یک پچ در روز؟ چرا تکه های ویتامینه پوستی که در رسانه های اجتماعی پخش می شوند ممکن است برای شما مناسب نباشد


پچ های ویتامین در رسانه های اجتماعی ترند هستند و در پست ها و پادکست ها تبلیغ می شوند.

با تکه‌هایی که برای خواب، سم‌زدایی، ایمنی و خماری به بازار عرضه شده‌اند، به عنوان برچسب‌هایی تقریباً جادویی معرفی می‌شوند. تولید کنندگان ادعا می کنند که در مقایسه با انواع دیگر محصولات ویتامین، استفاده آسان، راحت و اخلاقی هستند. حتی برخی از آنها با طرح‌های گل‌دار زیبا عرضه می‌شوند.

بنابراین آیا آنها کار می کنند، آیا آنها بی خطر هستند، و چرا به جای مصرف یک قرص ویتامین از یکی استفاده می کنید؟



بیشتر بخوانید: آیا باید سطح ویتامین D خود را بررسی کنم؟


تکه های ویتامین چیست؟

چسب های ویتامینی چسب هایی هستند که برای رساندن ویتامین ها یا مواد مغذی مستقیماً از طریق پوست به جریان خون شما طراحی شده اند.

لایه پشتی را جدا می‌کنید، آن را روی ناحیه‌ای از پوست بدون مو قرار می‌دهید که احتمال برآمدگی آن کمتر است، و سپس تکه‌ها ویتامین‌های خود را در مدت 12 تا 24 ساعت آزاد می‌کنند.

دو برند غالب که در استرالیا به بازار عرضه می‌شوند، تکه‌هایی را می‌فروشند که حاوی ترکیبات شیمیایی و گیاهی مختلفی هستند.

تکه هایی برای علائم یائسگی وجود دارد که ادعا می کنند شامل عصاره های گیاهی گوتو کولا، دامیانا، کوهوش سیاه، سنبل الطیب، کلاهک جمجمه، دانه جو دوسر و زنجبیل است. پچ هایی که نوید افزایش انرژی را می دهند حاوی کافئین، تورین، گلوکونولاکتون، عصاره چای سبز و ویتامین های B3، B5 و B6 هستند.



بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها می تواند به بهبودی شما از کووید کمک کند؟


آیا کار می کنند و ایمن هستند؟

در استرالیا، ویتامین ها به عنوان محصولات دارویی در نظر گرفته می شوند و توسط اداره کالاهای درمانی تنظیم می شوند. ویتامین ها به طور کلی به عنوان داروهای فهرست شده تایید می شوند، به این معنی که مواد تشکیل دهنده از نظر ایمنی ارزیابی شده اند، اما از نظر اثربخشی ارزیابی نشده اند (خواه آنها آنچه را که قول می دهند انجام دهند).

بودن یک داروی فهرست شده همچنین به این معنی است که ویتامین ها در کارخانه ای با روش های تولید خوب تولید می شوند، بنابراین می توانید مطمئن باشید که مواد تشکیل دهنده مندرج در بسته بندی به درستی تهیه شده اند و با غلظت صحیح تهیه شده اند.

با این حال، هیچ موردی به عنوان پچ ویتامین در فهرست کالاهای درمانی استرالیا وجود ندارد. این بدان معنی است که در حال حاضر نمی توان آنها را به طور قانونی در استرالیا تهیه یا خریداری کرد. فرقی نمی کند که از یک فروشگاه فیزیکی یا آنلاین در داخل کشور به فروش می رسند. TGA شما را از خرید آنها از خارج از کشور منع نمی کند، اما آنها به شما توصیه می کنند که این کار را نکنید زیرا نمی توانید از کیفیت و ایمنی مطمئن باشید.

کپسول های شفاف که توسط ماشین تولید می شوند
ویتامین ها و مکمل های فهرست شده توسط TGA در کارخانه هایی با استانداردهای کیفی دقیق تولید می شوند.
شاتر استاک

همچنین شواهد کافی مبنی بر کارکرد ویتامین هایی که از این طریق تحویل داده می شوند وجود ندارد. همه داروها و مواد شیمیایی را نمی توان از طریق پوست منتقل کرد. معمولاً برای اینکه یک ماده شیمیایی از طریق پوست جذب شود باید چربی دوست باشد، یعنی چربی ها و روغن ها را بیشتر از آب دوست دارد.

بنابراین، شکلی که ویتامین ها در آن تولید و عرضه شده اند تعیین می کند که آیا آنها وارد پوست می شوند یا خیر. به عنوان مثال، عصاره آبی گیاه در مقایسه با عصاره روغنی کمتر جذب می شود.

یک مطالعه کوچک در سال 2019 روی بیماران در معرض خطر کمبود مواد مغذی پس از جراحی چاقی (کاهش وزن) به برخی از آنها یک پچ مولتی ویتامین روزانه به مدت یک سال داد. این بیماران در مقایسه با بیمارانی که ویتامین های خوراکی دریافت کرده بودند، غلظت خونی چند ویتامین کمتر داشتند و احتمال کمبود ویتامین D بیشتر بود. این مطالعه به این نتیجه رسید که تکه های ویتامینی ترانس درمال به اندازه مکمل های خوراکی موثر نیستند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به پچ های ویتامینی این است که حاوی غلظت بسیار کم مواد هستند و بنابراین ممکن است دوز بی اثری دریافت کنید، حتی اگر تمام ویتامین موجود در پچ 100٪ از طریق پوست جذب شود.

به عنوان مثال، یک پچ خاص که برای ایمنی به بازار عرضه شده است، بیان می کند که حاوی 3 میلی گرم ویتامین C است که اگر برای مکمل یک رژیم غذایی کم ویتامین C مصرف شود، احتمالا ناکافی است. تصور می شود وضعیت سلامتی به نام اسکوربوت زمانی رخ می دهد که مصرف روزانه ویتامین C کمتر از 7 میلی گرم در روز باشد.

در مقابل، یک قرص معمولی ویتامین C حاوی 500 میلی گرم است. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C حدود 45 میلی گرم در روز است – در صورتی که خانمی شیر می دهد.

فرد لکه شفافی را روی پوست بازو می گذارد
تکه‌های نیکوتین با آزادسازی مداوم دارو در پوست کار می‌کنند.
شاتر استاک


بیشتر بخوانید: آیا TikTok درست است – آیا خوردن سه هویج در روز واقعاً به من برنزه طبیعی می دهد؟


چرا فقط یک قرص مصرف نمی کنید؟

هنگامی که سایر داروها در فرمولاسیون پچ عرضه می شوند، معمولاً به این دلیل است که منبع ثابتی از دارو در بدن مورد نیاز است. به چسب های نیکوتین جایگزین سیگار، هورمون درمانی یائسگی و برخی از انواع تسکین درد فکر کنید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا به عرضه آهسته و مداوم ویتامین‌هایی که پک‌ها وعده می‌دهند نیاز داشته باشید – اما ممکن است دلایل دیگری برای انتخاب آن‌ها به جای قرص‌ها و محصولات صمغی وجود داشته باشد.

یکی از نکاتی که بازاریاب ها از آن استفاده می کنند این است که پچ ها شکل “پاک تر” ویتامین ها هستند. یک ویتامین به شکل قرص یا صمغی حاوی مواد غیرفعال به نام مواد کمکی است. مواد کمکی وظایف مختلفی را در داروها انجام می دهند، از اتصال مواد به یکدیگر، ایجاد ظاهر و بوی خوب دارو تا اطمینان از تجزیه نشدن داروها در طول نگهداری. فرض بر این است که پچ ها حاوی هیچ یا بسیار کمی از مواد کمکی در بدن شما نیستند و آنها را آزاد نمی کنند.

اما بسیاری از پچ ها تمام مواد تشکیل دهنده خود را – فقط ویتامین های فعال – را فهرست نمی کنند، بنابراین این ادعا قابل آزمایش نیست. برخی از تکه ها ممکن است همچنان حاوی تعداد زیادی مواد کمکی باشند که برخی از آنها ممکن است پوست را تحریک کنند.

به عنوان مثال، یک نوع چسب نیکوتین حاوی 12 ماده جانبی از جمله اسید اکریلیک و وینیل استات است که از مواد شیمیایی برای کمک به چسباندن چسب به پوست استفاده می شود.

ممکن است یک پچ برای افرادی که در بلع یا جویدن مشکل دارند ارزش بررسی داشته باشد. در این مورد ممکن است مصرف یک قرص جامد یا صمغ برای دریافت ویتامین هایتان دشوار باشد.



بیشتر بخوانید: پاراستامول در مقابل ایبوپروفن – کدامیک و چه زمانی بهتر عمل می کند؟


آیا باید آنها را بخرید؟

از آنجایی که هیچ تکه ویتامینی تایید شده توسط TGA در استرالیا وجود ندارد، شما نباید آنها را خریداری کنید.

اگر در آینده به داروهای فهرست شده تبدیل شوند، مهم است که به یاد داشته باشید که ممکن است اثربخشی آنها ارزیابی نشده باشد.

اگر در مورد پچ های ویتامین کنجکاو هستید، باید آنها را با پزشک یا داروساز محلی خود در میان بگذارید.





منبع

sitemap