علائم، علل، درمان و موارد دیگر


افسردگی

آخرین به روز رسانی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲: منتشر شده در ۳۰ جولای ۲۰۲۲

افسردگی تک قطبی

آیا قبلاً در مورد اختلال افسردگی اساسی شنیده اید؟ اگر قبلاً آن را شنیده اید، لطفاً بدانید که اختلال افسردگی اساسی را می توان افسردگی تک قطبی نیز نامید. کلمه “تک قطبی” فقط برای توصیف این است که افسردگی حول حالات روانی دیگر مانند سایر مسائل سلامت روان نمی چرخد.

به عنوان مثال، اختلال دوقطبی می تواند باعث شیدایی و افسردگی شود. افسردگی تک قطبی برای مشخص کردن احساس بی وقفه خلق و خو، بی ارزشی، غمگینی، عدم علاقه، کناره گیری اجتماعی همراه با افکار خودکشی نامگذاری شده است.

تک قطبی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که حدود ۸.۴ درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و بیشتر در نسل جوان (بین ۱۸ تا ۲۵ سال) دیده می شود.

در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۶ درصد از افراد مبتلا به افسردگی تک قطبی تحت درمان قرار گرفتند و حدود ۱۴.۸ میلیون بزرگسال دوره شدید این وضعیت سلامت روان را تجربه کردند. در این وبلاگ، همه چیزهایی را که باید در مورد افسردگی تک قطبی بدانیم مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانیم قبل از اینکه به شدت بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد، آن را مدیریت کنیم.

افسردگی تک قطبی به طور خلاصه…

افسردگی تک قطبی اصطلاح دیگری است که برای توصیف اختلال افسردگی اساسی ارائه می شود. می توان آن را به عنوان احساس بی ارزشی، غم و اندوه، خلق و خوی ضعیف، عدم علاقه، افکار خودکشی و موارد دیگر شناسایی کرد.

علائم افسردگی تک قطبی

افسردگی تک قطبی نه تنها به احساس غم و اندوه محدود می شود، بلکه می تواند با احساسات دوره های افسردگی شدید، مداوم و چالش برانگیز نیز مشخص شود. فردی که افسردگی تک قطبی را تجربه می کند نمی تواند مانند دیگران به طور طبیعی عمل کند. در زیر برخی از علائم و نشانه های رایج افسردگی تک قطبی آورده شده است:

  • کم خلقی مزمن
  • احساس غم و اندوه مداوم
  • قادر به یافتن یا تجربه شادی یا شادی نیست
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً میل می کردند
  • بی حسی عاطفی
  • مشکل در تمرکز یا تمرکز روی یک کار
  • کمبود انرژی یا خستگی
  • تغییرات در اشتها
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • احساس آشفتگی
  • مشکل در انجام کارهای روزمره یا مشکل در عملکرد عادی
  • احساس ناخواسته بودن
  • احساس شرم یا گناه
  • خودآزاری یا افکار خودکشی

علل افسردگی تک قطبی

افسردگی تک قطبی می تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. واقعیت این است که نمی‌تواند تنها یک عامل باشد، بلکه می‌تواند در اثر عوامل متعدد یا شرایط متعددی با هم ایجاد شود. بازم میگم دلایل زیادی میتونه داشته باشه مثل یک خوشه!

در زیر برخی از شایع ترین علل ایجاد یا تجربه افسردگی تک قطبی آورده شده است:

  • وراثت یا ژنتیک
  • سابقه کودک آزاری (از جمله سوء استفاده ذهنی، جسمی و جنسی)
  • تفاوت در عصب شناسی یا شیمی مغز

در زیر برخی از عوامل خطر اضافی وجود دارد که افراد را مستعد ابتلا به افسردگی تک قطبی می‌کند:

  • جدا شدن، طلاق گرفتن یا بیوه بودن
  • سوء مصرف مواد
  • داشتن سایر اختلالات سلامت روان مانند اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی
  • داشتن سایر شرایط پزشکی

تشخیص افسردگی تک قطبی

قبل از اینکه هر کاری را به تنهایی انجام دهید، باید با مشاور سلامت روان خود برای تشخیص و درمان مناسب قرار ملاقات رزرو کنید. از آنجا که می تواند اشکال یا انواع دیگری از افسردگی و یا بسیاری از بیماری های زمینه ای دیگر در زمینه سلامت روان باشد، بنابراین تشخیص صحیح ضروری است.

طبق به‌روزرسانی‌های جدید DSM-5-TR، یک فرد باید علائم را بیش از دو هفته ادامه دهد و باید حداقل پنج یا بیشتر از علائم اصلی را داشته باشد.

درمان افسردگی تک قطبی

افسردگی تک قطبی زندگی عادی را دشوار می کند و همچنین بر توانایی عملکرد صحیح تأثیر می گذارد، بنابراین دریافت درمان پس از تشخیص و ارزیابی صحیح اختلال بسیار مهم است. خبر خوب این است که افسردگی تک قطبی قابل درمان است اما دریافت درمان مهم است.

اگر فکر می کنید که شما یا عزیزتان افسردگی تک قطبی دارید، باید آنها را نزد یک مشاور سلامت روان ببرید. در زیر برخی از روش های درمانی رایج مورد استفاده برای درمان افسردگی تک قطبی آورده شده است

۱. درمان

بیشتر درمان با ترکیب داروها برای نتایج بهتر استفاده می شود. روان درمانی برای درمان موثر افسردگی تک قطبی انجام می شود. واقعاً مهم است که یک درمانگر پیدا کنید که مشتری را از هسته درک کند و به او احساس امنیت عاطفی بدهد. بیشتر از درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی برای درمان افسردگی تک قطبی استفاده می شود.

۲. دارو

دارو برای درمان علائم شدید مانند افکار خودکشی تجویز می شود.

نکاتی برای مقابله با افسردگی تک قطبی

در زیر برخی از تکنیک های خودیاری رایج و موثر مورد استفاده برای مقابله با افسردگی تک قطبی همراه با درمان و دارو آورده شده است:

  • فعال باشید و روزانه ورزش کنید
  • مدیتیشن و تمرکز حواس را تمرین کنید
  • از مصرف مواد مخدر یا الکل خودداری کنید
  • سعی کنید تا جایی که می توانید آرام باشید
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • حمایت اجتماعی پیدا کنید
  • در صورت بروز بحران با پزشک خود صحبت کنید

لطفا توجه داشته باشید: ما این مطالب را به عنوان اطلاعات ارائه کرده ایم. این به عنوان جایگزینی برای تخصص یا مشاوره پزشکی در نظر گرفته نشده است. ما قویاً شما را تشویق می‌کنیم که در مورد هر تصمیمی در مورد درمان با یک ارائه‌دهنده سلامت روان تأیید شده صحبت کنید.

امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کند تا افسردگی تک قطبی یا اختلال افسردگی اساسی را با جزئیات درک کنید. کامنت بگذارید و سوالات خود را در رابطه با افسردگی تک قطبی به اشتراک بگذارید. برای محتوای بیشتر مرتبط با سلامت روان، در تمام پلتفرم های رسانه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

با تشکر برای خواندن!