مزایای سلامتی تمرین قدردانی – راهنما جامع


ایجاد نگرش قدردانی یک شعار متداول خودیاری است که به طرق مختلف مفید است و سعی می کنم آن را در زندگی روزمره خود تمرین کنم. هنگام مواجهه با چالش های یک بیماری مزمن سلامتی، ممکن است در ظاهر کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمرین قدردانی مزایای سلامتی ارزشمندی دارد.

زندگی با یک بیماری و/یا درد مزمن بسیار چالش برانگیز است و به راحتی می توان از نکات مثبت و خوبی در زندگی ما چشم پوشی کرد. حتی اگر با یک بیماری مزمن سلامتی زندگی نمی کنید، استرس و شلوغی زندگی روزمره می تواند منابع شما را تخلیه کند و دیدگاه شما را تیره و تار کند.

قدردانی برای نعمت‌های کوچک زندگی‌تان به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، شما را روی چیزهای مهم متمرکز نگه می‌دارد و شما را از غرق شدن در موارد منفی بیماری دور می‌کند. این یک ابزار ارزشمند در تلاش برای زندگی کامل است.

تحقیقات نشان می دهد که تمرین قدردانی هم فواید جسمی و هم برای سلامت روانی دارد. نشان داده شده است که به طور قابل توجهی شادی و سایر احساسات مثبت را افزایش می دهد. مطالعات مختلف نشان می دهد که با درد و درد کمتر، خواب بهتر، سطوح بالاتر همدلی و عزت نفس، روابط بهتر و پرخاشگری کمتر مرتبط است.

راه های توسعه قدردانی

سعی کنید قدر چیزهایی را که دارید و می توانید بدست آورید، بدانید، حتی اگر خیلی زیاد نباشد. این به معنای به حداقل رساندن، سرکوب یا انکار رنج یا از دست دادن خود نیست، بلکه به معنای جستجوی برکاتی است که در زندگی شما وجود دارد و همچنین، یا به رغم دردها و مشکلاتی که ممکن است تجربه کنید.

درد و نعمت را بیاموز، زندگی از هر دو تشکیل شده است. مهم نیست که اوضاع چقدر بد می شود، ما معمولاً می توانیم هدایای کوچکی را حتی در میان طوفان پیدا کنیم. گاهی اوقات ممکن است فقط از لحظات کوتاهی در طول روز تشکیل شود، اما من این هدایای کوچک را بسیار گرامی می‌دارم و از آنها قدردانی می‌کنم.

من می خواهم هر روز از کائنات برای همه چیزهای خوب زندگی ام تشکر کنم. بله، برخی از روزها سخت تر از روزهای دیگر هستند، با این حال، دریافته ام که معمولاً می توانم فهرست کاملی تهیه کنم، حتی زمانی که فکر می کنم چیز زیادی برای قدردانی وجود ندارد. در یک روز بد یا سخت، این یک راه عالی برای تغییر تمرکز، تقویت روحیه و قرار دادن من در روحیه بهتر است.

چیزی را در لحظه پیدا کنید که با آن خوشحال باشید. اصلاً هر چیزی – بزرگ یا کوچک. این می تواند به سادگی این واقعیت باشد که شما از یک وعده غذایی خوب لذت می برید، یک فیلم عالی تماشا می کنید، زمان خاصی را با فرزند یا حیوان خانگی خود به اشتراک می گذارید، یا می توانید از یک غروب زیبا لذت ببرید. قدر عزیزانتان را بدانید و لحظات فوق‌العاده‌تان را در کنار هم قدر بدانید، زیرا این لحظات می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین لحظات باشد.

هر روز سعی می‌کنم به یاد داشته باشم حداقل سه چیز را که می‌توانم بابت آنها سپاسگزار باشم، تصدیق کنم. وقتی برای اولین بار این تمرین را شروع کردم، از اینکه متوجه شدم واقعا چقدر سپاسگزارم و همیشه می توانستم بیش از سه مورد را به دست بیاورم، شگفت زده شدم. هر لحظه می توانم شکرگزار باشم که پسر و نوه ای زیبا دارم، چشمی برای دیدن، پاهایی برای راه رفتن، خانه ای برای زندگی، کشوری بدون جنگ در حیاط خلوتش، و غذایی برای خوردن.

من همچنین برای چیزهایی مانند منظره حیاط خلوتم، مرغ مگس خوار زیبا در غذاخوری، تماشای بلدرچین های کوچکی که در سراسر حیاط مسابقه می دهند، پرندگان آبی که از دست من غذا می خورند، حس شوخ طبعی پسرم، و درختان و درختچه های گلدارم سپاسگزارم. من به پرندگان و خرگوش هایی که با من دوست می شوند می گویم که چقدر از آنها لذت می برم و از آنها برای شادی که به زندگی من می آورند تشکر می کنم. من به درختچه ها می گویم، از شما برای گل های زیبایشان تشکر می کنم و پروانه ها و زنبورها درختچه ها را گرده افشانی می کنند. از کائنات به خاطر غروب شگفت انگیز خورشید یا خوشه ای شگفت انگیز از ابرها تشکر کنید.

من از کائنات برای وعده های غذایی ام تشکر می کنم و یک دقیقه یا بیشتر بعد از آن به این فکر می کنم که چقدر لذت بخش بودند. و از کائنات به خاطر هدایای کوچکی که در طول روز دریافت می‌کنم، وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود یا وقتی چیز ارزشمندی یاد می‌گیرم، تشکر می‌کنم.

در صورت امکان از کلمات سپاسگزاری استفاده کنید. آن را به شریک زندگی، عزیزان، دوستان، خود و کائنات بیان کنید. از کائنات به خاطر نعمت هایی که دارید تشکر کنید. به فرزندان، شریک زندگی، همسایگان یا دوستان خود بگویید که چقدر از آنها و هر کار کوچکی که برای شما انجام می دهند قدردانی می کنید. بدون هیچ دلیلی هدیه یا کارت قدردانی بدهید. تعطیلات بسازید کلمات ساده ای مانند “من از زمانی که با هم گذراندیم قدردانی می کنم” یا “از اینکه دیروز کنار من بودی قدردانی می کنم” تأثیر زیادی بر زندگی شما دارد.

بله، ممکن است روزهایی پیش بیاید که نتوانید قدردانی کنید و این هم خوب است. این نیز بخشی از فرآیند مقابله است. بعضی روزها باید به خود اجازه دهید عصبانی شوید و برای چیزهایی که ندارید، چیزهایی که از دست داده اید، یا اگر مقید به شرایط خود نبودید، غصه بخورید. با این حال، سعی کنید در این حالت ذهنی بیش از حد یا بیش از حد طولانی مصرف نکنید. برای تعادل تلاش کنید.

در صورت لزوم فهرستی تهیه کنید. این نباید یک لیست نوشته شده باشد، در صورت تمایل می تواند یک لیست ذهنی باشد. با این حال، برخی افراد دریافتند که تهیه فهرست مشخصی که می توانند به آن نگاه کنند بسیار قدرتمندتر است. دیگران نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری را مفید می دانند.

من می دانم که این ممکن است احمقانه یا غیرممکن به نظر برسد، اما تلاش برای سپاسگزاری برای هر چیزی که از وضعیت سلامت مزمن شما حاصل می شود نیز می تواند مفید باشد. شاید بیماری شما چیزی در مورد زندگی به شما یاد داده باشد، به شما کمک کند چیز جدیدی را درک کنید یا در مورد آن بیاموزید، شما را به کسی که برایتان عزیز هستید نزدیکتر کند، یا اطلاعات ارزشمندی به شما داده است که قبلاً نمی دانستید. برای هر درس مثبت یا پیامی که ممکن است برای شما فاش کرده باشد سپاسگزار باشید.

همه طرف ها از قدردانی بهره مند می شوند

به خاطر داشته باشید که عمل شکرگزاری و شکرگزاری برای هر دو طرف مفید است. مزایای سلامتی تمرین قدردانی، هر یک از شما را از نظر جسمی، عاطفی و معنوی تقویت می‌کند، زیرا انتقال‌دهنده‌های عصبی که خلق و خوی شما را تقویت می‌کنند و آرامش، آرامش درونی و احساس خوشبختی را افزایش می‌دهند، تحریک می‌شوند و وقتی بر قدردانی تمرکز می‌کنیم، سیستم عصبی سمپاتیک ضعیف می‌شود. .

به علاوه، برای یافتن تراژدی در زندگی دیگران، لازم نیست خیلی به دنبال آن بگردید و ببینید که همیشه چیزی برای سپاسگزاری وجود دارد. همیشه کسی هست که بدتر از این باشد. به یاد داشته باشید که این همه چیز را در یک دید متفاوت قرار می دهد.

برخی از روزها قدردانی شما ممکن است فقط شامل قدردانی از توانایی شما برای بلند شدن از رختخواب، مسواک زدن، شستن ظروف، قدم زدن در اطراف بلوک یا هر کاری که می توانید در آن روز انجام دهید، باشد. در حالی که در مواقع دیگر، قدردانی ممکن است در توانایی طعنه برای یافتن خوبی در شر ظاهر شود. آن پوشش نقره ای ضرب المثلی در ابر را درک و قدردانی کنید. بله، می‌دانم، وقتی با یک بیماری مزمن زندگی می‌کنید، ابرهای زیادی وجود دارد که باید با آنها مبارزه کنید، و تشخیص فواید سلامتی تمرین شکرگزاری می‌تواند کاری غیرقابل حل به نظر برسد، اما اگر مراقب آن باشید، می‌توانید چند وقفه پیدا کنید. جایی که خورشید کمی می تابد

نمی گویم با عینک های رز به زندگی نگاه می کنم یا همیشه با لبخندی بر لب راه می روم، بلکه به دنبال تعادل هستم. باز هم، من پیشنهاد نمی کنم که واقعیت را انکار کنید یا برای بیماری خود سپاسگزار باشید. همچنین شما را از به حداقل رساندن درد و رنج خود منصرف می‌کنم، اما وقتی سعی می‌کنید هم خوب و هم بد را در شرایط خود بپذیرید، به شما کمک می‌کند تعادل و هماهنگی را در طوفان پیدا کنید و غلبه بر روزهایتان را کمی آسان‌تر و زندگی‌تان را غنی‌تر می‌کند. .

منابع

عکس آلورا گریفیث در Unsplash

انتشارات سلامت هاروارد. تشکر کردن می تواند شما را شادتر کند. https://www.health.harvard.edu/healthbeat/giving-thanks-can-make-you-happier

امی مورین. روانشناسی امروز “۷ مزیت علمی اثبات شده قدردانی.” https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201504/7-scientific-proven-benefits-gratitude

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر