همه آنچه باید در مورد خواب عمیق بدانید


خواب

آخرین به روز رسانی در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲: منتشر شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲

خواب عمیق

داشتن یا رسیدن به خواب عمیق مانند این است که خود را بدون هیچ مزاحمتی در حالت مدیتیشن غرق کنید. خواب عمیق یعنی داشتن خوابی که در آن کمتر به دنیای بیرون توجه کنید و روی خوابیدن تمرکز کنید. به طور خلاصه، خواب عمیق مانند داشتن خواب با کیفیت است.

خواب عمیق مرحله عمیق خواب است که در آن برای بیدار شدن در صبح باید خود را شاداب کنید. در طول خواب عمیق، امواج مغز و بدن شما کند می شود. هنگامی که شما در خواب عمیق هستید، بیدار شدن از خواب دشوار می شود، و زمانی که به طور کلی از خواب عمیق بیدار می شوید، احساس گیجی می کنید.

در این وبلاگ، بیایید همه چیزهایی را که باید در مورد خواب عمیق بدانیم، بخوانیم.

خواب عمیق چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردم، خواب عمیق آخرین مرحله از خواب است که در آن بدن و مغز ما کند می شود. برای درک بهتر خواب عمیق، اساساً دو مرحله خواب وجود دارد:

  1. Non-REM: حرکت غیر سریع چشم
  2. خواب با حرکت سریع چشم (REM)

در اینجا خواب عمیق مرحله سوم Non-REM است. به آن خواب موج آهسته نیز گفته می شود. در این مرحله بدن ما دچار تغییرات مختلفی می شود.

در خواب عمیق چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که بدن ما به خواب عمیق می رود، بدن ما دچار تغییرات مختلف بدن می شود. برخی از تغییرات رویه های مهمی برای عملکرد ایده آل هستند. در طول خواب عمیق، ما به راحتی از خواب بیدار نمی شویم و پس از بیدار شدن از خواب عمیق، تمایل داریم که احساس گیجی یا سردرگمی کنیم.

روانشناسان و محققان اظهار داشتند که بازگشت به حالت عادی بعد از بیدار شدن از خواب عمیق می تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. خواب عمیق عملکرد ذهنی ما را مختل می کند و ما تمایل داریم به همان خواب برگردیم. این به اینرسی خواب معروف است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که حافظه بیانی با داشتن خواب عمیق بهبود می یابد و هورمون های رشد بهبود می یابد. خواب عمیق مخصوصاً در دوران نقاهت پس از آسیب ضروری است. با این حال، برخی از اختلالات خواب مانند وحشت شبانه، خوردن در خواب و راه رفتن در خواب عمدتاً در هنگام خواب عمیق رخ می دهند.

مراحل خواب چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، خواب دو مرحله دارد: غیر REM و REM. ما به طور کلی شب را در مرحله غیر REM شروع می کنیم و به آرامی به مرحله خواب REM ادامه می دهیم. هر چرخه به مدت ۹۰ دقیقه در طول شب ادامه دارد.

خواب عمیق بیشتر در مرحله نهایی غیر REM ایجاد می شود. مراحل خواب غیر REM در زیر آمده است:

خواب غیر REM

مرحله خواب غیر REM فقط چند یا چند دقیقه طول می کشد. این مرحله اولیه خواب است که در آن ما بیدار هستیم و شروع به خوابیدن می کنیم.

مرحله ۱ خواب غیر REM

در مرحله ۱ بدن ما دچار تغییرات مختلفی می شود مانند حرکات چشم، تنفس و ضربان قلب شروع به کند شدن می کند. در اینجا، ماهیچه های ما نیز شروع به شل شدن می کنند و امواج مغزی ما شروع به کند شدن می کنند.

مرحله ۲ خواب غیر REM

در مرحله ۲، سیستم بدن ما شروع به شل شدن و کند شدن می کند، دمای بدن کاهش می یابد، حرکات چشم متوقف می شود و امواج مغزی کند می شوند.

مرحله ۳ و ۴ خواب غیر REM

در طی مراحل ۳ و ۴، ما در اینجا شروع به خواب عمیق می‌کنیم، تنفس و ضربان قلب کاهش می‌یابد، امواج مغزی کند می‌شوند و بیدار بودن حتی با سر و صدا دشوار می‌شود.

خواب REM

خواب REM مرحله ۵ خواب در نظر گرفته می شود که تقریباً ۹۰ دقیقه طول می کشد. پس از این چرخه، الگوی خواب ما دوباره به مراحل Non-REM باز می گردد.

مراحل خواب REM

در مرحله خواب REM، چشمان ما به سرعت از این طرف به سمت دیگر حرکت می کنند، رویا دیدن را تجربه می کنیم، ضربان قلب ما افزایش می یابد، تنفس سریعتر می شود و اندام های ما فلج می شوند.

وقتی به اندازه کافی عمیق نمی خوابید چه اتفاقی می افتد؟

خواب عمیق برای بهبودی مهم است و همچنین به ما در پردازش اطلاعاتی که هر روز با آن ها روبرو می شویم کمک می کند. بدون خواب عمیق کافی، نمی توانیم اطلاعات خود را در خاطرات ذخیره کنیم. عدم عمق کافی نیز با مسائلی مانند:

  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • بیماری آلزایمر
  • سکته

همچنین با اختلالات خاصی مانند:

  • ترور شب
  • راه رفتن در خواب
  • خواب خوردن
  • شب ادراری

چرا به خواب عمیق نیاز داریم؟

خواب عمیق برای سلامت کلی ما مهم است. از آنجایی که ما از طریق خواب عمیق، صدمات و اختلالات مختلف را بهبود می‌دهیم یا بهبود می‌یابیم، داشتن خواب عمیق واقعاً مهم است. خواب عمیق به ویژه برای نوجوانان و کودکانی که در مرحله رشد هستند مورد نیاز است زیرا در طول خواب عمیق غده هیپوفیز ما هورمون های رشد را ترشح می کند.

خواب عمیق نیز برای تثبیت خاطرات جدید مهم است. افرادی که هر نوع اختلال خواب را تجربه می کنند، این عملکرد را دچار اختلال نمی کنند. با افزایش سن میزان خواب عمیق کاهش می یابد. این امر باعث می شود که خواب عمیق برای عملکرد صحیح بدن و مغز اهمیت بیشتری داشته باشد.

فواید خواب عمیق چیست؟

خواب عمیق زمانی برقرار می شود که مغز ما متابولیسم گلوکز را افزایش می دهد که از حافظه بلند مدت و کوتاه مدت و یادگیری کلی پشتیبانی می کند. برخی از فواید خواب عمیق عبارتند از:

  • انرژی بازیابی شده
  • سلول های بازسازی شده
  • افزایش خون رسانی به عضلات
  • باعث رشد و ترمیم استخوان ها و بافت ها می شود
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
  • بهبود سلامت روانی کلی

به طور کلی چقدر به خواب عمیق نیاز داریم؟

طبق تحقیقات انجام شده، گفته می شود که ۷۵ درصد از شب ما در مرحله خواب غیر REM و ۲۵ درصد از شب در چرخه خواب REM سپری می شود. تقریباً ۱۳ تا ۲۳ درصد از کل خواب در خواب عمیق به دست می آید. با توجه به این موضوع، خواب عمیق به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد، برای مثال، اگر زیر ۳۰ سال هستید، قرار است هر روز ۲ ساعت خواب عمیق داشته باشید و اگر بالای ۶۴ سال دارید، ممکن است فقط ۳۰ دقیقه خواب عمیق در شب داشته باشید. ، یا اصلاً هیچ.

واقعیت این است که خواب عمیق فقط در شب به دست می آید. در حال حاضر، مطالعه نشان می دهد که اعداد خاصی برای خواب عمیق وجود ندارد، اما اگر جوان هستید، ممکن است برای ارتقاء رشد و رشد به خواب عمیق بیشتری نیاز داشته باشید. در همین حال، افراد مسن نیز به خواب عمیق نیاز دارند، اما نه خواب عمیق، زیرا ممکن است منجر به اختلال خواب شود. خوب، حال سوال این است که چگونه بفهمیم که خواب کافی داریم یا خیر؟

چگونه بفهمیم که به اندازه کافی عمیق می خوابیم یا خیر؟

اگر هر روز صبح با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید، ممکن است نشانه این باشد که ممکن است به اندازه کافی نخوابید. برای اندازه‌گیری زمان، می‌توانید از دستگاه‌های پوشیدنی کمک بگیرید که به ردیابی حرکات بدن شما کمک می‌کنند.

چنین ابزارهایی به شناسایی الگوهای خواب شما کمک می کنند. اگر احساس می کنید به اندازه کافی نمی خوابید، می توانید همین امروز با پزشک یا مشاور سلامت روان خود در ارتباط باشید.

چگونه خواب عمیق تری داشته باشیم؟

بهترین راه برای ترویج خواب عمیق، داشتن زمان کافی برای خواب به طور کلی است. در زیر چند نکته سالم وجود دارد که می توانید برای خواب عمیق تر از آنها استفاده کنید:

  1. برای بهبود کیفیت خواب عمیق، به طور منظم ورزش کنید.
  2. مدتی را در سونا بگذرانید تا گرما بتواند به خواب عمیق بهتری کمک کند.
  3. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا بتوانید در شب خواب بدون مزاحمت داشته باشید.
  4. به نویز سفید یا صورتی گوش دهید.
  5. مصرف کافئین را به خصوص قبل از خواب کاهش دهید.
  6. مصرف الکل را کاهش دهید.
  7. به خودتان زمان کافی برای داشتن خوابی با کیفیت بدهید.
  8. برنامه زمانبندی را حفظ کنید.
  9. مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید.
  10. قبل از خواب یک حمام طبیعی بگیرید.

سوالات متداول مرتبط با خواب عمیق

۱. آیا خواب عمیق سالم است؟

تمام مراحل خواب برای بهبود سلامت کلی مهم هستند. خواب عمیق فواید سلامت روانی و جسمی مختلفی مانند بهبود سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های مختلف و تقویت ذهنی ما را ارائه می‌کند.

۲. خواب عمیق چقدر طبیعی است؟

اگر در سنین پایین هستید، حداقل دو ساعت خواب عمیق لازم است. اگر در سنین بالاتر هستید و در خوابیدن مشکل دارید، با ارائه دهنده سلامت روان خود تماس بگیرید.

۳. چه چیزی باعث خواب عمیق می شود؟

هنگامی که بدن ما وارد آخرین مرحله خواب می شود، خواب عمیق شروع می شود و بیش از ۹۰ دقیقه طول می کشد.

۴. چگونه بفهمم که در خواب عمیق هستم؟

وقتی چشمان شما به سرعت از این طرف به سمت دیگر حرکت می کند، می توانید آن را نشانه خواب عمیق بدانید.

امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کند تا همه چیزهایی را که در مورد خواب عمیق باید بدانید را درک کنید. سوالات خود را در مورد خواب عمیق کامنت کنید. برای محتوای بیشتر از این دست، در تمام پلتفرم های رسانه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

با تشکر برای خواندن!

درباره نویسنده

آیوشی کاپور

Aayushi یک سازنده محتوا در Calm Sage است. با تحصیلات، او یک متخصص صنایع غذایی و متخصص تغذیه در ساخت است. علاقه مداوم او به بهبود سلامت روان او را به نوشتن کشاند. او دوست دارد با خوانندگانش ارتباط ناهمزمانی برقرار کند. شعار او برای زندگی کردن این است: “آنچه شما به دنبال آن هستید، شما را جستجو می کند”. جدا از این، او یک غذاخور و عاشق سگ است.