۷ عادت غذایی سالم و مهم برای سلامت روان


خودمراقبتی

آخرین به روز رسانی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲: منتشر شده در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲

عادات غذایی سالم برای سلامت روان

اگر نمی توانید مدیتیشن یا مراقبت از خود را به طور منظم انجام دهید، نگران نباشید، اکنون می توانید فقط با اتخاذ برخی عادات غذایی سالم از سلامت روان خود مراقبت کنید. همه ما می دانیم که چگونه تغذیه سالم به سلامت جسمانی ما کمک می کند، اما ممکن است ندانیم که تغذیه سالم به سلامت ذهنی ما نیز کمک می کند.

واقعیت مهم دیگر این است که نه تنها تغذیه سالم به بهبود سلامت روان کمک می کند، بلکه سازگاری با عادات غذایی سالم نیز نقش مهمی ایفا می کند.

به عنوان مثال، اگر سعی کنید در نیمه شب سالم غذا بخورید، مطمئناً هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. اتخاذ عادات غذایی سالم به شما در بهبود سلامت کلی کمک می کند.

در این وبلاگ، من به ۷ عادت غذایی سالم که باید برای بهبود سلامت ذهنی و جسمی خود در اسرع وقت اتخاذ کنید، اشاره کرده ام.

۷ عادت مهم تغذیه سالم که باید در اسرع وقت اتخاذ کنید

نکات تغذیه سالم

۱. در فواصل منظم به خوردن غذا ادامه دهید

راه درست برای سالم ماندن، پرانرژی و هوشیار این است که هرگز نگذارید از گرسنگی بمیرید. اگر نمی توانید یک روال سخت را دنبال کنید، می توانید وعده های غذایی خود را نیز به فواصل منظم و کوچک تقسیم کنید تا بدن شما بتواند در فواصل زمانی معین مقدار مناسبی از مواد مغذی دریافت کند.

این به شما کمک می کند تا سطح قند خون خود را دست نخورده نگه دارید و هرگز احساس نخواهید کرد. وقتی میان وعده ها را می خورید، مطمئن شوید که آنها را در فواصل زمانی مناسب می خورید.

۲. هیدراته بمانید اما مصرف آب را در طول غذا خوردن محدود کنید

آیا می دانید کم آبی بدن و ذهن شما را کاهش می دهد و می تواند خلق و خوی، تمرکز و سطح انرژی شما را کاهش دهد؟ خود را هیدراته نگه دارید و همیشه یک تکه خیار، برگ نعناع یا تکه لیمو به آن اضافه کنید تا بدن خود را از استرس سم زدایی کنید.

علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید آب بنوشید، می‌توانید غذاهای مرطوب‌کننده مانند هندوانه، توت‌فرنگی و هلو را نیز به برنامه‌های خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط: خوردن میوه ها چگونه سلامت روان شما را بهبود می بخشد؟

۳. غذاهای مناسب را انتخاب کنید

انتخاب تعادل مناسب غذا بسیار مهم است زیرا مغز شما نیز برای عملکرد مناسب به تغذیه مناسب نیاز دارد. در مورد چربی ها، سعی کنید چربی های سالم مانند روغن ماهی و روغن زیتون را اضافه کنید و سعی کنید از چربی های ترانس اجتناب کنید.

خوردن بیشتر غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده می تواند برای سلامت جسمی و روانی بسیار مضر باشد. سعی کنید سبزیجات، میوه ها و غلات بیشتری را در غذای خود بگنجانید تا بتوانید سطح روحی و استرس خود را حفظ کنید.

۴. مصرف کافئین خود را محدود کنید

مطالعه ای وجود دارد که نشان می دهد کافئین می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد مانند این که به مبارزه با افسردگی کمک می کند، به شما کمک می کند طولانی تر زندگی کنید، حافظه را بهبود بخشد و شادی را افزایش دهید. اما، آیا می دانید میزان مصرف کافئین نیز نقش مهمی دارد؟

مصرف بیشتر کافئین می تواند فواید آن را معکوس کند و بر سلامت روان شما تأثیر بدی بگذارد. بنابراین، سعی کنید مصرف کافئین خود را محدود کنید و در عوض جایگزین های بهتری مانند چای سبز، آب سم زدایی، آب میوه ها، اسموتی ها و غیره را انتخاب کنید.

۵. یک روال سختگیرانه را دنبال کنید

پیروی از یک روال سخت واقعاً مهم است. مطالعات نشان می‌دهد که برآورده کردن هوس‌های نیمه‌شب می‌تواند منجر به ۲۶ درصد احتمال بروز علائم مرتبط با افسردگی و ۱۶ درصد از علائم مرتبط با اضطراب شود.

بنابراین، همیشه یک روال سخت را دنبال کنید، پس از اتمام شام خود از خوردن تنقلات خودداری کنید و مقدار مناسبی از مواد مغذی مصرف کنید.

اگر می خواهید در مورد اختلالات خوردن بدانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

۶. روی سیستم ایمنی خود تمرکز کنید

همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که سلامت جسمی و روانی ما به یکدیگر مرتبط است. بنابراین، اگر روی خوردن غذای مناسب، سالم و مغذی تمرکز کنید، سلامت روان شما به طور خودکار بهبود می یابد. علاوه بر این، غذاهایی بخورید که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند مانند مرکبات، کلم بروکلی، اسفناج، ماست، بادام و غیره.

۷. فعال بمانید و تغذیه آگاهانه را ترویج دهید

هر زمان که غذا می خورید سعی کنید در تمام طول روز فعال باشید تا غذای شما به راحتی هضم شود و در طول روز احساس انرژی کنید. اگر نمی توانید به طور منظم ورزش کنید، می توانید به سادگی پیاده روی را امتحان کنید.

علاوه بر این، روی غذا خوردن آگاهانه تمرکز کنید. خوردن آگاهانه تکنیکی است که به افراد کمک می کند عادات غذایی خود را کنترل کنند.

نکات کلیدی در مورد عادات غذایی سالم

خوردن غذای مناسب، سالم و مغذی برای سلامت روحی و جسمی ما مهم است. اما خوردن غذا با اتخاذ عادات صحیح غذایی سالم نیز مهم است.

بنابراین، برای یادآوری مجدد، در اینجا چند نکته کلیدی از محتوا آورده شده است:

  • برای هیدراته نگه داشتن خود غذاهای غنی از آب بخورید
  • آب سم زدایی را امتحان کنید
  • تغذیه آگاهانه را ترویج کنید
  • روی کیفیت و کمیت غذاها تمرکز کنید

همچنین، قبل از شروع هر برنامه غذایی حتما با یک متخصص مشورت کنید. و در نهایت، هر چه می خورید، سعی کنید شاد باشید. اگر به شدت رژیم می گیرید و چیزی می خورید که نباید آن را بخورید، پس خودتان را هم به خاطر آن شکست ندهید. نگرش بر بدن شما نیز تأثیر می گذارد و نه تنها غذا. بنابراین بسیار خوب است که هر از گاهی از این جشن لذت ببرید.

امیدوارم این وبلاگ به شما در مورد ۷ عادت غذایی سالم کمک کند که باید در اسرع وقت برای بهبود سلامت روان خود اتخاذ کنید. برای محتوای بیشتر از این دست، در تمام پلتفرم های رسانه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

با تشکر برای خواندن!

درباره نویسنده

آیوشی کاپور

Aayushi یک سازنده محتوا در Calm Sage است. با تحصیلات، او یک متخصص صنایع غذایی و متخصص تغذیه در ساخت است. علاقه مداوم او به بهبود سلامت روان او را به نوشتن کشاند. او دوست دارد با خوانندگانش ارتباط ناهمزمانی برقرار کند. شعار او برای زندگی این است: “آنچه شما به دنبال آن هستید، شما را جستجو می کند”. جدا از این، او یک غذاخور و عاشق سگ است.