بهبودی از خودآزاری: چه زمانی باید به خود کمک کرد


سخت است که بدانیم چه زمانی باید کمک بخواهیم – و برای بسیاری، درخواست نیز سخت است. اما برای موضوعی جدی مانند خودآزاری، کمک به خود می‌تواند پله‌ای بزرگ در مسیر بهبودی باشد.

آیا برای صدمه زدن به خود باید از خود کمک بگیرید؟

من می خواهم با یک سلب مسئولیت شروع کنم: در بسیاری از موارد، فقط جستجوی خودیاری ممکن است برای حفظ بهبودی در دراز مدت کافی نباشد. دلیلی وجود دارد که درمانگران و سایر مشاوران سلامت روان وجود دارند – و دلیلی وجود دارد که بسیاری از این حرفه ها به مطالعه و تجربه گسترده نیاز دارند. مسائل مربوط به سلامت روان پیچیده و چند سطحی هستند و حل مشکلی مانند خودآزاری به تنهایی ممکن است دشوار باشد.

به این ترتیب، راه حل های خودیاری برای آسیب رساندن به خود معمولاً به عنوان یک رویکرد مکمل بهترین کار را دارند علاوه بر این برای کار با یک حرفه ای.

با این حال، به عنوان فردی که سال‌های زیادی را صرف فرآیند بهبودی کرده است، همچنین می‌دانم که استراتژی‌های خودیاری درست چقدر می‌توانند قدرتمند باشند. اگر آمادگی جستجوی کمک حرفه ای را ندارید، کمک به خود برای آسیب رساندن به خود می تواند گام کمتر دشواری در مسیر درست باشد. همچنین ممکن است بخواهید برای آسیب رساندن به خود از خود کمک بگیرید اگر:

  • شما دسترسی منطقی به مشاوره حرفه ای یا گزینه های درمانی ندارید
  • در حال حاضر نمی توانید برنامه درمانی را بپردازید (حتی برنامه های مقیاس کشویی یا برنامه های کمک مالی)
  • شما در حال درمان هستید و می خواهید زمان بیشتری را برای خود اختصاص دهید
  • من درمان را امتحان کردم (بیش از یک بار، با بیش از یک درمانگر) و جواب نداد

به خاطر داشته باشید که اثربخشی هر راهبرد خودیاری که امتحان می کنید تا حدی به میزان نظم و انضباط شما بستگی دارد. درست مانند درمان معمولی، راهبردهای خودآزاری در صورتی که بتوانید به طور منظم آنها را اجرا کنید، بهترین عملکرد را دارند. به عنوان مثال، وقتی به تنهایی شروع به استفاده از کتاب راهنمای CBT کردم، مطمئن شدم که هر هفته زمان مشخصی را برای خواندن حداقل یک فصل و امتحان حداقل یک تمرین از کتاب تعیین می کنم. این به من کمک کرد تا پیشرفت ثابتی داشته باشم – در طول ماه‌های زیادی که برای کار روی کل کتاب طول کشید، هیجان‌زده شوم – و استراتژی‌هایی را که یاد می‌گرفتم در اولویت علاقه‌ام نگه دارم، بنابراین احتمال استفاده از آنها بیشتر بود.

اینکه چقدر با خودآزاری مبارزه می کنید نیز عاملی در این معادله است. اگر در معرض خطر زیاد آسیب رساندن به خود یا پایان دادن به زندگی خود هستید (چه تصادفی یا عمدی)، لطفاً در اسرع وقت به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید. اگر از گزینه های خود مطمئن نیستید – و به خصوص اگر خود را در یک بحران می بینید – با یک خط تلفن بهداشت روان تماس بگیرید. این افراد می توانند به شما کمک کنند تا لحظات سخت را پشت سر بگذارید و شما را با بهترین منابع بازیابی در این زمان مرتبط کنند.

چه زمانی برای آسیب رساندن به خود باید از خود کمک بگیرید؟

پاسخ به اینکه چه زمانی برای آسیب رساندن به خود باید خودیاری دریافت کنید ساده است: باید در اسرع وقت کمک بگیرید.

هر چه زودتر به آنجا برسید، زودتر شروع به بهبودی خواهید کرد. بهبودی زمان می‌برد و ممکن است برای سال‌های آینده بخشی از زندگی شما باشد. همچنین نیاز به صبر، تلاش و حمایت دارد. اگر مایل به دریافت کمک هستید، حتی اگر به تنهایی باشد، این اولین قدم خوب و مهم به جلو است.

فقط به یاد داشته باشید که خودیاری تنها یکی از اجزای سیستم پشتیبانی شما است. قوی‌ترین سیستم‌ها شامل انواع مختلفی از پشتیبانی می‌شوند – مانند دوستان و خانواده که می‌توانید بدون ترس از قضاوت با آنها صحبت کنید، همسالانی که می‌توانید در سفرهایی مشابه خودتان با آنها ارتباط برقرار کنید، و متخصصان سلامت روان که می‌توانند به شما کمک کنند مؤثرترین استراتژی‌ها را برای خود پیدا کنید. نیازهای بازیابی

هرچه تعداد بیشتری از این چیزها را به زندگی خود بیاورید، پیمایش جاده پیش رو برای شما آسان تر خواهد بود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر