چرا نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟


خواب

آخرین به روز رسانی در ۳ نوامبر ۲۰۲۲: منتشر شده در ۳ نوامبر ۲۰۲۲

چرا-نمیتوانم-رویاهایم-را-وقتی-بیدار میشوم-به یاد بیاورم

آیا خواب می بینید؟

دیشب درباره چه خواب دیدی؟

یادت نمیاد؟

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که از خواب بیدار شوید و بدانید دقیقاً چه خوابی دیده اید اما بعداً نتوانستید آن را به یاد بیاورید؟ من مطمئن هستم که اکثر شما نمی توانید بیشتر رویاهای خود را به خاطر بسپارید. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این اتفاق می افتد؟

“چرا نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم” اگر این سوال بدون اجاره در ذهن شما می ماند، دیگر نگران نباشید. امروز، ما قصد داریم به تمام دلایل احتمالی که باعث می‌شود کسی رویاهای خود را به خاطر بسپارد، نگاهی بیاندازیم.

گاهی اوقات وقتی از خواب بیدار می شوید به یاد می آورید که چه خوابی دیده اید، اما بسیاری از اوقات نمی دانید که آیا حتی خواب دیده اید یا خیر. رویاها خیلی چیزها را می گویند در مورد ناخودآگاه ما، اما اگر کسی نتواند آنها را به خاطر بسپارد، چه کاری می تواند انجام دهد؟

بیایید به برخی از دلایلی که چرا به یاد آوردن رویاها بسیار دشوار می شود و از چه ترفندهایی برای به خاطر آوردن راحت رویاهای خود استفاده کنید نگاهی بیندازیم…

بیا شروع کنیم!

رویاها چیست و چرا خواب می بینید؟

چرا خواب می بینید

رویاها یک عملکرد بسیار جذاب و در عین حال مهم مغز هستند. کل فرآیند رویا دیدن مجموعه ای از افکار، تصاویر و احساسات را در بر می گیرد. اتفاقاتی که در طول روز برای شما یا اطرافتان می افتد نیز می تواند به رویا تبدیل شود.

هیچ دلیل خاصی پشت رویاهای شما وجود ندارد. رویاهای شما می توانند بازنمایی ناخودآگاه شما باشند، آنها می توانند خاطراتی باشند که سرکوب کرده اید، ترس های شما، دستاوردهای شما و غیره.

در واقع، بسیاری از روانشناسان، به ویژه فرویدی ها، معتقدند که رویاها چیزهای زیادی در مورد تعارضات و باورهای اصلی افراد به ما می گویند. اطلاعات دریافتی از رویاهای فرد را می توان در حل مسائل درون فردی که منجر به بیماری های روانی می شود استفاده کرد.

همچنین بخوانید: ۱۰ رویاهای رایج و معانی آنها که توسط روانشناسی توضیح داده شده است

“چرا نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟”

رویا های من

دلایل مختلفی پشت ناتوانی فرد در به یاد آوردن رویاها وجود دارد. چیزی که جای تعجب دارد این است که برخی از دلایل آنقدر کلی هستند که شما می ایستید و فکر می کنید که چگونه چیزی به این کوچکی می تواند چنین تأثیر عظیمی ایجاد کند.

به هر حال، بیایید به دلایل پشت آن نگاه کنیم، “چرا نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟”

  1. فشار: استرس عامل اصلی خواب آشفته و آشفته است. استرس تاثیر مستقیمی بر کیفیت و همچنین کمیت خواب شما دارد. اگر استرس دارید، در هنگام خواب بیدارهای مکرر خواهید داشت. چنین اختلالاتی در طول خواب REM می تواند یادآوری رویاها را دشوارتر کند.
  2. رژیم غذایی: رژیم غذایی شما نقش مهمی در ساعات بیداری و همچنین ساعات خواب شما دارد. اگر میوه، سبزیجات و فیبر کافی مصرف نکنید، کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین، یک رژیم غذایی نامناسب باعث خواب ضعیف می شود که می تواند منجر به فراموشی آسان رویاهای شما شود.
  3. ضربه: تروما چیزی است که تاثیر زیادی بر خواب و رویاهای شما دارد. در بیشتر ضربه موارد بی خوابی یا خواب بسیار آشفته شایع است. یادآوری رویا در اینجا دشوار می شود زیرا مغز شما می خواهد از شما در برابر خاطرات دردناکی که در رویاهای شما نمایش داده می شود (کابوس ها) محافظت کند.
  4. مصرف مواد: مطابق با تحقیقh اگر قبل از رفتن به رختخواب هر نوع ماده ای مصرف کنید، احتمال کم خوابی و یادآوری رویاهای شما را کاهش می دهد. الکل با هورمون های خواب مختل می شود و خواب آرام شما را محدود می کند.
  5. داروهای پزشکی: اگر از نوعی دارو استفاده می کنید، به احتمال زیاد نمی توانید رویاهای خود را به خاطر بسپارید. درست مانند مصرف مواد، داروها نیز می توانند خواب REM شما را مختل کنند و به یاد آوردن رویاهایتان برای شما سخت تر شود.
  6. اختلال خواب: اگر از اختلال خواب یا اختلال مرتبط با آن رنج می برید، احتمال اختلال خواب بیشتر است. وقتی خواب شما مختل می شود، به طور خودکار بر توانایی شما در به خاطر سپردن رویاهایتان تأثیر می گذارد.
  7. زنگ دردناک به صدا در می آید: کارشناسان رویا ادعا می کنند که وقتی شما یک انتقال آرام از خواب به بیداری داشته باشید، به خاطر سپردن رویاها آسان تر می شود. اما صدای زنگ دردناک و بلند و آزاردهنده این انتقال را استرس زا می کند و باعث می شود رویاهای خود را فراموش کنید.

چند مورد از این دلایل بر خواب شما تأثیر گذاشته است؟

چگونه رویاهای خود را به خاطر بسپاریم؟

اگر می خواهید رویاهای خود را به یاد بیاورید، سعی کنید این دلایل را از تأثیرگذاری بر خواب خود محدود کنید. با این حال، چند کار وجود دارد که می توانید برای یادآوری رویاهای خود انجام دهید. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم…

  • مطمئن شوید که خواب شبانه خوبی دارید: به چیزهایی که ممکن است برنامه خواب شما را مختل کند توجه کنید و از شر آنها خلاص شوید.
  • با قصد رویا بخوابید: درست مانند جملات تاکیدی کار می کند. وقتی به رختخواب می روید، به مغز و بدن خود این سیگنال بدهید که آماده ورود به دنیای رویاهای خود هستید.
  • خواب دیدن شفاف: رویای شفاف مهارتی است که باید به آن دست یافت. در این، شما باید یاد بگیرید که کاملاً از این واقعیت که در حال خواب دیدن هستید آگاه باشید.
  • با آرامش از خواب بیدار شوید: اگر گذار از خواب به بیداری آرام نباشد، یادآوری رویا دشوار خواهد بود. بنابراین سعی کنید یک روال بیداری آرام داشته باشید.
  • جزئیاتی را که به یاد دارید بنویسید: گاهی وسط رویا از خواب بیدار می شوید و تکه های خوابتان را به یاد می آورید. آن زمان شما جزئیاتی را در مورد آن یادداشت می کنید تا صبح به هم وصل کردن نقطه ها آسان تر باشد.

این همه مردم!

امیدوارم این وبلاگ در مورد اینکه چرا نمی توانید رویاهای خود را به خاطر بسپارید جالب، مفید و آموزنده بوده باشید. این وبلاگ را با دوستان و خانواده خود یا با کسی که همیشه از ناتوانی در به خاطر سپردن رویاهای خود شکایت دارد به اشتراک بگذارید.

با تشکر برای خواندن.

مراقب باشید و خوب بخوابید.

درباره نویسنده

کرتی بااتی

من فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی (رشته) و روانشناسی (فرعی) از کالج سنت بید، شیملا هستم. فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه IIS، جیپور. او یک مقاله تحقیقاتی در مورد موسیقی درمانی در جمعیت نظامی و استرس محل کار در یک سمینار ملی که توسط بیمارستان فورتیس (گوروگرام) و سمینار بین‌المللی که به ترتیب توسط کالج سنت بید، شیملا برگزار شده است، منتشر کرده است. تالیف پایان نامه ای در مورد “تاثیر اعتیاد به رسانه های اجتماعی بر سلامت روانی و جسمی نوجوانان” در حال حاضر در ساج آرام به عنوان نویسنده کار می کند.