رژیم لاغری سریع

سروتونین کم است؟ این غذاها سطح سروتونین را کاهش می دهند + غذاهایی که سروتونین را افزایش می دهند


راهنمای سلامتی

سروتونین کم مصرف

همه ما به یک استراحت از رکود بعد از ظهر نیاز داریم، به خصوص زمانی که از خانه کار می کنیم. میان وعده هایی که دوست دارید بخورید – اسموتی، یک نوار پروتئینی یا کوکی جو – برای مصرف در ساعات بعدازظهر بسیار ایمن به نظر می رسند.

اما، اگر اغلب پس از مصرف آن میان‌وعده‌های “به ظاهر بی خطر” دچار افت خلق و خو می‌شوید، ممکن است غذاهایی مصرف کنید که سطح سروتونین را کاهش می‌دهند.

بله، درست است، غذاهایی – میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها – که در ساعات بعد از ظهر مصرف می‌کنید تا کسادی‌ها را از بین ببرید، می‌توانند انرژی شما را تخلیه کنند. برخی از گروه های غذایی می توانند به تقویت خلق و خو و افزایش سطح سروتونین کمک کنند، برخی از گروه های غذایی نیز می توانند سطح سروتونین شما را کاهش دهند.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که می تواند به تنظیم عملکردهای بدن و مغز ما کمک کند. اینها شامل خلق و خوی ما، خواب، حافظه، سلامت شناختی و غیره است. داشتن سروتونین متعادل می تواند به پایداری خلق و خوی ما و حفظ احساسات مثبت کمک کند.

حدس می‌زنم به همین دلیل است که از سروتونین به عنوان یکی از هورمون‌های حس خوب و تثبیت‌کننده خلق طبیعی یاد می‌شود.

اگر معمولاً احساس می‌کنید سروتونین کم است، غذاهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند دلیل آن باشد. در زیر غذاهایی که سطح سروتونین را کاهش می دهند و غذاهایی که سطح سروتونین را افزایش می دهند آورده شده است.

غذاهایی که سطح سروتونین را کاهش می دهند

غذاهایی که سطح سروتونین را کاهش می دهند

در اینجا سه ​​گروه غذایی وجود دارد که سطح سروتونین را در مغز شما کاهش می‌دهند و بدن (و ذهن) شما را احساس ضعف می‌کنند.

۱. نیبل های قندی

هنگامی که از میان وعده ها و نوشیدنی های قندی استفاده می کنید، می تواند بر تولید سروتونین شما تأثیر بگذارد. غذاهای بسیار تصفیه شده، به ویژه آنهایی که حاوی شکر هستند مانند نوشیدنی های گازدار، دسرهای بسته بندی شده، آب نبات، غلات صبحانه و غیره.

هنگامی که این غذاها را به طور منظم مصرف کنید، می تواند تولید تریپتوفان – اسید آمینه مورد نیاز برای تولید سروتونین – و ویتامین B را کاهش دهد. هر گونه کاهش در تولید این مواد شیمیایی می تواند سطح سروتونین را کاهش دهد.

۲. غذاهای غنی از چربی ترانس

چربی ترانس در گوشت و محصولات لبنی وجود دارد، اما در مقادیر کم، با این حال، زمانی که شما به طور منظم غذاهای غنی از چربی ترانس مصرف می کنید، می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد.

دلیل دیگر برای اجتناب از غذاهای غنی از چربی ترانس این است که می توانند به تولید کم سروتونین در بدن شما کمک کنند. غذاهای با سطوح بالای چربی ترانس عبارتند از غذاهای سرخ شده، چیپس سیب زمینی فرآوری شده، پیتزا، دسرهای بسته بندی شده و سایر فست فودها. حتی کرم قهوه غیر لبنی شما ممکن است سرشار از چربی ترانس باشد، بنابراین قبل از استفاده از محتویات آن یادداشت کنید.

۳. غذاهای فرآوری شده

به غیر از غذاهایی با قند بالا، غذاهای فرآوری شده نیز می توانند سطح سروتونین را کاهش دهند. غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی موادی هستند که کالری، چربی و قند افزوده بیشتری دارند.

آنها همچنین ممکن است حاوی تقویت کننده های طعم باشند. بنابراین دفعه بعد که به دنبال تنقلات منجمد بسته بندی شده و غنی از سدیم می گردید، قبل از آن دو بار فکر کنید. سایر غذاهای فرآوری شده می تواند شامل چیپس، کلوچه، شیرینی های بسته بندی شده، هات داگ، محصولات قنادی، نوارهای پروتئینی، بستنی و غیره باشد.

غذاهایی که سطح سروتونین را افزایش می دهند

غذاهایی که سروتونین را افزایش می دهند

به گفته متخصصان، تریپتوفان برای تولید سروتونین لازم است. تریپتوفان، یک اسید آمینه، به طور طبیعی تولید نمی‌شود، بنابراین باید مطمئن شویم که رژیم غذایی ما از گروه‌های غذایی حاوی این اسید آمینه تشکیل شده است.

خوشبختانه غذای خاصی می تواند در این امر به ما کمک کند. در اینجا غذاهایی وجود دارد که سطح سروتونین را افزایش می دهند:

  1. تخم مرغ:تخم مرغ که منبع غنی پروتئین است، می تواند به تولید تریپتوفان نیز کمک کند. تخم مرغ با زرده می تواند غذای خوبی برای مصرف برای افزایش سطح سروتونین باشد.
  1. پنیر:سرشار از تریپتوفان، مصرف پنیر زمانی که سطح سروتونین شما پایین است می تواند مفید باشد. اگر بعد از ظهر گرسنه هستید و احساس می کنید سروتونین کم است، یک کاسه مک و پنیر درست کنید و افزایش هورمون احساس خوب را تجربه کنید.
  1. آناناس:آیا می دانستید که آناناس همچنین می تواند به افزایش سطح سروتونین در بدن شما کمک کند؟ این میوه نه تنها حاوی تریپتوفان بلکه بروملین است که نوعی آنزیم است که به دلیل خواص ضد التهابی عالی است.
  1. سویا:غذاهای غنی از سویا مانند توفو نیز می توانند به افزایش سطح سروتونین کمک کنند. غذاهای غنی از سویا منبع عالی تریپتوفان هستند و می توانند جایگزین های خوبی برای کلسیم برای گیاهخواران و گیاهخواران باشند.
  1. آجیل و خشکبار:یک میان وعده بعد از ظهر میل کنید، سعی کنید آجیل و دانه های حاوی تریپتوفان بخورید. به علاوه، آجیل همچنین سرشار از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان است، بنابراین نه تنها می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد، بلکه می تواند به کاهش خطر مشکلات قلبی و سایر بیماری ها نیز کمک کند.

راه های دیگر برای افزایش سروتونین:

  • به طور منظم تمرین کن
  • کمی نور بگیر/آفتاب
  • رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید
  • مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید

لطفا توجه داشته باشید: مکمل ها را فقط پس از مشورت با پزشک مصرف کنید. برخی از مکمل ها می توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند.

آیا این فقط غذاست؟ یا چیز دیگری؟

فقط به این دلیل که عاشق خوردن غذاهایی هستید که سطح سروتونین را کاهش می دهند، به این معنی نیست که فقط این غذاست که مسئول خلق و خوی شماست. برخی عادات (همراه با انتخاب های سبک زندگی شما) نیز می توانند به تولید کم سروتونین در بدن و مغز شما کمک کنند.

ورزش منظم، خواب کافی، آفتاب گرفتن و سایر تغییرات می تواند به افزایش سطح سروتونین و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. نگاهی به این هورمون های شاد و راه های افزایش آنها

اگر مدام احساس کمبود سروتونین می کنید، می توانید سعی کنید مراقبه و تمرکز حواس را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تمرین چنین تکنیک های مدیریت ذهن می تواند به افزایش سطح سروتونین و سایر هورمون های شاد در بدن و مغز شما کمک کند.

آیا می دانستید که معاشرت با عزیزانتان نیز می تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد؟ بنابراین هنگامی که به افزایش سریع سروتونین نیاز دارید، با بهترین دوست خود، یکی از اعضای خانواده مورد علاقه خود یا یک فرد حمایت کننده نزدیک تماس بگیرید. داشتن هورمون های متعادل می تواند به بهبود خلق و خوی کلی ما کمک کند و به وضعیت روانی سالم کمک کند.

اگر این روزها بیشتر احساس افسردگی یا غمگینی می کنید، توصیه می شود برای تشخیص با یک متخصص صحبت کنید. سطوح پایین سروتونین نیز می تواند یک نشانه افسردگی و سایر اختلالات سلامت روان مرتبط. با تشخیص و درمان صحیح، می توانید خلق و خوی خود را بهبود بخشید و سلامت خود را بهبود بخشید.

برای تشخیص و درمان می توانید با متخصصان BetterHelp تماس بگیرید. فقط روی لینک زیر کلیک کنید تا امروز ثبت نام کنید و با یک درمانگر آموزش دیده و با تجربه ارتباط برقرار کنید!

از BetterHelp دیدن کنید

برای اطلاعات بیشتر، همچنین می توانید برای ما در این آدرس بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید. نظر خود را در مورد این مقاله در مورد غذاهایی که سطح سروتونین را کاهش می دهند، در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

مراقب باش!

درباره نویسنده

Swarnakshi Sharma

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.