رژیم لاغری سریع

همه آنچه باید در مورد ترس از خاک، آلودگی یا میکروب بدانید


سلامت روان

منتشر شده در ۱۰ می ۲۰۲۲

میسوفوبیا به چه معناست

با همه‌گیری جهانی در ترکیب، یاد گرفته‌ایم و سازگار شده‌ایم که مراقب ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌های محیط باشیم، اما احتیاط در مورد کثیفی و میکروب‌ها به اندازه ترس شدید یا غیرمنطقی از کثیفی نیست. ، آلودگی یا میکروب.

هنگامی که با ترس از میکروب، کثیفی یا آلودگی دست و پنجه نرم می کنید – که به آن می گویند میسوفوبیا، می تواند باعث شود شما برای جلوگیری یا دوری از میکروب ها یا کثیفی – صرف نظر از سطح تهدید آنها – از راه خود خارج شوید.

در این مقاله، بیایید نگاهی بیندازیم به معنای mysophobia، علائم mysophobia، علل، تفاوت بین mysophobia و OCD چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

Mysophobia به چه معناست؟

Mysophobia-به چه معناست

میسوفوبیا یا معمولاً به عنوان میکروفوبیا شناخته می شود، یک ترس شدید و در عین حال غیرمنطقی از آلودگی، میکروب ها و آلودگی ها از جمله بیماری است. میسوفوبیا را می توان از نظر بالینی تحت فوبیای خاص در DSM-5 مشخص کرد.

هرکسی که با میسوفوبیا دست و پنجه نرم می کند می تواند پریشانی قابل توجهی را تجربه کند و ممکن است در زمینه های عملکرد روزانه از جمله زندگی اجتماعی یا حرفه ای با مشکل مواجه شود.

در حالی که فوبیا از کثیفی یا آلودگی اغلب می تواند با آن مرتبط باشد اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)، افرادی که OCD ندارند نیز می توانند با mysophobia دست و پنجه نرم کنند. میسوفوبیا یک فوبی رایج است و می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن یا شرایطش تحت تاثیر قرار دهد.

علائم میسوفوبیا چیست؟

علائم میسوفوبیا می تواند بسیار شبیه به این باشد:

  • داشتن ترس شدید از میکروب یا کثیفی
  • احساس اضطراب به خاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی یا میکروب
  • اجتناب فعال از افراد، موقعیت‌ها، مکان‌ها یا اشیایی که ممکن است آلوده به خاک یا میکروب باشند.
  • داشتن رفتارهای نظافتی اجباری یا وسواسی
  • تجربه علائم فیزیکی اضطراب یا وحشت
  • تجربه تنفس سریع، عرق کردن، گریه کردن
  • ذوب شدن یا فریاد زدن

هیچ مجموعه ای از اقدامات وجود ندارد که بتواند به این نتیجه برسد که فرد مبتلا به میسوفوبیا است. نحوه تظاهر میکروب ها یا کثیفی ها در زندگی فرد می تواند متفاوت باشد و می تواند به لیستی از رفتارهایی که حاکی از میزوفوبیا است کمک زیادی کند.

برخی از نمونه های میسوفوبیا می تواند باشد; وقتی فکر می کنید که تماس میکروب ممکن است هنگام دست دادن با کسی یا دست زدن به دستگیره در رخ داده باشد. افراد مبتلا به میسوفوبیا ممکن است هر روز چند بار دوش بگیرند، مرتباً ضد عفونی کننده دست همراه خود داشته باشند و ممکن است تمایلی به استفاده از دستشویی های عمومی، اشتراک غذا با دیگران و غیره نداشته باشند.

علل میسوفوبیا چیست؟

در حالی که علت دقیق ترس ناشناخته است، کارشناسان معتقدند که چنین رفتاری در دوران کودکی ظاهر می شود و می تواند با اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی یا اختلالات مصرف مواد همراه باشد. برخی از عواملی که اعتقاد بر این است که در ایجاد میسوفوبیا نقش دارند می توانند عبارتند از:

  • تجربیات آسیب زا در دوران کودکی
  • ژنتیک
  • فاکتورهای محیطی
  • داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به فوبیا

برای تشخیص میسوفوبیا، ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید. یک درمانگر می تواند از طریق یک جلسه گفتگو در مورد تشخیص یا علل میزوفوبیا به شما کمک کند که در آن ممکن است از شما بپرسد:

  • ترس خود را ارزیابی کنید
  • میزان پریشانی که در زندگی شما ایجاد می کند
  • احتمال بروز یک اختلال همزمان، مانند OCD

تفاوت بین میسوفوبیا و OCD

میسوفوبیا اغلب می تواند با یک اختلال وسواس فکری اجباری یا OCD همراه باشد زیرا این دو رفتارهای اجباری و وسواسی مشابهی دارند. در حالی که mysophobia و OCD می توانند همزمان رخ دهند، نباید آنها را یکسان دانست.

میسوفوبیا را می‌توان به عنوان داشتن ترس شدید و غیرمنطقی از میکروب‌ها و کثیفی‌ها تعریف کرد و می‌تواند با سایر بیماری‌ها یا فوبیاهای سلامت روان رخ دهد. از سوی دیگر، OCD یک اختلال سلامت روان جداگانه است که در آن فرد تقریباً مجبور به انجام یک عمل تکراری در پاسخ به افکار مزاحم.

اجبارهای انجام شده تحت OCD می تواند هر چیزی باشد، به عنوان مثال، سه بار چرخاندن قفل، سه بار خاموش و روشن کردن چراغ، و غیره. در حالی که بسیاری از اجبارهای OCD می توانند شامل تمیز کردن سطحی از آلودگی یا میکروب باشند، انگیزه پشت این عمل این است که همیشه ترس از آلودگی نیست. همین امر در مورد ضدعفونی منظم دست ها نیز صدق می کند.

اجبارهای OCD بیشتر تشریفاتی هستند و می توانند به طور قابل پیش بینی رخ دهند، با این حال، برای mysophobia، خود ترس نیروی محرکه ای است که شما را به انجام اجبارهای خود برمی انگیزد.

به عنوان مثال، تحت OCD، ضدعفونی کردن سطح ممکن است به معنای نیاز به تمیز نگه داشتن سطح باشد، اما در شرایط میسوفوبیا، ضدعفونی بیش از حد ممکن است به دلیل ترس از ابتلا به میکروب ها باشد.

چگونه میزوفوبیا را می توان درمان کرد؟

میزوفوبیا - علائم

درمان میزوفوبیا مانند درمان سایر فوبیاهای خاص است. یک ارائه دهنده حرفه ای مراقبت های روانی می تواند ترکیبی از روان درمانی و دارو را بر اساس شدت ترس توصیه کند. رویکردهای روان‌درمانی که می‌توانند به درمان میزوفوبیا کمک کنند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

به غیر از این رویکردهای بالا، می‌توانید برخی از استراتژی‌های خودیاری مانند:

  • ترس خود را زیر سوال ببرید و تفکر خود را منطقی کنید
  • برداشتن گام های کوچک در مواجهه با ترس های خود
  • تمرین تکنیک های آرام سازی برای کاهش اضطراب و وحشت
  • وقتی بر یک مانع غلبه کردید، خودتان را درمان کنید
  • درخواست تشویق از سیستم پشتیبانی شما
  • به گروه‌های پشتیبانی آنلاین یا انجمن‌های چت بپیوندید تا در مورد mysophobia و سایر مهارت‌های مقابله سالم بیشتر بدانید.

بسته شدن

میسوفوبیا که به نام‌های میکروفوبیا، باسیلوفوبیا، باکتری هراسی یا ورمینوفوبیا نیز شناخته می‌شود، یک ترس شدید و غیرمنطقی از آلودگی، میکروب‌ها یا آلودگی است. افراد مبتلا به میسوفوبیا زمانی که با مکان‌ها، موقعیت‌ها، دارایی‌ها یا افرادی احاطه شوند که ممکن است کثیفی یا میکروب‌ها را پخش کنند، می‌توانند ناراحتی شدیدی را تجربه کنند.

خوب است که این روزها مراقب میکروب ها، کثیفی ها و آلودگی ها باشید، اما وقتی ترس از میکروب ها یا کثیفی زندگی روزمره شما از جمله زندگی شخصی، حرفه ای و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد، توصیه می شود به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید.

به خاطر داشته باشید که سایر اختلالات سلامت روان مانند OCD نیز می توانند عامل زمینه ای در میزوفوبیا شما باشند. دریافت پشتیبانی حرفه ای می تواند به درک علت واقعی و یافتن درمان مناسب کمک کند.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد که ترس از کثیفی، آلودگی یا میکروب‌ها را درک کنید. برای پشتیبانی حرفه‌ای، می‌توانید با کلیک کردن روی پیوند زیر با BetterHelp ارتباط برقرار کنید یا در رسانه‌های اجتماعی برای ما پیام ارسال کنید.

لینک BetterHelp

نظرات خود را در مورد این مقاله در نظرات زیر با ما در میان بگذارید یا از طریق ایمیلی به ما ارسال کنید [email protected].

مراقب باشید، و ایمن بمانید!

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.