همه آنچه باید در مورد شخصیت اعتیاد آور بدانید


اختلالات روانی

آخرین به روز رسانی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲: منتشر شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲

همه چیزهایی که باید درباره تیپ شخصیتی-اعتیادآور- بدانید

آیا شخصیت اعتیاد آور یک چیز است؟ شخصیت اعتیاد آور در واقع یک تیپ شخصیتی پذیرفته شده به دلیل عدم اطلاع از ویژگی های تیپ شخصیتی اعتیاد آور نیست. افراد مختلفی وجود دارند که ویژگی‌های شخصیتی اعتیادآور را نشان می‌دهند و در نهایت به چیزی یا دیگری اعتیاد پیدا می‌کنند. با این اوصاف، بسیاری از افراد دیگر هستند که نشانه‌های شخصیت فعال را نشان نمی‌دهند، اما طعمه اعتیاد می‌شوند و بالعکس.

اصطلاح شخصیت اعتیاد آور اخیراً مطرح شده است زیرا بسیاری از افراد شروع به استفاده از این اصطلاح در زمینه های مختلف کرده اند. به گفته کارشناسان، «شخصیت اعتیاد آور» هنوز یک تیپ شخصیتی فرضی است، تنها به این دلیل که شواهد کافی برای نامیدن آن به عنوان یک تیپ شخصیتی قانونی پیدا نشده است.

تیپ شخصیتی اعتیاد آور به این دلیل به وجود آمد که ویژگی های شخصیتی مختلفی وجود دارد که به رفتار اعتیاد آور تمایل دارند. این دلیلی است که مردم شروع به این گمانه زنی کردند که می تواند یک نوع شخصیت دیگر وجود داشته باشد، شخصیت اعتیاد آور.

بیایید فرضیات و یافته های تحقیق در مورد شخصیت اعتیاد آور را بررسی کنیم…

منظور از اختلال شخصیت اعتیاد آور چیست؟

اعتیاد آور - شخصیت

اختلال شخصیت اعتیاد آور اساساً به این معنی است که برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به اعتیاد به چیزهای مختلف و افراد دیگر هستند. این افراد همچنین دارای برخی ویژگی های شخصیتی هستند که باعث می شود به راحتی در چاله خرگوش اعتیاد بیفتند.

عوامل مختلفی بر شخصیت اعتیادآور تأثیر می‌گذارند و وقتی همه این عوامل کنار هم قرار گیرند، می‌توانند فرد را بسیار مستعد رفتار اعتیادآور کنند. از این رو، چنین افرادی را می توان دارای شخصیت اعتیادآور فرض کرد.

همچنین بخوانید: چهار سبک شخصیتی اصلی: شخصیت خود را جلا دهید

نشانه های شخصیت اعتیاد آور (چگونه بفهمیم که آیا شخصیت اعتیاد آور دارید؟)

آیا از خود پرسیده اید، “چگونه بفهمیم که شخصیت اعتیاد آور دارید؟” اگر بله، دیگر نگران نباشید زیرا در اینجا فهرستی از نشانه های شخصیت اعتیاد آور بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف انجام شده در مورد تیپ شخصیتی اعتیادآور آورده شده است. توجه داشته باشید که فرض بر این است که این علائم از نوع شخصیت اعتیاد آور هستند زیرا کل مفهوم شخصیت اعتیاد آور هنوز زیر ذره بین است.

شخصیت اعتیاد آور همه چیز در مورد برخی از ویژگی های شخصیتی است که با ترکیب آنها نوع جدیدی از شخصیت را تشکیل می دهد – که معتاد شدن به چیزی بیشتر طول نمی کشد. بیایید نگاهی به این ویژگی های شخصیتی بیندازیم یا می توانید آنها را نشانه های شخصیت اعتیاد آور بنامید.

  • تکانشگری
  • نوسانات خلقی
  • طبیعت خود محور و خودخواه
  • تحریک پذیری
  • ناامنی
  • فقدان مهارت های مقابله ای
  • عدم پایبندی به هنجارهای اجتماعی
  • رفتار ریسک پذیر (هیجان جویی)
  • کناره گیری اجتماعی

همچنین بخوانید: آزمون شخصیت: دری را انتخاب کنید و شخصیت خود را بشناسید

چگونه با یک شخصیت اعتیاد آور کنار بیاییم

د- شخصیت-اعتیادآور دارم

اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به یک تیپ شخصیتی اعتیاد آور هستید یا تمایل به رفتارهای اعتیاد آور دارید، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر افتادن در دایره باطل اعتیاد انجام دهید.

در اینجا آنچه می توانید برای مقابله با یک شخصیت اعتیاد آور انجام دهید، آمده است.

  1. روی مراقبت از خود تمرکز کنید: مراقبت از خود برای سلامت روحی و جسمی شما بسیار مهم است. مراقبت از خود یکی از بهترین راه ها برای مقابله با تیپ شخصیتی اعتیاد آور است. مطمئن شوید که به خودتان زمان «من» بدهید.
  2. اجتناب از الکل: معاشرت با افراد همفکر خوب است، اما باید بدانید که درگیر شدن در رفتار اعتیاد آور درست نیست، حتی اگر همه دوستان شما این کار را انجام دهند. اطمینان حاصل کنید که در حین معاشرت از الکل اجتناب می کنید و شرکت خود را به انجام همین کار تشویق کنید.
  3. روابط قوی ایجاد کنید: بر اساس برخی رفتارهای اعتیاد آور که شما و سایر افراد به اشتراک می گذارید، روابط برقرار نکنید. اطمینان حاصل کنید که با مردم صحبت می کنید، افکار و احساسات خود را بیان می کنید، این مهم تر از برقراری ارتباط با نوشیدنی، کارت، رسانه های اجتماعی و غیره است.
  4. سعی کنید زمان کمتری را روی صفحه بگذرانید: بسیاری از افراد با حضور طولانی در مقابل صفحه نمایش این اشتباه را مرتکب می شوند. این به شما کمکی نمی‌کند، اگر می‌خواهید به طور مؤثر با یک شخصیت اعتیادآور کنار بیایید، مطمئن شوید که تا آنجا که می‌توانید زمان کمتری را روی تلفن خود صرف کنید و قبل یا بعد از خواب از صفحه نمایش خود استفاده نکنید.
  5. روی رشد خود کار کنید: وقت خود را با رفتارهای اعتیادآوری که باعث تقویت نفس شما می شود تلف نکنید. در عوض وقت خود را صرف انجام تمرینات و فعالیت هایی کنید که باعث رشد می شوند.
  6. چند تکنیک مقابله را یاد بگیرید: گاهی ناتوانی در کنار آمدن با استرس می تواند شما را به سمت رفتارهای پرخطر بکشاند. بنابراین، شما باید برخی از تکنیک های مقابله را در دسترس داشته باشید تا بتوانید به طور موثرتری با استرس مقابله کنید.
  7. کمک حرفه ای دریافت کنید: اگر احساس می‌کنید همه چیز از کنترل خارج می‌شود و دیگر نمی‌توانید کارها را به تنهایی مدیریت کنید، از کمک حرفه‌ای کمک بگیرید. یک متخصص سلامت روان می تواند نوع کمک مناسبی را که نیاز دارید به شما ارائه دهد.

همچنین بخوانید: “پنج مدل بزرگ” از ویژگی های شخصیتی

این همه مردم!

امیدوارم این وبلاگ برای شما مفید و قابل تامل بوده باشد. این وبلاگ را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید تا همه ما از نشانه های شخصیت اعتیاد آور آگاه باشیم. احتیاط بهتر از درمان است! بهتر است قبل از اینکه شخصیت معتاد بر شما غلبه کند، یاد بگیرید که با آن برخورد کنید.

با تشکر برای خواندن.

مراقب باشید و ایمن بمانید.

درباره نویسنده

کرتی بهاتی

من فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی (رشته) و روانشناسی (فرعی) از کالج سنت بید، شیملا هستم. فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه IIS، جیپور. او یک مقاله تحقیقاتی در مورد موسیقی درمانی در جمعیت نظامی و استرس محل کار در یک سمینار ملی که توسط بیمارستان فورتیس (گوروگرام) و سمینار بین‌المللی که به ترتیب توسط کالج سنت بید، شیملا برگزار شده است، منتشر کرده است. تالیف پایان نامه ای در مورد “تاثیر اعتیاد به رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی و جسمی نوجوانان” در حال حاضر در ساج آرام به عنوان نویسنده کار می کند.