پرخوری و پرخوری چه تفاوتی دارند؟


آیا بین پرخوری و پرخوری تفاوتی وجود دارد؟ در طول بهبودی اختلال خوردن، شخص دیگری را نمی‌شناختم که آشکارا با پرخوری یا پرخوری دست و پنجه نرم کند، بنابراین نمی‌دانستم در کدام دسته قرار می‌گیرم. اکنون می دانم که هم پرخوری (مانند اکثر مردم) و هم پرخوری را تجربه کرده ام. برچسب ها ممکن است دلخواه به نظر برسند، اما بین پرخوری و پرخوری تفاوت هایی وجود دارد.

پرخوری و پرخوری: تفاوت ها

پرخوری همان چیزی است که به نظر می رسد. شما فراتر از نقطه ای که معمولاً در آن توقف می کنید غذا می خورید. ممکن است در مواقع خاص، تعطیلات، و دوره های استرس یا احساسات طاقت فرسا پرخوری کنید. ممکن است به تنهایی یا با افراد دیگر پرخوری کنید. پرخوری به خودی خود نیز می تواند به یک عادت تبدیل شود.

اگر برای جلوگیری از پرخوری تلاش می کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا به اختلال پرخوری (BED) مبتلا هستید. طبق گفته انجمن ملی اختلالات خوردن (NEDA)، BED یکی از شایع ترین اختلالات خوردن در ایالات متحده است.۱ از آنجایی که BED به عنوان یک اختلال خوردن قابل تشخیص شناخته می شود، معیارهای پرخوری از پرخوری متمایز می شود تا به طور رسمی تشخیص داده شود.

به گفته NEDA، علائم BED عبارتند از:

  • خوردن مقادیر زیاد غذا در یک زمان غلیظ
  • سریعتر از حد معمول غذا خوردن
  • خوردن تا زمانی که احساس سیری ناخوشایندی داشته باشید
  • تنها غذا خوردن از خجالت یا میل به حریم خصوصی
  • احساس شرم، گناه، افسردگی و/یا انزجار بعد از دوره‌های غذا خوردن
  • پرخوری حداقل یک بار در هفته به مدت سه ماه اتفاق می افتد
  • از دست دادن کنترل هنگام غذا خوردن تجربه می شود

اگر قبلاً پرخوری کرده اید، این علائم آشنا به نظر می رسد. اختلال پرخوری و پرخوری اجباری اغلب به جای یکدیگر برای توصیف این علائم در بالا استفاده می شوند. تفکیک پرخوری و پرخوری به دسته های جداگانه می تواند گیج کننده باشد زیرا علائم همپوشانی دارند.

تمام علائم ذکر شده در بالا برای BED مشخصه پرخوری است، اما من فکر می کنم مهم ترین علامت BED که باید برطرف شود از دست دادن کنترل است. پرخوری می تواند با انگیزه های بسیاری مانند طعم، استرس، گرسنگی ایجاد شود. اما نکته ای وجود دارد که از پرخوری به پرخوری می رسد. وقتی توانایی جلوگیری از خوردن بیشتر، فراتر از راحتی را از دست می دهید.

از دست دادن کنترل در طول پرخوری

تشخیص بین پرخوری و پرخوری برای من آسان تر است زیرا هر دو را تجربه کرده ام. وقتی بیش از حد غذا می خورم، ممکن است دوباره برگردم تا یک کلوچه دیگر بیاورم، اما در نهایت، من راضی هستم، و هنوز کوکی ها در شیشه باقی مانده است.

پرخوری احساس می کند که در یک حالت ذهنی خارج از کنترل هستید. در طول پرخوری، تا زمانی که تمام غذا تمام نشود، متوقف نمی‌شوم. اغلب آنقدر سریع غذا می خوردم که به سختی طعم غذا را می خوردم یا از آن لذت می بردم. اگر من یک کلوچه می خوردم، تا زمانی که همه آنها از بین نرفتند، دست از کار نمی کشیدم، حتی اگر باعث بیماری من شود.

حتی اگر معیارهای تشخیصی BED را نداشته باشید، به این معنی نیست که نمی توانید کمک بخواهید. اگر عادات غذایی شما بر زندگی و خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، دنیایی از پشتیبانی در دسترس است. برای درخواست کمک از افرادی که به شما اهمیت می دهند، نیازی نیست نگران “به اندازه کافی بیمار نباشید”. این تجربیات با غذا بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود نترسید.

منبع

  1. انجمن ملی اختلالات خوردن (NEDA)، “اختلال پرخوری”. مشاهده شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر