رژیم لاغری سریع

چگونه بی نظمی برای سلامت روان شما خوب است


روانشناسی

منتشر شده در ۱۱ می ۲۰۲۲

اثرات مثبت پاکیزگی

این روزها برخورد با استرس یک اتفاق رایج است و همه ما راه های مختلفی برای کاهش استرس داریم، اینطور نیست؟ منظورم این است که برخی از مردم (مثل من) پخت و پز استرسی را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است ماساژ رفتن را ترجیح دهند. شما ممکن است انجام یوگا را ترجیح دهید در حالی که همسایه شما ممکن است تمیز کردن استرس را ترجیح دهد.

بله درست خواندید! پاکسازی استرس شخصاً ایده تمیز کردن و تمیز کردن خانه به من استرس می دهد اما برخی از افراد از تمیز کردن و تمیز کردن فضای زندگی خود سود می برند. خوب، به هر کدام خود، درست است؟

چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که نظافت و سلامت روان ارتباط نزدیکی با هم دارند. بسیاری از مردم نظافت را راهی برای آرام شدن و بی‌حالی بعد از یک روز طاقت‌فرسا می‌دانند.

در این وبلاگ، من روانشناسی بهم ریختگی و بی نظمی، اثرات مثبت پاکیزگی، و اینکه چگونه می توانید بی نظمی را به عنوان یک تکنیک ذهن آگاهی روزانه بگنجانید، بررسی خواهم کرد.

روانشناسی بهم ریختگی و بی نظمی

داشتن یک خانه تمیز تنها نشانه زندگی منظم و سالم نیست، بلکه فرآیند تمیز کردن می تواند بر بهبود سلامت روان شما تأثیر بگذارد. تحقیقات همچنین ارتباط بین نظافت و سلامت روان را نشان می دهد.

در اینجا به این شرح است که چگونه بی نظمی می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد:

۱. می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد: اگر در فضای نامرتب تری زندگی می کنید، احتمال ابتلا به افسردگی در شما افزایش می یابد. یک خانه به هم ریخته، نامرتب یا نامرتب می تواند سطح کورتیزول شما را افزایش دهد و از این رو سطح استرس را نیز افزایش دهد.

۲. می تواند باعث عدم تمرکز شود: در یک مطالعه، مشخص شد که بهم ریختگی و به هم ریختگی خانه می تواند باعث عدم تمرکز و تمرکز روی یک کار شود. علاوه بر این، زندگی در یک فضای به هم ریخته نیز می تواند سردرگمی و تنش – ذهنی و جسمی – را افزایش دهد.

۳. می تواند احساسات منفی را افزایش دهد: به هم ریختگی همچنین برای افزایش احساسات منفی مانند عصبانیت، تحریک پذیری و سلامت روانی ناپایدار ثبت می شود، در حالی که یک خانه تمیز می تواند سلامت روان را بهبود بخشد، آرامش را افزایش دهد و رفاه کلی را ارتقا دهد.

به هم ریختگی، برای مغز، می تواند به عنوان یک کار ناتمام ترجمه شود، کاری که می تواند استرس را افزایش دهد، به خصوص اگر در حال حاضر بیش از حد کار کرده اید و استرس دارید. بی نظمی و بی نظمی نه تنها می تواند استرس را افزایش دهد، بلکه می تواند خطر افسردگی و اضطراب را نیز افزایش دهد. در حالی که تمیزی و بی نظمی فضای شما می تواند احساس کنترل را افزایش دهد و احساسات مثبتی مانند آرامش را تقویت کند.

۷ اثر مثبت پاکیزگی

یک خانه تمیز می تواند یک ذهن سالم را ارتقا دهد. در اینجا ۷ اثر مثبت پاکیزگی آورده شده است:

۱. خطر افسردگی را کاهش می دهد

هیچ کس نمی خواهد بعد از یک روز کاری طولانی به یک خانه درهم و برهم بیاید. هنگامی که خانه را به طور منظم تمیز می کنید، می تواند به کاهش سطح کورتیزول، کاهش بیشتر استرس و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب کمک کند. کارشناسان بر این باورند که اگر سطح کورتیزول در روز و شب بالا باشد، در نهایت می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. پس سعی کنید خانه خود را تمیز نگه دارید تا دچار استرس نشوید.

۲. عادات غذایی شما را بهبود می بخشد

در یک مطالعه، مشخص شد که زندگی در یک خانه تمیز می تواند عادات غذایی شما را نیز بهبود بخشد و به شما در تصمیم گیری بهتر رژیم غذایی کمک کند. به عنوان مثال، اگر در یک فضای تمیز و مرتب کار می کنید، احتمالاً میان وعده های سالمی مانند میوه ها را به جای سایر میان وعده هایی که در یک فضای شلوغ کار می کنند، انتخاب می کنید.

به یاد داشته باشید، شلوغی و فضای نامرتب می تواند استرس شما را افزایش دهد و برای مبارزه با استرس، ممکن است تنقلات ناسالم یا پرخوری را به عنوان مکانیزم مقابله انتخاب کنید.

۳. ارتقاء سلامت جسمانی

البته، وقتی برای تمیز کردن خانه خود وقت می گذارید، فعالیت بدنی خود را پیگیری می کنید. تمرینات بدنی می توانند اندورفین، مسکن های طبیعی بدن ما را افزایش دهند. هنگامی که اندورفین آزاد می شود، استرس کاهش می یابد. علاوه بر این، هنگامی که وارد یک روال پاکیزگی شوید و به آن پایبند باشید، به احتمال زیاد به سایر تمرینات و برنامه های فیزیکی نیز پایبند خواهید بود.

۴. روابط را تقویت کنید

بله درست خواندید پاکیزگی همچنین می تواند روابط را تقویت و تقویت کند. به طور منطقی، کمتر احتمال دارد که در یک خانه تمیز با شریک زندگی خود بحث کنید تا در یک فضای شلوغ.

بله، عدم تمیزی نه تنها می تواند باعث انبوهی از ظروف کثیف شود، بلکه می تواند بر روابط شما تأثیر منفی بگذارد. یک خانه تمیز به معنای رنجش کمتر، خجالت اجتماعی کمتر، انزوای کمتر و شادی بیشتر – جسم و ذهن است.

۵. بهره وری و تمرکز را بهبود می بخشد

در خانه ناپاک هیچ کس نمی تواند رشد کند. زندگی در یک خانه بهم ریخته می تواند بهره وری شما را کاهش دهد و باعث عدم تمرکز شود. با این حال، هنگامی که در یک خانه تمیز زندگی می کنید، تأثیر مثبت پاکیزگی می تواند افزایش بهره وری و تمرکز واضح باشد. یک خانه تمیز می تواند باعث شود مغز شما اطلاعات را به راحتی پردازش کند، زیرا کمتر احتمال دارد که توسط به هم ریختگی حواسش پرت شود.

۶. خلق و خوی شما را تقویت می کند

همانطور که قبلاً اشاره کردم، پاکیزگی به عنوان یک تمرین بدنی می تواند اندورفین را آزاد کند. اندورفین، یکی از چهار هورمون شادی آور، می تواند به تقویت خلق و خوی شما کمک کند. هر چه بیشتر در یک فضای تمیز زندگی کنید، می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شما داشته باشد.

علاوه بر این، خانه بهم ریخته به معنای بوی کپک است، اما خانه تمیز به معنای خانه ای بهتر است. و اجازه دهید با آن روبرو شویم، برخی بوها نیز می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بوی رزماری و نعناع فلفلی می تواند به ذهن انرژی دهد در حالی که اسطوخودوس می تواند ذهن شما را آرام کند و روح شما را آرام کند.

۷. خواب بهتر

اگر زندگی در یک خانه درهم و برهم می تواند خطر افسردگی و اضطراب شما را افزایش دهد، پس چگونه می تواند روی خواب شما تاثیری نداشته باشد؟ یکی دیگر از اثرات مثبت نظافت این است که می تواند خواب بهتری را ایجاد کند.

آیا می‌دانستید در یک مطالعه مشخص شد که ۷۵ درصد افراد هنگام خوابیدن روی ملافه‌های تمیز خواب بهتری داشتند؟ علاوه بر این، مرتب کردن رختخواب خود در صبح نیز می تواند با سلامت روانی بهتر مرتبط باشد.

چگونه نظافت را در زندگی خود بگنجانیم؟

مهم نیست چقدر زندگی پر هرج و مرج ممکن است، شما همچنان می توانید نظافت را به عنوان یک تمرین آگاهانه در زندگی روزمره خود بگنجانید. چگونه؟ بیا یک نگاهی بیندازیم!

۱. یک مرحله در یک زمان شروع کنید:

هنگامی که قصد دارید مقدار زیادی را در یک زمان مصرف کنید، تمیز کردن می تواند یک کار دلهره آور به نظر برسد. در عوض، هر بار یک قدم کوچک بردارید. به عنوان مثال، به جای تمیز کردن کل خانه در آخر هفته، هر بار یک اتاق را تمیز کنید. همچنین می‌توانید فهرست کارهای کوچکی ایجاد کنید که هر بار که با یک فضای کوچک برخورد می‌کنید می‌توانید آن را بررسی کنید.

۲. مراقب زمان باشید:

راه دیگر برای گنجاندن تمیزی در روال خود بدون ایجاد یک کار دلهره آور، تنظیم یک تایمر است. به عنوان مثال، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از روز خود را برای تمیز کردن خانه خود در نظر بگیرید. باز هم از کوچک شروع کنید. در این ۲۰ دقیقه، می توانید پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید یا از لباس های پراکنده مراقبت کنید.

۳. همه کارها را به تنهایی انجام ندهید:

کمک گرفتن از دیگران حتی در مورد تمیز کردن خانه اشکالی ندارد. لازم نیست استرس تمیز کردن خانه را به تنهایی بر دوش خود بکشید. در صورت امکان، از شریک زندگی، فرزندان، خواهران و برادران یا دوستان خود بخواهید که به شما کمک کنند تا نظافت را انجام دهند تا دچار استرس یا استرس نشوید.

۴. یک خانه دار بگیرید:

اگر بودجه شما اجازه می دهد، می توانید خدمات خانه داری را نیز استخدام کنید تا به شما کمک کند خانه را شلوغ کنید و تمیزی آن را حفظ کنید. برای پایین نگه داشتن هزینه، می توانید برخی از وظایف تمیز کردن را تقسیم کنید. به عنوان مثال، شما می توانید از لباس های شسته شده مراقبت کنید در حالی که تمیز کردن اتاق ها را به دستیار واگذار می کنید.

بسته شدن

برخی از افراد نظافت را یک خروجی خوب برای رهایی از استرس می دانند و اگر تمیز کردن راه شما برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی شماست، پس به سراغ آن بروید! یک خانه به هم ریخته و نامرتب می تواند بیش از حد حواس پرت کننده باشد و بر فضای ذهنی و فیزیکی شما تأثیر منفی بگذارد.

به اثرات مثبت پاکیزگی و بی نظمی توجه کنید و فقط به دنبال آن باشید. شاید نتوانید همه این کارها را در یک روز، یک هفته یا یک ماه انجام دهید، اما این نیز اشکالی ندارد. وقت خود را صرف کنید، سرعت خود را تنظیم کنید و شرایط خود را تمیز کنید. در مواقع ضروری یا طاقت فرسا کمک بگیرید.

«نظافت ممکن است به عنوان نماد پاکی ذهن تعریف شود.» – جوزف ادیسون

امیدوارم این مقاله به شما در درک اثرات مثبت پاکیزگی و نحوه گنجاندن آن در زندگی روزمره شما کمک کرده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید.

خانه تمیز مساوی است با ذهن سالم. نظر خود را در مورد نظافت و سلامت روان در نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

مراقب باش!

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.