پتانسیل گسترده عصب واگ


برخی می گویند درمان بیماری هایی مانند اضطراب از مغز سرازیر می شود. اما چیز زیادی ناشناخته است.

توسط کریستینا کارون

در سال های اخیر، عصب واگ به موضوعی جذاب، به ویژه در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. فیبرهای عصبی واگ که از مغز تا شکم امتداد دارند، توسط برخی از اینفلوئنسرها به عنوان کلیدی برای کاهش اضطراب، تنظیم سیستم عصبی و کمک به آرامش بدن معرفی شده‌اند.

ویدیوهای TikTok با هشتگ “#vagusnerve” بیش از ۶۴ میلیون بار بازدید شده است و نزدیک به ۷۰۰۰۰ پست با هشتگ در اینستاگرام وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها هک‌های ساده‌ای برای «تن کردن» یا «تنظیم مجدد» عصب واگ دارند که در آن افراد صورت خود را در آب یخ فرو می‌برند یا به پشت دراز می‌کشند و کیسه‌های یخ روی سینه‌شان قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، شرکت‌های سلامتی روی این روند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و محصولاتی مانند روغن ماساژ واگ، مه‌های بالش و دستبندهای ویبره را ارائه می‌کنند. این محصولات ادعا می کنند که عصب را تحریک می کنند، اما توسط جامعه علمی تایید نشده اند.

محققانی که عصب واگ را مطالعه می کنند می گویند که تحریک آن با الکترودها می تواند به طور بالقوه به بهبود خلق و خو و کاهش علائم در افرادی که از افسردگی مقاوم به درمان رنج می برند، در کنار سایر بیماری ها کمک کند. اما آیا راه های دیگری برای فعال کردن عصب واگ وجود دارد؟ چه کسی از انجام این کار سود بیشتری می برد؟ و به هر حال عصب واگ دقیقا چیست؟ در اینجا نگاهی به آنچه تاکنون می دانیم است.

عصب واگ چیست؟

اصطلاح “عصب واگ” در واقع مخفف هزاران فیبر است. دکتر کوین جی. تریسی، جراح مغز و اعصاب و رئیس انستیتوی پزشکی فاینشتاین، گفت: آنها به دو دسته تقسیم می شوند که از ساقه مغز به سمت پایین و از هر طرف سمت بعدی و به سمت بالاتنه می روند و به سمت بیرون منشعب می شوند تا اندام های داخلی ما را لمس کنند. پژوهش، مرکز تحقیقات Northwell Health در نیویورک.

چیزی شبیه به یک درخت را تصور کنید که اندام های آن تقریباً با تمام سیستم های بدن در تعامل است. (کلمه “vagus” در لاتین به معنای “سرگردان” است.)

عصب واگ اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد اندام ها دریافت می کند و اطلاعات را از ساقه مغز به بدن می فرستد و به کنترل هضم، ضربان قلب، صدا، خلق و خو و سیستم ایمنی کمک می کند.

به این دلایل، عصب واگ – طولانی‌ترین عصب از ۱۲ عصب جمجمه‌ای – گاهی اوقات به عنوان یک بزرگراه اطلاعاتی شناخته می‌شود.

دکتر تریسی آن را با یک کابل ترانس آتلانتیک مقایسه کرد.

او گفت: “این یک مخلوط سیگنال نیست.” “هر سیگنال کار خاصی دارد.”

دانشمندان برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ شروع به بررسی عصب واگ کردند تا بررسی کنند که آیا تحریک آن می تواند یک درمان بالقوه برای صرع باشد یا خیر. آنها بعداً دریافتند که یک عارضه جانبی فعال کردن عصب، بهبود خلق و خوی است. امروزه، محققان در حال بررسی این هستند که چگونه عصب می تواند بر اختلالات روانپزشکی، در کنار سایر شرایط، تأثیر بگذارد.

پژوهش چه می گوید؟

شواهد نشان می دهد که تحریک عصب واگ می تواند به افراد مبتلا به صرع، دیابت، افسردگی مقاوم به درمان، و اختلال استرس پس از سانحه – و همچنین شرایط خود ایمنی التهابی مانند بیماری کرون یا آرتریت روماتوئید کمک کند.

اریک پورگز، استادیار دپارتمان روانشناسی بالینی و سلامت در دانشگاه فلوریدا که روی عصب واگ مطالعه می‌کند، می‌گوید: «این می‌تواند با تمام کارهایی که انجام می‌دهد جادویی به نظر برسد. او گفت که درک ما از عصب واگ “در غنا و عمق بیشتر می شود.”

در اوایل دهه ۲۰۰۰ محققان شروع به نشان دادن این موضوع کردند که تحریک عصب واگ می تواند به برخی از بیمارانی که به شدت افسرده بودند و به درمان های دیگر پاسخ نداده بودند کمک کند.

موجی از مطالعات به دنبال داشت.

تا سال ۲۰۰۵، سازمان غذا و دارو، دستگاه‌های قابل کاشت مولد پالس را که سیگنال‌های الکتریکی را به عصب واگ ارسال می‌کرد، برای استفاده در بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان تأیید کرد. دستگاه‌های مشابهی نیز توسط چاقی – برای کمک به کنترل احساس گرسنگی و سیری – و برای درمان صرع تأیید شده‌اند.

محققان اکنون در حال جذب بیماران برای بزرگترین کارآزمایی بالینی تا به امروز هستند که بررسی می کند تا چه حد تحریک عصب واگ ممکن است به بیماران مبتلا به افسردگی کمک کند که نتوانسته اند با درمان های دیگر تسکین پیدا کنند.

دکتر اسکات آرونسون، یکی از روانپزشکان ارشد درگیر در کارآزمایی بالینی و دفتر ارشد علمی مؤسسه تشخیص ها و درمان های پیشرفته، گفت: کاشت یک دستگاه ممکن است به ویژه برای مبتلایان به افسردگی دوقطبی مفید باشد، زیرا درمان های کمی برای آنها وجود دارد.

با این حال، تحریک عصب واگ کاشته شده در حال حاضر برای اکثر افراد قابل دسترسی نیست، زیرا بیمه‌گران از پرداخت هزینه این روش خودداری کرده‌اند، به استثنای دریافت‌کنندگان Medicare که در آخرین کارآزمایی بالینی شرکت می‌کنند.

دکتر اندرو اچ. میلر، مدیر برنامه ایمونولوژی رفتاری در دانشگاه اموری، که چگونگی مغز و مغز را مطالعه می کند، گفت: تحقیقات دکتر تریسی، که از تحریک عصب واگ داخلی برای درمان التهاب استفاده می کند، ممکن است برای اختلالات روانپزشکی مانند PTSD نیز کاربرد داشته باشد. سیستم ایمنی با هم تعامل دارد و چگونه این تعاملات می تواند به استرس و افسردگی کمک کند.

به گفته وی، PTSD با افزایش میزان التهاب در خون مشخص می شود، که “می تواند بر مدارهای مرتبط با اضطراب در مغز تاثیر بگذارد.”

به عنوان مثال، در یک مطالعه آزمایشی در Emory، محققان پوست گردن نزدیک واگ را در ۱۶ نفر به صورت الکترونیکی تحریک کردند که هشت نفر از آنها درمان تحریک عصب واگ و هشت نفر از آنها درمان ساختگی دریافت کردند. محققان دریافتند که درمان تحریکی پاسخ‌های التهابی به استرس را کاهش می‌دهد و با کاهش علائم PTSD مرتبط است، که نشان می‌دهد چنین تحریکی ممکن است برای برخی از بیماران، از جمله آن‌هایی که نشانگرهای زیستی التهابی بالایی دارند، مفید باشد.

فعالیت عصبی چگونه اندازه گیری می شود؟

اندازه گیری مستقیم فعالیت عصب واگ دشوار است، به خصوص با توجه به پیچیدگی آن. اما از آنجایی که برخی از رشته‌های عصبی واگ با قلب ارتباط دارند، متخصصان می‌توانند به طور غیرمستقیم صدای واگ قلب – یا روشی که سیستم عصبی شما قلب شما را تنظیم می‌کند – با بررسی تغییرات ضربان قلب – که با شرایطی مانند دیابت، نارسایی قلبی مرتبط است، اندازه‌گیری کنند. ، و فشار خون بالا

تنوع زیاد بین ضربان‌های قلب ممکن است به معنای یک لحن واگ ایده‌آل باشد.

آیا می توان لحن واگ را بهبود بخشید؟

نگه داشتن نفس و فرو بردن صورت خود در آب سرد می تواند “رفلکس غواصی” را تحریک کند، واکنشی که ضربان قلب را کند می کند و رگ های خونی را منقبض می کند. برخی از افرادی که آن را امتحان کرده اند گزارش می دهند که اثر آرام بخشی دارد و حتی بی خوابی را کاهش می دهد. برخی دیگر یک کیسه یخ را در پارچه ای می پیچند و آن را روی سینه خود می گذارند تا اضطراب را از بین ببرند.

این تمرین‌های خاص به‌اندازه کافی به‌عنوان روش‌هایی برای کنترل اضطراب یا افسردگی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، بنابراین تشخیص این که آیا کار می‌کنند یا خیر، دشوار است. با این حال، برخی از کارشناسان می گویند که ارزش یک ضربه را دارند.

دکتر آرونسون گفت: «این مطمئناً یکی از خوش‌خیم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید».

اما دکتر تریسی احتیاط فوری کرد و اضافه کرد که ارزیابی درست خطرات و فواید بدون داده های بالینی دشوار است. او گفت: «من به کسی توصیه نمی‌کنم بدون مشورت با پزشک خود مداخله‌ای انجام دهد.

دکتر تریسی گفت: “برای سلامتی، سعی کنید فعالیت عصب واگ را از طریق تمرکز حواس، ورزش و تنفس سریع حفظ کنید.” “اینها همه برای شما بسیار خوب است.”