۴ نوع تفکر شهودی وجود دارد، شما کدام یک را دارید؟


روانشناسی

آخرین به روز رسانی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ : منتشر شده در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲

تفکر شهودی و انواع آن

شهود آن احساسی است که وقتی به طور غریزی می دانید چه کاری انجام می دهید و درست یا غلط بودن آن را تجربه می کنید. شهود برای بسیاری راز است، اما حتی در آن زمان، روانشناسان پیشرفت کرده اند و اکنون درک بهتری از نحوه عملکرد شهود و تأثیر بر بخش هایی از مغز ما دارند.

چیزی که آنها دریافته اند این است که شهود با احساسات و ذهن منطقی ما مرتبط است. حدس می‌زنم به همین دلیل است که برای خیلی‌ها یک راز است.

تفکر شهودی نوعی تفکر است که به توانایی ما در شناخت غریزی چیزها بدون تکیه بر استدلال منطقی اشاره دارد. این بیشتر احساس درست یا غلط بودن چیزی بدون تکیه بر مدرک است.

تفکر شهودی، خواه ندانید، همیشه در افکار و استدلال ما همراه با منطق و استدلال آگاهانه وجود دارد و این یکی از دلایلی است که تفکر شهودی می تواند بر تصمیم گیری ما تأثیر بگذارد. و اجازه دهید با آن روبرو شویم، بیشتر اوقات، به دلیل تفکر شهودی ما است که به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

بسیاری از کارشناسان تفکر شهودی را “چشم بالینی“. بنابراین اگر تا به حال به شما “رویایی“، ممکن است به این دلیل باشد که شما دارای شهود قوی یا مهارت های تفکر شهودی هستید.

در زیر، بیایید نگاهی به ۴ نوع تفکر شهودی و اینکه چگونه می توانند بر روند فکر ما تأثیر بگذارند بیاندازیم.

شهود چیست؟

اول از همه، بیایید بفهمیم شهود چیست. شهود را نمی توان منطقی نامید. این چیزی نیست که بتوانید توضیح دهید. این یک احساس است که احساس می کند طبیعی و غریزی اگرچه شهود شما ممکن است درست به نظر برسد، اما همیشه دقیق یا منطقی نیست.

شهود را می توان به عنوان توانایی به دست آوردن بینش بدون استفاده از استدلال منطقی تعریف کرد. این فقدان استدلال منطقی چیزی است که باور به شهود را عمیق می کند. شهود، به دلیل فقدان کلمه بهتر، بر اساس تجربیات قبلی ما و آموخته هایی است که از نتایج گذشته گرفته ایم.

آنچه علم در مورد تفکر شهودی می گوید

شهود به شدت با احساسات ما گره خورده است و این موضوع منجر به گفتگوهای زیادی شده است. اثبات اینکه شهود چگونه کار می کند و چگونه مهم است آسان نیست. با وجود این، علم هنوز در مورد شهود حرفی برای گفتن دارد.

در یک مطالعه تحقیقاتی، مشخص شد که تفکر شهودی در نئوکورتکس، بخشی از مغز که دارای نیمکره راست و چپ مغز است، و در قسمتی که نزدیک به غده صنوبری است، توسعه می‌یابد. در اصطلاح عامیانه، ناحیه وسط پیشانی شما.

با وجود اینکه دانشمندان مطمئن نیستند که شهود چگونه کار می کند، آنها معتقدند که ربطی به پردازش فوری، تجربیات و ناخودآگاه ما دارد. نتیجه اغلب تحلیل صحیح واقعیت است. چیزی که در دل خود احساس می کنید، خوب، این شهود شماست.

اما آیا شهود آنقدر مهم است؟

خب بله!

شهود به ما کمک می کند تا به سرعت پاسخ دهیم و در عین حال به ما در تصمیم گیری اعتماد کنیم. این “تفکر خودکار” بر اساس تجربیات گذشته ما است. به عنوان مثال، هنگامی که از یک رستوران بازدید می کنید و قبل از دریافت چک، به طور غریزی هزینه آن را می دانید – همه اینها بر اساس تجربه قبلی شما در رستوران است.

شهود می تواند به بقا نیز کمک کند. پاسخ های سریعی را ارائه می دهد که می تواند یک اقدام فوری را در یک موقعیت خطرناک نشان دهد. در حالی که شهود و تفکر شهودی مزایای خود را دارند، می توانند معایبی نیز داشته باشند.

تفکر شهودی می تواند باعث جزئی در فرآیند تصمیم گیری ما شود، به خصوص زمانی که تصمیمات ما نیاز به تفکر منطقی دارد.

۴ نوع تفکر شهودی

۱. تفکر شهودی عاطفی

تفکر شهودی عاطفی در مورد توانایی درک فوری ویژگی های شخصیتی و حالات عاطفی دیگران است. اگر این نوع تفکر شهودی دارید، می توانید به راحتی و به سرعت متوجه شوید که افراد چه کسانی هستند و چه احساسی دارند، بدون اینکه نیازی به گفتن داشته باشند.

۲. تفکر شهودی ذهنی

تفکر شهودی ذهنی زمانی است که یک راه حل سریع برای یک مشکل پیدا می کنید بدون اینکه در مورد آن تحقیق کنید. این تفکر شهودی در مورد توانایی شناختی شماست و در افرادی که مشاغلی دارند که در آن تفکر سریع تایید شده است بسیار رایج است. به عنوان مثال، می توانید تفکر شهودی ذهنی را در آتش نشان ها پیدا کنید.

۳. تفکر شهودی روانی

تفکر شهودی روانی توانایی مقابله مؤثر با هر بحران شخصی بدون هیچ تلاش ذهنی است. این نوع تفکر شهودی را می توان به عنوان یک تمرین مراقبت از خود در نظر گرفت که در آن شما به طور غریزی از ذهن خود در برابر موقعیت های منفی محافظت می کنید.

۴. تفکر شهودی معنوی

تفکر شهودی معنوی حالت روشنگری است که در آن بیشتر به تجربه مربوط می شود تا واقعیت. این بیشتر ماهیت عرفانی دارد و بیشتر در بودایی ها یافت می شود. این نوع تفکر شهودی ارتباط با قدرت بالاتر را روشن می کند.

آیا می توانید تفکر شهودی را بهبود ببخشید؟

افراد زیادی برای تصمیم گیری به شهود خود وابسته نیستند. همه ما باید بر اثبات و عقلانیت تکیه کنیم، با این حال، تعقیب عقلانیت همیشه کار درستی نیست. وقتی چیزی علمی نداریم که به آن تکیه کنیم، باور کردن به آن برایمان سخت تر می شود. درست است، واقعی؟

علاوه بر این، وقتی به خود اعتماد ندارید، می تواند بر تفکر شهودی شما تأثیر بگذارد. اگر دائماً به خود شک دارید، می تواند تفکر شهودی شما را مختل کند. تا جایی که گیج می شوید و نسبت به همه چیز بدبین می شوید.

می توانید تفکر شهودی خود را بهبود ببخشید و به خود اجازه دهید بر شهود خود تکیه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. قبل از اینکه ذهن منطقی شما وارد شود، آن را یادداشت کنید. اولین چیزی که می نویسید، فکر خودکار شما خواهد بود. فکر شهودی

بعداً می‌توانید به یادداشت‌های خود نگاه کنید و ببینید که آیا شهود شما درست بود یا غلط. آن را با نتیجه ای که گرفتید مقایسه کنید. این به شما کمک می کند تا تفکر خود را درک کنید و موقعیت را نیز به خوبی درک کنید.

این یک فعالیت جالب است، اینطور نیست؟ آن را امتحان کنید و در نظرات به ما بگویید که چگونه شد؟ آیا شما یک متفکر شهودی هستید؟ اگر بله، کدام نوع تفکر شهودی دارید؟

نظرات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید یا از طریق نوشتن برای ما در این آدرس به ما اطلاع دهید [email protected]. امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کند تا بفهمید تفکر شهودی چیست و چگونه کار می کند.

برای اطلاعات بیشتر، ما را در شبکه های اجتماعی ما دنبال کنید و منتظر مطالب جالب تر باشید.

مراقب باش!

درباره نویسنده

Swarnakshi Sharma

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.