

یک سوال بسیار مفید در این رویکرد این است که “دیگر چه؟” اجازه دهید اطلاعات غنی تر ظاهر شوند.

من می توانم به راه رفتن سگ ادامه دهم. بعدش چی شد؟’ “چی می خواهی/دوست داری بهتر باشی؟”

منابع مرحله ۲

مرحله دوم این است که کشف کنید چه چیزی واقعاً در زندگی شما / زندگی فرد مؤثر است و به پیشرفت آنها کمک می کند. این باور به توانایی ایجاد تغییرات را تقویت می کند. یک گزینه جایگزین این است که مثالی از گذشته بپرسید، به عنوان مثال، “آیا در گذشته توانسته اید وزن کم کنید؟ آیا در گذشته شکر را کنار گذاشته اید؟ به نظر می رسد چه چیزی در آینده موثر است؟”

چه کسی در حال حاضر از شما حمایت می کند / کمک می کند / به شما کمک می کند؟ یا ممکن است آن را انجام دهید؟

“چه چیزی به من کمک می کند؟ <مشکلتی> همین الان؟ چه زمانی اوضاع کمی بهتر است؟

“چه چیزی در گذشته به من کمک کرده است؟”

“چه نقاط قوت شخصی شما/من که می تواند کمک کند؟”

‘بعدش چی شد؟’

گاهی اوقات پاسخ دادن به سؤال نقاط قوت برای ما دشوار است. یک جهت متفاوت می تواند این باشد که بر اساس آنچه قبلاً می دانید، یک تعریف صادقانه به فرد/خود بدهید، یا اینکه بپرسید یکی از عزیزان چه می گوید.

“من می دانم که شما / من فردی بسیار قاطع / سازمان یافته / مثبت / دلسوز هستم و این به شما کمک می کند تا پیشرفت خوبی داشته باشم.”

“بهترین خصوصیات / همسر / بهترین دوست شما چیست؟”

‘بعدش چی شد؟’

۳. افزایش گام

بسیاری از مردم اهدافی دارند که هرگز به آنها نرسیده اند زیرا نتوانسته اند اولین قدم های کوچک را به سوی آینده ای بهتر بردارند. بنابراین، مرحله سوم گفتگو یا در مورد اینکه چه اتفاقی می‌افتد اگر شخص/شما برای اولین بار شروع به پیشرفت کنید و چه چیزی ممکن است در انجام این کار متوجه شود، یا متعهد شدن به برخی «گام‌های کوچک» خاص است که فکر می‌کند. انجام خواهد داد. کمک کننده باشید.

“نشان کوچک بعدی که نشان می دهد شما/من در حال پیشرفت هستید چیست؟”

“به چه چیزی توجه خواهید کرد/ همسرم/دوست صمیمی من متوجه خواهد شد که چه کسی به آنها می گوید/من در حال پیشرفت هستم؟”

“چه چیزی می گوید / من / پیشرفت می کنم؟”

با توجه به هدف شما، آیا می توانم به یک تغییر کوچک فکر کنم که شما به راحتی می توانید قبل از آن ایجاد کنید <التاریخ>? ”

‘بعدش چی شد؟’

مرحله ۴ توجه

ما اغلب متوجه چیزهای منفی مانند درد یا افسردگی می‌شویم و متوجه می‌شویم که شما چقدر بهبودی را مشاهده می‌کنید. این سوالات به عنوان “پیگیری” یا تمرکز منظم روی آنها بسیار مفید هستند.

“از هفته گذشته / آخرین باری که صحبت کردیم کدام یک بهتر است؟”

“چه فرقی برای من و تو داشت؟ چه کسی در خانواده متوجه شد؟”

“به نظر می رسد چه چیزی اکنون برای شما/من خوب کار می کند؟”

دبلیوه همچنین باید با توجه به پیشرفت و ارائه بازخورد مثبت هماهنگ شود.

“من متوجه تو شدم/بیشتر لبخند می زنم/بدون چوبت راه می روم/این هفته بهتر نفس می کشم.”

“به من بگو <الاختبار> <المقاییس> <القیاس> که شما در ایجاد تغییرات مهم موفق بوده اید…”

‘شگفت آور! من از دست دادم/من ۳ تا از کمر تو/کمرم را از دست دادم. چگونه آن را انجام دادم/من؟ (دریافت جزئیات)

به طور خلاصه، یادداشت‌های بازخوردی را ارائه می‌کند. پیشرفت را باید یادداشت و تجلیل کرد!

کاربرد گسترده تر مدل

فرآیند تعیین اهداف مشترک، تصدیق آنچه در حال حاضر کار می کند، تعیین مراحل بعدی و یادداشت پیشرفت یک مدل ساده است که می تواند در جلسات، نظارت، ارزیابی، اهداف خانوادگی و شخصی نیز اعمال شود.

“بهترین امیدهای ما برای این جلسه امروز چیست؟” “من کجا هستم / امیدوارم سال آینده این زمان باشم؟”

“واقعاً چه چیزی در تیم / خانواده / رابطه ما خوب پیش می رود؟”

“نقاط قوت تیم / خانواده / روابط ما چیست؟”

“چه چیزی به من می گوید که من شما را بهتر مدیریت می کنم؟”

چه زمانی متوجه شدید که من اخیراً در بهترین حالت خود هستم و چگونه این کار را انجام داده ام؟ ”

“در هفته گذشته چه چیزهایی را خوشحال/خوشحال بودم که یادداشت کنم؟”

‘بعدش چی شد؟’

استفاده از یک رویکرد متمرکز بر راه حل، پارادایم سنتی را به چالش می کشد که هر “مشکل” باید قبل از پیشرفت به تفصیل درک و تجزیه و تحلیل شود. از “تشخیص” مشکل به تجسم راه حل دور می شود. درک منشاء مشکل همیشه ضروری نیست. به این ترتیب پیشرفت می تواند سریع و گاهی شگفت انگیز باشد. به امید ایمان داشته باش! شاد، انعطاف پذیر و سالم بمانید.

منابع

Billington E, Simpson J, Unwin J, Bray D, Giles D (2008) آیا امید سازگاری با نارسایی کلیه مرحله نهایی را پیش بینی می کند؟ مجله روانشناسی سلامت بریتانیا ۱۳ (۴) ۶۸۳-۷۰۰.

Denner E, Chan M (2011) افراد شاد بیشتر عمر می کنند. روانشناسی کاربردی: سلامت و تندرستی ۳ (۱) ۱-۴۳.

فرانک جی، فرانک جی (۱۹۹۳) اقناع و شفا. بالتیمور، MA: انتشارات دانشگاه جان هاپکینز.

Malpass T (2018) امیدی که دارم: به بهبودی و فراتر از آن. Print2Demand. www.print2demand.co.uk.

O’Connell B (2012) درمان متمرکز بر راه حل لندن: انتشارات سیج با مسئولیت محدود.

Saslow L, Summers C, Aikens J, Unwin D (2018) نتایج یک برنامه خود مدیریتی دیابت نوع ۲ با کربوهیدرات کم. دیابت JMIR، ۳ (۳) e12.

اسنایدر سی (۲۰۰۲) نظریه امید: رنگین کمان در ذهن. تحقیق روانشناختی ۱۳ (۴) ۲۴۹-۲۷۵.

Unwin de (2005) SFGP! چرا یک رویکرد متمرکز بر راه حل در مراقبت های اولیه عالی است. اخبار راه حل ۱ (۴) ۱۰-۱۲.

Unwin D, Tobin S (2015) یک بیمار “توضیحات” را خواست. BMJ ۳۵۱ h4023.

Unwin D، Unwin J (2014) رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای دستیابی به کاهش وزن و بهبود HbA1c در دیابت نوع ۲. دیابت عملی ۳۱ (۲) ۷۶-۷۹.

آنوین جی، دیکسون جی (۲۰۱۰) امید متمرکز بر هدف، امید معنوی و رفاه. بررسی جامعه شناختی دین ۲۱۱۶۱ – ۱۷۴.

Unwin J, Kacperek L, Clark C (2009) مطالعه آینده نگر سازگاری مثبت با قطع اندام تحتانی. توانبخشی بالینی ۲۳ ۱۰۴۴-۱۰۵۰.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر