رژیم متناوب روزه داری یا روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های جایگزین روزه داری

قبل از شروع روزه گاه به گاه ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

روزانه ، خوردن غذا به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، هر روز در هفته به طور معمول غذا بخورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه بخورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تحریک می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

مطالعات نشان می دهد که روزه داری دوره ای منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، آمده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که 16 ساعت روزه داشتند در حالی که توده عضلانی خود را حفظ کردند ، کاهش چربی را نشان دادند. موشهایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، هنگام دویدن استقامت بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، بزرگسالان چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی افراد از آن برای کنترل وزن خود استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از آن برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از تلاش برای ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید