شناسایی محرک‌های اختلال شخصیت مرزی (و نحوه جلوگیری از محرک‌های BPD)


اختلالات روانی

آخرین به روز رسانی در ۱ آگوست ۲۰۲۲: منتشر شده در ۲ اوت ۲۰۲۲

محرک های اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یا BPD یک اختلال شدید سلامت روان است که می‌توان آن را تجربه نوسانات خلقی غیرقابل پیش‌بینی، رفتارهای تکانشی و خودانگاره ناپایدار توصیف کرد. اگر شما مبتلا به BPD تشخیص داده شده‌اید، می‌توانید احساسات مکرر خشم، افسردگی و اضطراب را نیز تجربه کنید که ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

افرادی که با اختلال شخصیت مرزی (BPD) دست و پنجه نرم می کنند اغلب مدیریت روابط عاشقانه، مشاغل پایدار و تعاملات اجتماعی را دشوار می دانند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به BPD می توانند زندگی سالمی داشته باشند، با این حال، برخی از رویدادها ممکن است علائم آنها را تحریک کنند و آنها را تشدید کنند.

برخی از رایج‌ترین محرک‌های BPD می‌تواند شامل طرد، رها کردن یا حافظه آسیب‌زای مکرر باشد. در این مقاله، بیایید نگاهی به برخی از محرک‌های BPD بیندازیم، قسمت BPD چگونه به نظر می‌رسد و چگونه از محرک‌های BPD اجتناب کنیم.

محرک های BPD چیست؟

یک ماشه را می توان اینگونه تعریف کرد:رویدادی که علت یک عمل، فرآیند یا موقعیت خاص است.». با این حال، من دیده ام که بسیاری از افراد از اصطلاح “ماشه” به اشتباه استفاده می کنند. در این مورد، یک محرک می‌تواند به رویدادی اشاره کند که علائم اختلال شخصیت مرزی را تشدید می‌کند و می‌تواند خارجی (مثلاً طرد) یا درونی (مثلاً یک خاطره آسیب‌زا) باشد.

محرک‌ها می‌توانند علائم BPD شما را بدتر کنند و در اغلب موارد، یک محرک می‌تواند به دنبال دیگری ایجاد شود و یک زنجیره را شروع کند.

در اینجا برخی از محرک های رایج BPD وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

۱. محرک های رابطه

یکی از رایج‌ترین محرک‌های BPD، محرک‌های رابطه است و این شامل ترس از طرد شدن یا رها شدن توسط شرکای خود می‌شود. این محرک ها می توانند باعث ایجاد و تشدید احساس خشم و ترس شوند. در برخی موارد شدید BPD، این محرک ها می توانند باعث آسیب به خود، اقدامات تکانشی و حتی افکار خودکشی شوند.

یک مثال می تواند باشد؛ زمانی که شریک زندگی‌اش تلفنش را پاسخ نمی‌دهد، ممکن است فردی با BPD به بدترین سناریو بپرد. این می تواند باعث شود افکار آنها از کنترل خارج شده و به نتیجه ای برسند که ممکن است درست نباشد. این افکار ممکن است واکنش عاطفی شدیدی را ایجاد کند که منجر به آسیب رساندن به خود شود.

۲. محرک های تروما

یکی دیگر از محرک های رایج BPD، تروما یا به طور خاص تر، ترومای دوران کودکی است. ترومای دوران کودکی نقش مهمی در ایجاد اختلال شخصیت مرزی دارد. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که افراد مبتلا به BPD میزان بیشتری از سوء استفاده، خشونت و تروما در دوران کودکی دارند.

اگر فردی مبتلا به BPD یک خاطره آسیب زا از دوران کودکی خود را به یاد آورد، می تواند یک محرک باشد و علائم او را بدتر کند.

۳. محرک های شناختی

همانطور که در بالا ذکر کردم، محرک های BPD می توانند خارجی یا داخلی باشند. این محرک های شناختی درونی هستند و می توانند شامل افکار و انتقادهای نگران کننده تصادفی باشند. این محرک BPD در افرادی که تجربه آسیب زا در دوران کودکی مانند کودک آزاری داشته اند رایج است. خاطره یک رویداد گذشته می تواند باعث تحریک یا تشدید علائم BPD شود.

محرک دیگر نیز می تواند شامل انتقاد باشد. افراد مبتلا به BPD نسبت به انتقاد حساس هستند و اگر مورد انتقاد قرار گیرند، ممکن است آن را به عنوان یک فرصت بهبود تلقی نکنند، بلکه به عنوان حمله به شخصیت خود تلقی کنند. این می تواند علائم آنها را تحریک کند و اعمال آنها را بدتر کند.

۴. محرک های حرفه ای

یکی دیگر از محرک های رایج BPD می تواند شامل از دست دادن شغل یا احساس ناامنی در مورد حرفه خود باشد. این نوع تجربه می تواند باعث ایجاد احساس طرد و انتقاد شود و علائم و رفتار آنها را تشدید کند. هر چیزی که باعث شود آنها از نظر حرفه ای احساس ناامنی کنند می تواند علائم آنها را بدتر کند.

یک اپیزود BPD چگونه به نظر می رسد؟

هر تجربه با BPD متفاوت و منحصر به فرد است. هر یک از علائم ممکن است متفاوت به نظر برسد، با این حال، یک قسمت رایج BPD می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فوران عاطفی شدید
  • دوره افسردگی یا اضطراب بالا
  • افکار خودکشی
  • رفتارهای خودآزاری
  • اقدامات تکانشی
  • خودانگاره ناپایدار
  • جدا شدن از واقعیت، و
  • سوء مصرف مواد

اگر شما یا عزیزتان با افکار خودکشی و رفتارهای آسیب زننده به خود دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می شود با خط کمک ملی پیشگیری از خودکشی ۹۸۸ برای کمک.

چگونه از محرک های BPD جلوگیری کنیم؟

مقابله با محرک های BPD می تواند چالش برانگیز باشد، اما با کمک و مداخله مناسب، می توان آنها را مدیریت کرد و حتی از آنها اجتناب کرد. تعیین محرک شما ممکن است سخت باشد زیرا هر محرک منحصر به فرد است – افکار، احساسات، رویدادها. با این حال، هنگامی که محرک های خود را شناسایی کردید، با کمک مناسب، می توان آنها را مدیریت کرد.

مقابله با محرک های BPD می تواند شامل راه های زیر باشد:

۱. شناسایی محرک ها:

اولین قدم برای جلوگیری از محرک های BPD، شناسایی محرک های خود است. بیاموزید که چه چیزی باعث شعله ور شدن محرک های شما می شود. خاطره است؟ یک رویداد؟ یک فکر؟ هنگامی که می دانید چه چیزی باعث ایجاد علائم شما می شود، می توانید به مرحله بعدی با نام یادگیری حذف یا اجتناب از محرک ها بروید.

۲. اجتناب از محرک ها:

پس از شناسایی محرک های BPD، باید راه های مناسب برای مقابله با آنها را بیابید. می توانید با حذف محرک یا اجتناب کامل از آنها شروع کنید. به عنوان مثال، اگر یک ژانر خاص از فیلم باعث طغیان عاطفی شما شود، می توانید انتخاب کنید که دیگر آن ژانر را تماشا نکنید.

۳. یافتن کمک حرفه ای:

اگر نمی توانید محرک های BPD را از بین ببرید یا از آن اجتناب کنید، قدم بعدی این است که برای کمک حرفه ای کمک بگیرید. بسیاری از رویکردهای درمانی مبتنی بر شواهد می توانند به شما در مدیریت علائم BPD کمک کنند و به شما کمک کنند تکنیک های مقابله ای مناسب را برای جلوگیری از محرک های BPD پیدا کنید.

۴. تمرین خودمراقبتی:

همراه با جستجوی کمک حرفه‌ای، می‌توانید تکنیک‌های مراقبت از خود مانند تمرین‌های تمرکز حواس، تمرین‌های پایه‌گذاری، پیوستن به گروه‌های حمایتی، تغییر عادات ناسالم خود، یا تمرین تکنیک‌های حواس‌پرتی سالم را تمرین کنید تا از فکر کردن به محرک‌های خود اجتناب کنید.

اگر فرد مورد علاقه شما با BPD مستعد تسلیم شدن به محرک های BPD خود است، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به آنها کمک کنید:

  • خودت را آموزش بده در مورد اختلال شخصیت مرزی و محرک های آن وقتی می دانید چه چیزی باعث تشدید علائم آنها می شود، می توانید به شناسایی و کنترل زودهنگام محرک ها کمک کنید.
  • اگر فرد مورد علاقه شما نمی خواهد به دنبال کمک حرفه ای باشد، پس می توانید از آنها حمایت کنید با صبورانه گوش دادن به آنها و آنچه که باعث بدتر شدن علائم آنها می شود. می توانید با تشویق آنها به دوری از محرک هایشان، همراهی آنها در قرار ملاقات ها و پیشنهاد انجام کارهایشان در زمانی که بیش از حد خسته هستند به آنها کمک کنید.
  • یاد بگیرید تجارب خود را تایید کنند. به آنها گوش دهید و مطمئن شوید که درک می کنند که وقتی به حمایت شما نیاز دارند در کنار آنها هستید. فقط دانستن اینکه آنها شنیده می شوند و پذیرفته می شوند می تواند کمک بزرگی به فرد مبتلا به BPD باشد.
  • تهدیدهای آنها را نادیده نگیرید یا اعمالی که فریاد خود آزاری می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به BPD به طور جدی افکار خودکشی را تجربه می کنند، بنابراین تهدیدهای آنها را ساده نگیرید و مطمئن شوید که به آنها کمک می کنید تا زمانی که در مورد رفتارهای خودآزاری فکر می کنند، به دنبال کمک مناسب باشند.

درک اختلال شخصیت مرزی یا محرک‌های BPD هنگام کمک و جستجوی کمک برای BPD و مدیریت علائم BPD نکته مهمی است. اگر شما یا عزیزتان به کمک حرفه ای نیاز دارید، می توانید با نزدیک ترین ارائه دهنده مراقبت های روانی خود تماس بگیرید یا با یکی از زیر ارتباط برقرار کنید.

امیدوارم این مقاله به شما در درک محرک های رایج BPD و نحوه جلوگیری از محرک های BPD کمک کرده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید. همچنین می توانید نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید!

مراقب باش.

درباره نویسنده

Swarnakshi Sharma

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.