علائم و تاثیر استرس سمی بر سلامت شما (با نکات پیشگیری)


مدیریت استرس

آخرین به روز رسانی در ۶ سپتامبر ۲۰۲۲: منتشر شده در ۶ سپتامبر ۲۰۲۲

تاثیر استرس سمی

مطمئنم شنیده اید که دو نوع استرس وجود دارد – eustress و پریشانی اما حتما در مورد نوع دیگری از استرس – استرس سمی – نشنیده اید. پس چگونه استرس معمولی را از استرس سمی تعریف کنیم؟

در حالی که همه ما به نوعی با استرس سر و کار داریم – استرس کاری، استرس خانوادگی، استرس مالی، یا استرس رابطه مهم نیست که فرد با چه نوع استرسی دست و پنجه نرم می کند، همه اینها به پریشانی و اضطراب شدید منجر می شود. چیزی که ممکن است ندانید این است که استرس سمی و عاطفی وجود دارد که همه ما روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

هر چند همه استرس ها منفی نیستند. برخی از اشکال استرس حاد می تواند به ما انگیزه بدهد تا از پس چالش هایمان برآییم. با این حال، استرس شدید، در طی مدتی می‌تواند سمی شود و خطراتی برای سلامتی مانند بیماری قلبی ایجاد کند.

بیایید نگاهی به استرس سمی، علائم آن، تاثیر آن و نحوه پیشگیری از آن بیندازیم.

استرس سمی چیست؟

استرس چه چیزی سمی است

استرس سمی سطحی از استرس شدید است که در آن سیستم عصبی سمپاتیک بدن شما یا پاسخ پرواز یا مبارزه فعال می شود و در طول روزها، هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها گسترش می یابد. استرس سمی شما را ترک می کند احساس غرق شدن، ترسیده و درمانده

نمونه هایی از استرس سمی می تواند شامل زندگی در یک محیط خصمانه یا داشتن سابقه سوء استفاده باشد باعث ترس و اضطراب می شود. این نوع استرس در کودکان رایج‌تر است، زیرا آنها مهارت‌های مقابله‌ای سالم را برای مقابله با استرس ایجاد نمی‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که سه نوع استرس وجود دارد:

  1. استرس مثبت یا Eustress: این نوع استرس کوتاه مدت است و می تواند اثرات خفیفی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش کورتیزول و … داشته باشد.
  2. استرس یا پریشانی قابل تحمل: این نوع استرس نیز موقتی است اما شامل یک سیستم حمایتی سالم و مهارت های مقابله ای برای مقابله با آن است. یک مثال از این استرس می تواند مقابله با مرگ باشد.
  3. استرس سمی: این نوع استرس برای مدت طولانی دوام می آورد و شامل یک سیستم حمایتی سالم یا مهارت های مقابله با استرس سالم نمی شود. نمونه ای از استرس سمی می تواند آزار خانگی یا فقر باشد.

استرس چگونه سمی می شود؟

استرس معمولی زمانی که ادامه یابد و در طی یک دوره بدون سیستم حمایتی سالم برای کمک به مقابله با آن تبخیر شود، می تواند به استرس سمی تبدیل شود. این استرس می‌تواند در کودکان شایع‌تر و مضر باشد، به‌ویژه زمانی که کودک در دوران کودکی مورد سوء استفاده طولانی‌مدت یا بی‌توجهی قرار می‌گیرد، بدون اینکه یک مراقب سالم یا سرپرست محافظت کند.

چند نمونه از موقعیت های سمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • غفلت مزمن دوران کودکی
  • قرار گرفتن در معرض خشونت خانگی
  • مشکلات مالی
  • سوء استفاده عاطفی
  • سوء استفاده جنسی
  • آزار جسمی
  • کودک آزاری
  • سوء مصرف مواد توسط والدین/سرپرست‌ها
  • مبارزات سلامت روان توسط والدین(ها)/سرپرست(ها) و موارد دیگر.

نشانه های استرس سمی

استرس سمی می تواند اثرات طولانی مدتی بر ذهن، احساسات و بدن فرد بگذارد. برخی از علائم و نشانه های استرس سمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

سمی-استرس-علائم

  • پاسخ به استرس بالا: در اینجا، پاسخ جنگ یا گریز بدن همیشه فعال است و در نتیجه بالاتر است کورتیزول سطح، فشار خون و ضربان قلب. با گذشت زمان، این تغییرات می تواند منجر به کاهش ایمنی و سطح التهاب بالا شود.
  • دردهای فیزیکی: شایع ترین دردها و دردهای بدن می تواند شامل سردرد، اختلالات گوارشی، خستگی مزمنمیگرن مزمن، زخم و غیره
  • مشکلات خواب: استرس سمی همچنین می تواند به صورت ترس از خواب، کابوس و بی خوابی ظاهر شود.

سایر علائم استرس سمی رایج تر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کناره گیری اجتماعی
  • درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز
  • شورش
  • عملکرد ضعیف
  • طغیان های عاطفی مکرر
  • رفتارهای پرخاشگرانه
  • رفتارهای خودآزاری یا خود تخریبی

تاثیر استرس سمی

همانطور که در بالا ذکر کردم، استرس سمی می تواند اثرات طولانی مدتی بر ذهن و بدن فرد بگذارد. در کودکان می تواند باعث کاهش تمرکز، تمرکز و ناتوانی های یادگیری در حالی که ایمنی را کاهش می دهد. در بزرگسالان، استرس سمی می تواند باعث مشکلات سلامتی مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی، ایمنی ضعیف و سلامت روانی ضعیف شود.

استرس سمی همچنین احتمال سوء مصرف موادی مانند مواد مخدر تفریحی و الکل را افزایش می دهد. کودکانی که در خانواده های سمی بزرگ می شوند، احتمالاً در بزرگسالی روابط سمی ایجاد می کنند.

نکاتی برای جلوگیری از استرس سمی

استرس سمی

خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از استرس سمی وجود دارد. با کمک حرفه ای، گروه درمانی و داروها (فقط در موارد شدید)، می توانید استرس خود را مدیریت کنید و از سمی شدن استرس جلوگیری کنید. در اینجا چند راه خودیاری آورده شده است:

۱. مراقبت از خود: مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید، غذای سالم بخورید و مدیریت استرس مکرر را تمرین کنید تا از تبدیل شدن استرس به سمی جلوگیری کنید. خواب و رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت موثر استرس دارند.

۲. ایجاد روابط سالم: مطمئن شوید که سالم بسازید سیستم پشتیبانی و ارتباطات اجتماعی مثبت برای کمک به مقابله با استرس. داشتن روابط سالم در اطراف شما می تواند به مبارزه با اثرات استرس سمی کمک کند.

۳. روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید: هنگامی که با استرس مقابله می کنید، اغلب احساس می کنید کنترل ندارید و این فقط می تواند به استرس شما کمک کند. مطمئن شوید که روی چیزهایی که دارید تمرکز می کنید می توان به جای آنچه نمی توانید کنترل کنید برای مثال، اگر با استرس مالی دست و پنجه نرم می کنید، روی پس انداز مالی برای آینده تمرکز کنید. اگر در یک رابطه مشکل دارید، روی افرادی تمرکز کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید.

۴. به دنبال درمان باشید: وقتی استرس بیشتر از یک انگیزه می شود، وقت آن است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگر استرس شما زندگی مطابق شرایط خود را برای شما دشوارتر می کند، جستجوی درمان می تواند به یافتن منبع استرس و مقابله با آن کمک کند.

در نتیجه…

استرس می تواند مثبت یا منفی باشد، اما وقتی استرس برای مدت طولانی با شما باقی بماند، می تواند سمی و مضر باشد. یاد بگیرید که با استرس به بهترین شکلی که می توانید کنار بیایید و در صورت نیاز به دنبال کمک باشید.

استرس سمی نه تنها بر جنبه های شخصی و حرفه ای بلکه بر جنبه های عاطفی و روانی شما نیز تأثیر می گذارد. مطمئن شوید که تکنیک های موثر مدیریت استرس را برای جلوگیری از تبدیل استرس های طبیعی و حاد به استرس سمی انجام می دهید.

امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کرده باشد که بفهمید استرس سمی چیست، علائم آن، تأثیر آن و چگونه از آن جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی برای ما پیام بگذارید. همچنین می توانید نظرات و نکات خود را برای مقابله با استرس سمی در نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

مراقب باش!

درباره نویسنده

Swarnakshi Sharma

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.