اسیدهای چرب امگا 3 با سلامت ریه ها به ویژه در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی مرتبط هستند.


اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل اثرات بالقوه محافظتی بر سلامتی خود، از جمله سلامت ریه، مورد توجه بیماران و پزشکان قرار گرفته است. در تحقیقاتی که اخیراً منتشر شد، من و همکارانم دریافتیم که دریافت اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی با عملکرد بهتر ریه و بقای طولانی‌تر در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی، یک بیماری مزمن تنفسی، مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهایی مانند ماهی و آجیل و در برخی مکمل‌ها یافت می‌شوند، چربی‌های غیراشباع چندگانه هستند که از مواد مغذی ضروری برای افراد هستند. آنها چندین عملکرد مهم را در بدن انجام می دهند، مانند ایجاد ساختار برای سلول ها و تنظیم التهاب.

محققان بر این باورند که دو اسید چرب امگا 3، دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک اسیدها یا DHA و EPA برای سلامت کلی مفید هستند. هنگامی که بدن آنها را تجزیه می کند، محصولات جانبی آنها اثرات ضد التهابی دارند.

ساختار شیمیایی EPA و DHA
EPA و DHA دو اسید چرب امگا 3 هستند که به ویژه با مزایای سلامتی مرتبط هستند.
Minutemen/Wikimedia Commons از طریق LibreTexts

من یک متخصص ریه در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا هستم و تیم تحقیقاتی من و من در حال کار بر روی شناسایی عوامل خطری هستیم که ممکن است در ایجاد فیبروز ریوی نقش داشته باشند. در این بیماری، اسکار بافت ریه می تواند منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود.

ما بررسی کردیم که آیا سطوح بالاتر DHA و EPA در خون بیماران مبتلا به فیبروز ریوی در گروه‌های مختلف شرکت‌کنندگان تحقیق در ایالات متحده با پیشرفت بیماری مرتبط است یا خیر. ما دریافتیم که بیماران با سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 در خونشان کاهش آهسته‌تری در عملکرد ریه و بقای طولانی‌تری داشتند. قابل‌توجه، این یافته‌ها حتی پس از اینکه عوامل دیگری مانند سن و بیماری‌های همزمان را در نظر گرفتیم، ادامه داشت.

چرا مهم است

در حال حاضر، درمان های بسیار کمی برای فیبروز ریوی موجود است. آنهایی که وجود دارند عوارض جانبی قابل توجهی دارند. یافته های ما نشان می دهد که افزایش اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی بیماران ممکن است پیشرفت این بیماری ویرانگر را کند کند.

محققان نقش تغذیه را در بسیاری از بیماری‌های دیگر بررسی کرده‌اند، اما در بیماری‌های مزمن ریوی، از جمله فیبروز ریوی، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطالعه ما، همراه با سایر تحقیقات منتشر شده، نشان می دهد که تغییرات رژیم غذایی ممکن است بر مسیر این بیماری تأثیر بگذارد و توانایی بیمار را برای تحمل درمان بهبود بخشد.

https://www.youtube.com/watch?v=dQt4_KQUCnk

زخم در بافت ریه تنفس را دشوارتر می کند.

علاوه بر این، مطالعات دیگری با استفاده از موش‌ها نشان داده‌اند که چگونه اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با تنظیم فعالیت سلول‌های التهابی و کاهش تجمع بافت اسکار در ریه‌ها، در برابر فیبروز ریوی محافظت کنند.

چیزی که هنوز معلوم نیست

از آنجایی که ما قادر به اندازه گیری سطح اسید چرب امگا 3 در خون تنها در یک نقطه از زمان بودیم، نمی توانیم تعیین کنیم که آیا تغییر سطوح در طول زمان با تغییرات فیبروز ریوی مرتبط است یا خیر.

بسیار مهم، ناشناخته باقی مانده است که آیا افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون تأثیر معنی داری بر زندگی بیماران مبتلا به فیبروز ریوی خواهد داشت یا خیر. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در خون ممکن است مستقیماً بر فیبروز ریوی تأثیر نگذارند و ممکن است به سادگی نشان دهنده سبک زندگی و رژیم غذایی سالم تر باشند.

آزمایشات بالینی برای تعیین اینکه آیا اسیدهای چرب امگا 3 برای بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مفید هستند یا خیر، ضروری هستند.

بعدش چی

ما قصد داریم به تحقیقات ادامه دهیم که آیا اسیدهای چرب امگا 3 اثر محافظتی در برابر فیبروز ریوی دارند یا خیر.

به طور خاص، ما امیدواریم مکانیسمی را تعیین کنیم که توسط آن مداخلات غنی شده با امگا 3 بر ریه های بیماران مبتلا به فیبروز ریوی تأثیر می گذارد.

اینها گام های مهمی برای شناسایی بیمارانی هستند که ممکن است به طور خاص به درمان های امگا 3 پاسخ دهند و این درمان ها را به سمت آزمایش های بالینی سوق دهند.



منبع

sitemap