چگونه کافئین بر اضطراب من تأثیر گذاشت


من ده ها سال است که به طور متوسط ​​روزانه دو فنجان قهوه کافئین دار می نوشم. با برخی استانداردها زیاد نیست. من از اولین “فنجان جو” خود در صبح لذت بردم، و قدردان راهی بودم که آن را به حرکت درآورد. آن دومین فنجان بعد از ظهر همان پیک خوشمزه ای بود که به آن نیاز داشتم. من همیشه می‌دانستم که کافئین یک محرک است، اما هرگز نمی‌دانستم که کافئین چگونه بر اضطراب من تأثیر می‌گذارد.

آیا کافئین می تواند باعث اضطراب شود؟

کافئین به عنوان یک محرک عمل می کند. به همین دلیل است که مردم در سراسر جهان روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنند. کافئین در قهوه، چای سیاه، چای سبز، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های گازدار و غیره وجود دارد. سطوح کافئین در هر یک از اینها به طور قابل توجهی متفاوت است، بنابراین منطقی است که سطح تحریک نیز متفاوت باشد. نحوه واکنش یک فرد به محرک بستگی به فرد دارد: اندازه، سلامتی، داروها، عادت به مصرف کافئین، میزان مصرف و غیره.

کافئین، مانند سایر محرک ها، می تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند، مانند:

  • تحریک
  • تحریک پذیری
  • ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بی قراری
  • اختلال در خواب
  • لرزش
  • وحشت

برادر من فقط بعد از نصف فنجان قهوه معمولی این شیک ها را دریافت می کند. شوهرم اگر در اواخر روز قهوه بخورد ساعت ها بیدار است. از طرف دیگر، هنگام نوشیدن قهوه مشکلی برای خواب ندارم و معمولاً هیچ عارضه جانبی احساس نمی کنم.

چرا کافئین را ترک می کنم

چند ماه پیش، هفته ها دچار وحشت ناگهانی و طولانی مدت شدم. سیستم عصبی سمپاتیک من (SNS) بارها و بارها کاملاً نادرست کار می کند. به دنبال آن ماه‌ها اضطراب شدیدی به وجود آمد. همراه با بسیاری از علائم وحشتناک اختلال پانیک، اشتهایم را کاملا از دست دادم. به جای قهوه، دمنوش های گیاهی می خوردم.

قطع ناگهانی نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه می تواند باعث تحریک، سردرد و خستگی شود که می تواند چندین روز طول بکشد. با توجه به اینکه من قبلاً این علائم را در دوران سختی خود تجربه کرده بودم، حتی متوجه نشدم. من ناخواسته خودم را از کافئین جدا کرده بودم.

حملات پانیک من بعد از شش هفته یا بیشتر فروکش کرد. همانطور که بهبودی من به آرامی پیشرفت می کرد و اشتها و هوس هایم برگشته بود، انتظار برای لذت بردن دوباره از یک فنجان قهوه داغ در ذهنم بود. با وجود اینکه هیچ‌وقت عوارض جانبی قابل‌توجهی از کافئین موجود در قهوه را تجربه نکردم، اما نمی‌خواستم یا به محرک‌هایی نیاز نداشتم که ممکن است باعث اضطراب من شود.

گزینه واضح نوشیدن قهوه بدون کافئین بود. می دانستم که اگرچه بسیاری از مارک های قهوه انواع بدون کافئین را ارائه می دهند، اما همه قهوه های بدون کافئین شبیه به هم نیستند. قبل از اینکه بتوانم به لذت بردن از یک فنجان قهوه بدون کافئین فکر کنم، وقت آن رسیده بود که تکالیف خود را انجام دهم.

آشنایی با کافئین در قهوه

دانه های قهوه به طور طبیعی دارای کافئین هستند. برخلاف چای گیاهی، چیزی به نام دانه قهوه بدون کافئین طبیعی وجود ندارد. صرف نظر از اینکه از کدام فرآیند برای کافئین زدایی استفاده می شود، کافئین هنوز در مقادیر کمی وجود دارد. با توجه به وضعیت روحی و جسمی من در آن زمان، این مهم بود. فقط چقدر کافئین در قهوه بدون کافئین وجود دارد؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این بود که هیچ یک از فرآیندهای کافئین زدایی بهتر از چهار فرآیند دیگری که من در مورد آنها تحقیق کردم کار نمی کند:

  • غیر مستقیم – حلال
  • حلال مستقیم
  • آب سوئیس
  • دی اکسید کربن

همچنین، میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • جایی که لوبیا رشد می کند
  • نوع لوبیا
  • تا چه سطحی برشته می شوند (به زیر مراجعه کنید)
  • نحوه دم کردن آنها
  • چقدر قهوه مصرف می شود

یکی از تصورات غلط رایج در مورد کافئین موجود در قهوه این است که هر چه کباب تیره تر باشد، ضربه قوی تر است. اینطور نیست فرآیند برشته کردن، مقداری از کافئین را از دانه ها حذف می کند. کباب روشن نسبت به برشته تیره کافئین بیشتری دارد، در حالی که رست تیره طعم غنی تری دارد.

من به سه مارک مورد علاقه ام روی آوردم و حساب را انجام دادم. وقتی فهمیدم هنوز چقدر کافئین مصرف می کنم، وقت آن رسیده که گزینه هایم را بسنجیم. آیا مقادیر کمی از کافئین موجود در قهوه بدون کافئین عوارض جانبی ایجاد می کند؟ اگر چنین است، آیا عوارض جانبی باعث می شود که سیستم عصبی سمپاتیک شکننده من فکر کند که دوباره در خطر است؟ آیا حملات پانیک برمی گردند؟

آیا نوشیدن قهوه بدون کافئین ارزش ریسک را داشت؟

قهوه بدون کافئین آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشت

هنوز در اوایل دوران نقاهت بودم و از اینکه حمله پانیک بعدی درست در گوشه‌ای بود، عصبی بودم. این می تواند یکی از علائم رایج اختلال پانیک باشد: ترس از عود. من نمی خواستم کاری انجام دهم یا مصرف کنم که باعث وحشت شود. از سوی دیگر، کم کم داشتم زندگی ام را باز می گرداندم و آماده بودم تا از فضای امن خود خارج شوم. آماده بودم قهوه بدون کافئین را امتحان کنم.

تقریبا احمقانه به نظر می رسد که در آن زمان، نوشیدن یک فنجان قهوه ساده را به منزله خروج از فضای امن خود می دانستم. این اپیزود طولانی وحشت و اضطراب چقدر آزاردهنده و مخرب بود.

خوشحالم که بگویم در حالی که اولین فنجان را با ترس نوشیدم، هیچ عارضه جانبی نسبت به مقادیر ناچیز کافئین موجود در قهوه بدون کافئین خود نداشتم. این ممکن است برای همه صدق نکند، بنابراین ارزیابی شخصی مزایا و خطرات ضروری است.

در مورد من، به جای نوشیدن و قدردانی از قهوه برای تقویتی که به من داد، اکنون از “فنجان جو” خود صرفاً به دلیل طعم، گرما و آرامشی که به ارمغان می آورد لذت می برم.

نویسنده: لیانا ام اسکات

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر