شناسایی محرک های تروما و نحوه برخورد با آنها (با مثال)


اختلالات روانی

آخرین به روز رسانی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲: منتشر شده در ۳۱ جولای ۲۰۲۲

تروما-محرک ها-و-نحوه-برخورد-با-آنها

وقتی ناراحتی عاطفی را تجربه می‌کنید، به راحتی می‌توان آن را به‌عنوان «محرک شدن» نامید، اما بسیاری از مردم پیامدهای تحریک شدن را درک نمی‌کنند، نه مانند افرادی که یک رویداد آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند. برای افرادی که با تروما زندگی می کنند، محرک های تروما می توانند ناتوان کننده، خسته کننده و گاهی اوقات حتی کاملاً وحشتناک باشند.

محرک های تروما ناگهانی هستند و می توانند تجربه ای را به شما یادآوری کنند که ترجیح نمی دهید دوباره آن را تجربه کنید. این محرک‌های آسیب‌زا می‌توانند شامل بوها، صداها، رنگ‌ها و حتی چیزهای بی‌اهمیت مانند لباس باشند. این محرک های آسیب زا برای هر فردی منحصر به فرد است و می تواند به شدت به شرایط تروما بستگی داشته باشد.

با حمایت و درمان مناسب، مقابله با محرک های تروما می تواند امکان پذیر باشد. در این وبلاگ، بیایید بفهمیم که چرا شناسایی محرک های تروما مهم است و چگونه با آنها مقابله کنیم.

محرک های تروماتیک چیست؟

محرک های تروماتیک چه هستند

هنگامی که ماشه ها تعریف می شوند، می توان آنها را به صورت توصیف کرد “رویدادی که علت یک عمل، فرآیند یا موقعیت خاص است.” محرک، در مورد ما، می تواند هر چیزی باشد که باعث شود خاطره یا رویدادی را که بخشی از آسیب بوده یا باعث ایجاد احساسی و عاطفی قابل توجهی شده است به خاطر بیاورید. پریشانی روانی.

هنگامی که با یک محرک تروما مواجه می شوید، می تواند باعث شود احساسات یا افکاری که با رویداد آسیب زا مرتبط می کنید، بدون هشدار ظاهر شوند. وقتی نمی توانید جلوی احساسات ناخواسته را بگیرید یا اندیشه ها، پاسخ می تواند باعث شود شما احساس غرق شدن کنید و باعث واکنشی مانند حمله پانیک شود.

محرک های تروماتیک می توانند باعث ایجاد احساس ناامنی، سردرگمی و وحشت در شما شوند. حتی ممکن است همان عواطف، افکار و احساساتی را که در طول یک رویداد آسیب زا تجربه کردید، تجربه کنید و باعث شود به طرز ناخوشایندی دوباره آن را زنده کنید.

از نظر ما، محرک‌ها یک تهدید هستند و در پاسخ، باعث می‌شوند شما با ترس، وحشت و آشفتگی عمل کنید. اغلب اوقات، پاسخی که از محرک‌ها می‌گیرید، می‌تواند مکانیزم دفاعی برای محافظت از ذهن شما در برابر بازگرداندن شما به عقب و زنده کردن رویداد آسیب‌زا باشد.

تو چطور به یک ماشه پاسخ دهد بستگی به شرایط تروما و شدت تروما دارد.

بهبودی از محرک ممکن است مدتی طول بکشد زیرا سیستم عصبی شما پس از فعال شدن به زمان نیاز دارد تا آرام شود و به حالت عادی خود بازگردد. به دلیل واکنش به تروما، تحمل عاطفی به صفر می رسد و برای احساس تعادل مجدد، مدتی زمان لازم است.

در اغلب موارد، محرک ها با آن همراه هستند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و سایر اختلالات مرتبط با تروما.

نمونه هایی از محرک های تروما

محرک های تروما در روابط

واکنش به تروما برای هر فردی منحصر به فرد است، حتی اگر تجربه آسیب زا را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. احتمال کمی وجود دارد که آنچه شما به عنوان یک محرک درک می کنید با چیزی که تجربه را با آن به اشتراک می گذارید یکسان نباشد.

برخی از نمونه های رایج (و احتمالی) تروما می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. صداها

برخی صداها می توانند باعث ایجاد خاطره یا پاسخی شوند که باعث می شود شما احساس سردرگمی، ناامنی و آشفتگی کنید. برخی از محرک های رایج صدا می توانند عبارتند از:

  • آژیر آمبولانس یا پلیس
  • موسیقی با صدای بلند
  • آتش بازی
  • شلیک گلوله
  • فریاد زدن
  • گریه کردن و غیره

۲.تصویری/مناظر

اگر بصری، شی یا شخصی خاصی را می بینید، می تواند یک محرک تروماتیک نیز باشد. بینایی یا محرک های بصری رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دیدن همان مارک ماشینی که در یک تصادف مرگبار در آن بودید
  • یک فرد مست
  • شیئی که در جریان حادثه آسیب زا آنجا بود
  • ساختمانی که آن را با رویداد آسیب زا مرتبط می‌دانید
  • لباس و غیره

۳. بو می دهد

حواس ما هرگز ارسال سیگنال ها به مغز را متوقف نمی کند حتی اگر ما آگاهانه از آنها آگاه نباشیم. بوها، صداها و بینایی را می توان به راحتی با حافظه مرتبط کرد، بنابراین حتی یک بو می تواند یک محرک آسیب زا برای برخی افراد باشد. برخی از نمونه‌های رایج محرک‌های بو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک عطر یا ادکلن
  • الکل (حتی الکل مالیدن)
  • گازوئیل
  • برخی از نوشیدنی ها یا مواد غذایی (گوشت، ماهی و …)

۴. رویدادها

یکی از رایج ترین نمونه های محرک تروما، رویدادها است. ممکن است متوجه شوید که در یک رویداد شرکت می کنید یا در موقعیتی حضور دارید که ممکن است باعث تروما شود. برخی از محرک های رایج می توانند عبارتند از:

  • سخنرانی عمومی
  • صحبت کردن با پلیس، پزشک یا هر کسی که در مقام مسئول است
  • رانندگی وسیله نقلیه
  • تعامل با کسی که سوء استفاده می کند
  • طرد شدن
  • لمس فیزیکی ناخواسته و غیره

۵. احساسات

آیا می دانستید که حتی احساسات نیز می توانند محرک تروما باشند؟ خوب، برخی از احساسات (مخصوصاً احساسات خام و قوی) می توانند شما را ایجاد کنند احساس غرق شدن و درمانده احساسات اغلب با آسیب های دوران کودکی همراه است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس نامرئی بودن
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن
  • تجربه رها شدن
  • احساس غمگینی
  • گریه کردن و غیره

چگونه محرک های تروما را شناسایی کنیم؟

چگونه می توان محرک های تروما را شناسایی کرد

گاهی اوقات محرک‌های تروما می‌توانند قابل توجه باشند، اما گاهی اوقات، می‌توانند بسیار ظریف و پیش‌بینی آن‌ها سخت‌تر باشد. با این حال، شناسایی یک محرک مهم است زیرا دانستن اینکه چه چیزی باعث تحریک شما شده است می تواند به شما در یافتن کمک مناسب کمک کند.

محرک‌های تروما اغلب غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما هنگامی که بدانید چگونه آنها را شناسایی کنید، می‌توانند به شما کمک کنند منبع احساساتی را که باعث ناراحتی عاطفی شما می‌شوند پیدا کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید یاد بگیرید که محرک های تروما را شناسایی کنید:

تجربیات خود را در یک مجله بنویسید. افکارت را قلم کن در مورد آنچه که در هنگام تحریک احساس یا تجربه کرده اید، ناراحت باشید. می توانید در مورد آنچه شنیدید، آنچه دیدید، بویی که حس کردید، یا احساسی که در زمان وقوع واکنش داشتید بنویسید.

هنگامی که بتوانید واکنش تروما را به محرک ها متصل کنید، به راحتی می توانید محرک های تروما را شناسایی کنید.

اگر احساس می کنید که به مداخله حرفه ای و کمک برای درک علائم تروما نیاز دارید، می توانید با یک درمانگر آگاه تروما و یاد بگیرید که چگونه محرک های تروما را شناسایی کنید. یک درمانگر همچنین می تواند به شما کمک کند تا منبع واکنش تروما و نحوه مدیریت موثر آن را پیدا کنید.

چگونه با محرک های تروما مقابله کنیم؟

بهبودی پس از تروما می تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است مدتی طول بکشد، اما غیرممکن نیست. در حالی که ممکن است اجتناب از محرک ها برای جلوگیری از زنده شدن مجدد تروما آسان نباشد، اما بهترین راه حل (یا بلند مدت) نیست. مهم است که محرک های تروما و نحوه انجام آن شناسایی شوند با آنها برخورد کنید به بهترین شکل ممکن

حتی اگر محرک های تروماتیک خود را نمی دانید، همیشه می توانید از یک متخصص کمک بگیرید یا این مراحل را برای مقابله و درک محرک های خود دنبال کنید:

  • روی لحظه حال تمرکز کنید. اجازه دهید آگاهی آگاهانه شما را در دست بگیرد.
  • به خود یادآوری کنید که آنچه تجربه می کنید یک واکنش طبیعی به تروما است و اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید.
  • سعی کنید ترکیب کنید تمرینات تنفسیبرای مبارزه با واکنش ماشه

زندگی در یک تجربه آسیب زا می تواند طاقت فرسا باشد و می تواند زخم های عاطفی و روانی شدیدی بر جای بگذارد. با این حال، با رویکرد صحیح درمانی مبتنی بر تروما، می توانید یاد بگیرید که با تروما کنار بیایید. را درمان درست درمان ها می توانند به کاهش علائم و تاثیر محرک های تروما کمک کنند.

بهبودی پس از تروما ممکن است آسان نباشد، اما ممکن است. با مراجعه به وب سایت ما می توانید درباره تروما و اثرات آن بر سلامتی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر به دنبال پشتیبانی حرفه ای هستید، می توانید با کلیک بر روی لینک زیر با یک درمانگر ارتباط برقرار کنید.

فضای گفتگو
بهترین در ارائه زوج درمانی و درمان نوجوان

top_visit
  • مشاوران خبره و مجرب
  • اشتراک ماهانه مقرون به صرفه و متنوع
  • همچنین خدمات مدیریت دارو را ارائه می دهد
  • کاربران می توانند درمانگر مسابقه خود را انتخاب کنند

امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کرده باشد که بفهمید چگونه محرک های تروما را شناسایی کنید و چگونه با آنها مقابله کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید.

شما همچنین می توانید نظرات و دیدگاه های خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

مراقب باش.

درباره نویسنده

Swarnakshi Sharma

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.