رژیم لاغری سریع

این چیست و چگونه شرم سمی را درمان کنیم؟


سلامت روان

منتشر شده در ۱۴ می ۲۰۲۲

شرم سمی

شرم بر شما!

این را قبلا شنیده اید؟ کسی قبلاً این را به شما گفته است، شاید شما آن را به خودتان گفته اید؟ “شرم” شرمنده شما چیست؟ خب، برای من شرم چیزی است که وقتی به شدت از خودم انتقاد می‌کنم احساس می‌کنم، اعمال خاصی از خودم که به آن افتخار نمی‌کنم. اصولاً وقتی خودتان را ارزیابی می کنید و مواردی را پیدا می کنید که برای شما غیرقابل مذاکره است، احساس شرم می کنید.

وقتی از خودت خجالت میکشی چیکار میکنی؟

در حالت ایده آل، شما باید اشتباه خود را بپذیرید، کاستی های خود را بپذیرید، سعی کنید نسخه بهتری از خود باشید و در زندگی ادامه دهید. اما، آیا شما واقعا این کار را انجام می دهید؟ من اینطور فکر نمی کنم! اکثر مردم نمی دانند چگونه با شرم مقابله کنند و تا زمانی که زخم سمی شود به کندن زخم ادامه می دهند.

بله، بیشتر ما خودمان را با شرم سمی شکنجه کرده ایم. چیزی که حتی غم انگیزتر است این است که مردم حتی نمی دانند با خود و سلامت روانشان چه می کنند. هیچ کس نباید با شرم سمی زندگی کند و امروز ما به همین موضوع خواهیم پرداخت.

شروع کنیم؟

شرم سمی چیست؟

چه-سمی-شرمنده

شرم سمی زمانی است که به طور مکرر به خود بگویید که برای هیچ چیزی خوب نیستید، بی ارزش هستید. شرم سمی ناشی از باورهای خود شماست که مبتنی بر آن است آنچه دیگران درباره شما می گویند.

وقتی شروع به درونی کردن همه چیز و هر چیزی که دیگران در مورد شما می گویند. شما به دیگران بیشتر از خودتان اعتقاد دارید. شرم زمانی سمی می شود که انتقاد را حفظ کنید و آنها را به باورهای اصلی خود تبدیل کنید.

ما در طول زندگی خود بارها مورد انتقاد قرار می گیریم، به خصوص زمانی که بچه هستیم. اکنون، این مرحله بسیار شکننده ای است و در آن زمان اگر هر ذره ای از انتقاد را به قلب ما ببرید، مطمئناً تبدیل به شرم سمی می شود. باید بدانید از چه کسی انتقاد کنید و چه کسی را نه.

شرم سمی چه تفاوتی با احساس گناه سمی دارد؟

شرم و گناه می توانند به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. امروز راهی برای تشخیص این دو پیدا خواهیم کرد. بیایید با احساس گناه شروع کنیم، زمانی است که می دانید اشتباه کرده اید و آماده هستید که عواقب آن را تحمل کنید و سعی کنید همان اشتباه را دیگر تکرار نکنید.

وقتی به شرم مربوط می شود، به جای تمرکز بر اعمال خود، بر آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند تمرکز می کنید. شما آن باورهای منفی (افراد دیگر) را می گیرید و آنها را از آن خود می کنید. به عنوان مثال، اگر کسی شما را “بی فایده” خطاب کند، آن را به دل خود می گیرید و باور می کنید که شما بی فایده هستید.

احساس گناه به شما خواهد گفت که اعمال شما اشتباه است، شرم به شما خواهد گفت، شما اشتباه می کنید!

شرم سمی چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

خود کلمه سمی به ما می گوید که برای ما خوب نیست. شرم زمانی سمی می شود که به طور مداوم به خود بگویید که ارزشش را ندارید، بی فایده هستید، به اندازه کافی خوب نیستید و غیره. درگیر شدن در خودگویی های منفی مداوم یکی از دلایل اصلی تبدیل شرم عادی به سمی است. شرمندگی

شرم سمی می تواند زندگی شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

  • این باعث ناراحتی عاطفی می شود (شرم سمی باعث خشم درونی، نفرت از خود، احساس خجالت، غم و اندوه و نگرانی و غیره می شود)
  • بر روابط شما تأثیر منفی می گذارد (شما دور خود را دیوار می سازید تا هیچ کس متوجه نشود که چقدر از یک شخص بی مصرف هستید)
  • رفتارهای مضر مانند خودآزاری، سوء مصرف مواد، رفتارهای پرخطر، عادات خواب و غذا خوردن مشکل ساز و غیره را تشویق می کند.

چگونه شرم سمی را درمان کنیم؟

سمی - شرم - تأثیر می گذارد

اگر می خواهید زندگی شاد و سالمی داشته باشید، شفای شرم سمی برای شما بسیار ضروری است. برای کمک به شما در این زمینه، در اینجا چند راه برای مقابله با شرم سمی وجود دارد.

  • افکار منفی خود را به چالش بکشید. شما اشتباهات شما نیستید.
  • خودگویی منفی را شناسایی و جایگزین کنید خودگویی مثبت.
  • نسبت به خود دلسوزی داشته باشید و با مهربانی با خود رفتار کنید
  • یاد بگیرید که افکار و احساسات خود را بیان کنید. وقتی در یک رابطه هستید، در مورد احساسات و افکار خود با شریک زندگی خود صحبت کنید
  • با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. وقتی شرم سمی شما را از زندگی مسالمت آمیز باز می دارد، بدانید که وقت آن رسیده که با یک متخصص صحبت کنید.

این همه مردم!

امیدوارم این وبلاگ در مورد شرم سمی به شما کمک کند که تأثیر شرم سمی بر سلامت روان خود را درک کنید. شرم سمی می تواند علت اصلی شرایط مختلف سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب باشد. بنابراین، مهم است که بدانیم چگونه شرم سمی را درمان کنیم.

با تشکر برای خواندن.

مراقب خودت باش و به خودت ایمان داشته باش

درباره نویسنده

کرتی بااتی

من فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی (رشته) و روانشناسی (فرعی) از کالج سنت بید، شیملا هستم. فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه IIS، جیپور. او یک مقاله تحقیقاتی در مورد موسیقی درمانی در جمعیت نظامی و استرس محل کار در یک سمینار ملی که توسط بیمارستان فورتیس (گوروگرام) و سمینار بین‌المللی که به ترتیب توسط کالج سنت بید، شیملا برگزار شده است، منتشر کرده است. تألیف پایان نامه ای در مورد “تاثیر اعتیاد به رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی و جسمی نوجوانان” در حال حاضر در ساج آرام به عنوان نویسنده کار می کند.