۵ نوع رفتار اجتنابی (و شکل ظاهری آنها)


روانشناسی

آخرین به روز رسانی در ۲۱ جولای ۲۰۲۲: منتشر شده در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۲

انواع-اجتناب-رفتارها

وقتی همه چیز سخت می شود و وقتی مجبور می شویم احساسات ناراحت کننده را در آغوش بگیریم، بهترین اقدام در آن مواقع مانند اجتناب به نظر می رسد. آیا تا به حال سعی نکرده‌اید از افراد، رویدادها یا چیزهایی که شما دارید دوری کنید دانستن آیا منجر به یک نتیجه ناراحت کننده خواهد شد؟

در حالی که ممکن است گاهی اوقات رفتارهای اجتنابی بهترین راه حل به نظر برسد، اغلب اینطور نیست. بله، اجتناب از یک موقعیت سخت یا احساسات ناخوشایند ممکن است به شما آرامش موقت بدهد، اما در دراز مدت چطور؟ برخی از رفتارهای اجتنابی می توانند به طور کلی بر رشد، روابط و رفاه شما تأثیر منفی بگذارند.

در این وبلاگ، من به شما کمک خواهم کرد تا ۵ نوع رفتار مقابله ای اجتنابی و شکل ظاهری آنها را درک کنید.

شروع کنیم!

رفتارهای اجتنابی چیست؟

رفتار اجتنابی یک مکانیسم مقابله ای ناسالم است که باعث می شود تهدید را به حداقل برسانید و از اضطراب و استرس ناشی از آن اجتناب کنید. وقتی رفتارهای اجتنابی انجام می دهید، از خود در برابر آنچه به عنوان تهدید می بینید محافظت می کنید و اینکه چقدر از تهدید دوری می کنید به شدت تهدید بستگی دارد.

البته، آنچه شما به عنوان یک تهدید درک می کنید، با آنچه که من معتقدم یک تهدید است، بسیار متفاوت است.

اغلب اوقات، این تهدیدها هستند ترس های غیر منطقی که از یک تجربه منفی ناشی می شود (مثلاً شما در یک تصادف جزئی بودید، بنابراین اکنون از سفر با ماشین خودداری می کنید) و در موارد دیگر، این تهدیدات شناختی هستند (مثلاً در مورد تصادفات رانندگی و مرگ و میر آنها مطالعه می کنید، بنابراین اکنون از سفر خودداری می کنید. با ماشین).

درک اینکه چرا درگیر رفتارهای اجتنابی می‌شوید می‌تواند به شما در رسیدگی مناسب به آنها کمک کند. در اینجا ۵ نوع رفتار اجتنابی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

انواع رفتارهای اجتنابی

۱. اجتناب موقعیتی

رفتارهای اجتنابی موقعیتی یکی از رایج ترین انواع رفتارهای اجتنابی است. این رفتار اجتنابی زمانی است که از مکان‌ها، اشیاء، فعالیت‌ها و حتی افرادی که ممکن است پاسخ تهدید شما را تحریک کنند دور می‌مانید. این رفتار اجتنابی نیز از علائم آن است PTSD (اختلال استرس پس از سانحه).

نمونه هایی از این رفتار اجتنابی می تواند باشد. زمانی که یک جانباز از فعالیت هایی با صداهای بلند و ناگهانی اجتناب می کند. این رفتار اجتنابی ممکن است در افرادی که معمولاً از مکان‌های شلوغ اجتناب می‌کنند و با آن‌ها مبارزه می‌کنند نیز رایج باشد اضطراب تماس چشمی، و غیره.

۲. اجتناب شناختی

این نوع رفتار اجتنابی در ذهن است. رفتار اجتنابی شناختی زمانی است که از افکار ناراحت کننده و خاطرات ناخواسته خود دوری می کنید. مثلا وقتی به خود می گویید آگاهانه نه به چیزهای خاصی فکر کن این رفتار اجتنابی می تواند شامل حواس پرتی، تفکیک، خیال بافیو حتی مثبت سمی.

در این نوع رفتار اجتنابی، شما ذهن خود را با افکاری پر می کنید که بر افکار ناراحت کننده غلبه می کنند و عباراتی را در ذهن خود تکرار می کنید تا خاطرات یا افکار ناراحت کننده را از بین ببرید.

اغلب اوقات، این رفتار اجتنابی می تواند به نظر برسد نگران کننده مزمن، تفکر وسواسی و تفکر “چه می شد اگر”.

۳. اجتناب حفاظتی

رفتارهای اجتنابی محافظتی، اقداماتی هستند که انجام می دهید تا به شما کمک کند احساس محافظت کنید. یک مثال کلاسیک از این نوع رفتار اجتنابی می تواند تمیز کردن اجباری باشد. رفتار اجتنابی محافظتی را می توان با اختلال وسواس اجباری (OCD).

در موارد دیگر، اجتناب محافظتی می تواند به نظر برسد،

  • نگه داشتن طلسم های شانس
  • شمارش پله ها
  • پیروی از یک آیین و غیره

این رفتار می تواند با اهمال کاری نیز همراه باشد. وقتی بیش از حد برای چیزی آماده می‌شوید، می‌تواند به عنوان یک اجتناب محافظتی عمل کند تا چیزی را که منتظرش نیستید به تعویق بیندازید.

۴. اجتناب جسمانی

رفتار اجتنابی جسمانی زمانی است که از موقعیت‌ها یا رویدادهایی که ممکن است باعث واکنش فیزیکی مانند ضربان قلب سریع، احساس سوزن سوزن شدن، حملات پانیک یا واکنش‌های فیزیکی مشابه شوند، دوری می‌کنید.

اگر یک نوع رفتار اجتنابی جسمی دارید، احتمالاً از فعالیت‌هایی که ممکن است این پاسخ‌ها را تحریک کنند، اجتناب می‌کنید، مانند سواری‌های هیجان‌انگیز، رویدادهای غافلگیرکننده، و غیره. نمونه‌های دیگر رفتار اجتنابی در این نوع می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از عاشق شدن
  • پرهیز از هیجان
  • پرهیز از ورزش و غیره

۵. اجتناب از تعویض

رفتار اجتناب از جایگزینی می تواند درونی یا بیرونی باشد. وقتی درونی است، می‌تواند شبیه جایگزینی احساسات ناخوشایند با احساسات مشابه و در عین حال قابل قبول دیگری باشد (مثلاً جایگزینی غم با خشم یا انکار). اگر بیرونی باشد، می‌تواند شبیه به استفاده از یک وسیله ناسالم برای کنار آمدن با پریشانی عاطفی باشد (مثلاً استفاده از الکل برای از بین بردن غم و اندوه).

این رفتار اجتنابی می تواند با اختلال سوء مصرف مواد مرتبط باشد. ایده این رفتار اجتنابی این است که خود را در برابر احساسات، افکار و عواطف ناراحت کننده بی حس کنید.

رفتار اجتناب از جایگزینی معمولاً به عنوان درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز و اعتیادآور برای جلوگیری از احساسات، احساسات، افراد، افکار و رویدادهای ناخوشایند دیده می شود.

کمک گرفتن…

اجتناب از موقعیت‌ها، افراد، فعالیت‌ها یا رویدادهای ناخوشایند مشکلی ندارد، گاهی. با این حال، زمانی که رفتارهای اجتنابی شما شروع به تأثیرگذاری بر زندگی، روابط و رفاه عاطفی شما می کند، باید به آن رسیدگی شود.

اگر با رفتارهای اجتنابی و تأثیرات آنها دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می شود با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید و از کمک مناسب استفاده کنید. درمان می تواند به شما کمک کند علت اجتناب را درک کنید، احساسات را به طور سازنده بیان کنید، سالم یاد بگیرید مکانیسم های مقابله ایو احساسات خود را در شرایط سخت تنظیم کنید.

گاهی اوقات، اجتناب ممکن است خوب باشد، اما وقتی بخشی از زندگی شما شود، می تواند از رشد و رضایت شما از زندگی در طول زمان جلوگیری کند. با کمک مناسب، به دنبال حمایت باشید و یاد بگیرید که بر رفتارهای اجتنابی خود غلبه کنید.

امیدوارم این وبلاگ به شما کمک کند رفتار اجتنابی خود را شناسایی کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما در آدرس زیر بنویسید [email protected] یا در شبکه های اجتماعی به ما پیام دهید. همچنین می توانید نظرات خود را در مورد همین موضوع در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

مراقب باش!

بعدی بخوانید:

درباره نویسنده

سوارناکشی شارما

Swarnakshi یک نویسنده محتوا در Calm Sage است که به سبک زندگی سالم تر برای ذهن و بدن اعتقاد دارد. او که یک مبارز و نجات یافته از افسردگی است، تلاش می کند تا به آگاهی در مورد پایان دادن به انگ پیرامون مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند. او در قلب یک فرد روحانی است، او به سرنوشت و قدرت خود اعتقاد دارد. او یک خواننده و نویسنده مشتاق است و دوست دارد اوقات فراغت خود را صرف پخت و پز و یادگیری در مورد فرهنگ های جهانی کند.