راهنمای جامع رژیم غذایی کتوژنیک برای مبتدیان •


رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که برای کاهش وزن و کمک به سلامت کلی بدن موثر است. رژیم کتو به ویژه برای از بین بردن چربی اضافی بدن بدون گرسنگی و بهبود دیابت نوع ۲ یا سندرم متابولیک بسیار مفید است. در رژیم کتو مصرف کربوهیدرات‌ کاهش می‌یابد تا برای سوخت و تامین انرژی، بدن چربی‌ها را بسوزاند.

در این مقاله، همه آنچه را که باید در مورد رژیم‌های کتوژنیک بدانید را، از جمله نحوه شروع برای دستیابی به بهترین نتایج به طور ایمن و موثر یاد خواهید گرفت.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت‌های زیادی با رژیم‌های اتکینز و کم کربوهیدرات دارد. کاهش مصرف کربوهیدرات بدن را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار می‌دهد که در واقع بدن شما در سوزاندن چربی برای به دست آوردن انرژی بسیار کارآمد می‌شود. همچنین چربی را به کتون در کبد تبدیل می‌کند که می‌تواند انرژی مغز را تامین کند. رژیم‌های کتوژنیک باعث کاهش قابل توجه قند خون و سطح انسولین می‌شوند؛ این وضعیت همراه با افزایش کتون، فوایدی برای سلامتی دارد.

انواع مختلف رژیم‌های کتوژنیک

چندین نسخه از رژیم کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

  1. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط و چربی بالا است. معمولاً حاوی ۷۰ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و تنها ۱۰ درصد کربوهیدرات است.
  2. رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (CKD): این رژیم شامل دوره‌هایی از مصرف مجدد کربوهیدرات بیشتر است؛ مثلا ۵ روز کتوژنیک و به دنبال آن ۲ روز پر کربوهیدرات.
  3. رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): رژیم TKD به شما امکان می‌دهد کربوهیدرات‌ها را در حین تمرین اضافه کنید.
  4. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، با این تفاوت که حاوی پروتئین بیشتری است؛ این نسبت اغلب ۶۰ درصد چربی، ۳۵ درصد پروتئین و ۵ درصد کربوهیدرات است.

با این حال، تنها رژیم‌های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدفمند روش‌های پیشرفته‌تری هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می‌شود.

اطلاعات این مقاله بیشتر در مورد رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) صدق می‌کند، اگرچه بسیاری از اصول مشابه برای سایر نسخه‌ها نیز اعمال می‌شود.

ضمن اینکه در ایران رژیم با پروتئین بالا و رژیم استاندارد طرفداران بیشتری دارد. با اصلاح رژیم کتوژنیک استاندارد، برنامه غذایی کتوفیت را ارائه می دهد. این رژیم به همراه متخصص تغذیه اختصاصی ارائه می شود تا سوالات شما را در حین رژیم پاسخ دهد. رژیم غذایی کتوفیت برخلاف سایر رژیم های معمول کتوژنیک، با سفره مردم ایران تنظیم شده است و پروتئین های مورد نیاز، همگی در سفره معمولی ایرانی ها یافت می‌شود.

اصول کتو

کتوز چیست؟

کتوزیس یا کتوز یک مدلِ متابولیک(سوخت و ساز) است و زمانی اتفاق می‌افتد که با کاهش مصرف کربوهیدرات‌، عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها است محدود کرده و در عوض از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کنید. پیروی از رژیم کتوژنیک موثرترین راه برای ورود به کتوزیس است. البته تنها راه استفاده از کتوز، رژیم کتوژنیک نیست و در رژیم های دیگری مانند رژیم فستینگ یا رژیم شوک نیز سیستم کتوزیس به بدن در لاغری کمک می کند.

در کتوژنیک، با محدود کردن مصرف کربوهیدرات به حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز و افزایش مصرف چربی‌هایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و روغن‌های سالم به حالت کتوزیس می‌رسید. همچنین مهم است که مصرف پروتئین خود را تعدیل کنید؛ به این دلیل که پروتئین در صورت مصرف زیاد می‌تواند به گلوکز تبدیل شود که انتقال شما به کتوز را کند می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که رژیم کتوژنیک در کنار متخصص تغذیه ارائه شود.

در رژیم فستیگ نیز  انجام روزه متناوب، به شما کمک کند سریعتر وارد کتوز شوید. انواع مختلفی از روزه‌داری متناوب وجود دارد، اما رایج‌ترین روش شامل محدود کردن مصرف غذا به حدود ۸ ساعت در روز و ناشتا بودن برای ۱۶ ساعت باقی‌مانده است. با استفاده از آزمایش‌ خون، ادرار و تنفس می‌توان میزان کتون‌های تولید شده توسط بدن را اندازه‌گیری کرد تا بدانید آیا وارد کتوز شده‌اید یا خیر. برخی علائم نیز از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها نشان‌دهنده ورود به کتوز هستند.

تفاوت مهم کتوزیس در رژیم کتوژنیک این است که به دلیل وجود آنفولانزای کتویی، هیچ وعده غذایی اضافه ای نباید مصرف شود. چرا که بدن تمامی کربوهیدرات و قند مصرفی در موارد غیر رژیمی را به خود جذب کرده و فرآیند آنفولانزای کتویی از ابتدا برای بدن رخ می دهد. در واقع با هر وعده چیت یا تقلب در کتوژنیک، رژیم کتوژنیک شما به پله اول بر می‌گردد.

آیا رژیم‌ کتوژنیک باعث کاهش وزن می‌شود؟

رژیم کتوژنیک روشی موثر برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماری است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک به اندازه رژیم کم چربی برای کاهش وزن موثر است. به علاوه، این رژیم به قدری سیر کننده است که می‌توانید بدون شمارش کالری یا پیگیری میزان مصرف غذا، وزن کم کنید.

مطالعه ای بر ۳۴ فرد مسن نشان داد افرادی که به مدت ۸ هفته از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کردند، تقریباً پنج برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی ‌کرده‌اند، چربی بدن خود را از دست دادند. افزایش کتون‌ها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین نیز نقش کلیدی ایفا می‌کند.

یک بررسی از ۱۳ مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای کاهش وزن طولانی مدت کمی ‌موثرتر از رژیم کم چربی است. افرادی که از رژیم کتو پیروی کردند به طور متوسط ۲ پوند (۰.۹ کیلوگرم) بیشتر از گروهی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی کردند، وزن کم کردند. از طرف دیگر این رژیم به کاهش فشار خون دیاستولیک و سطوح تری‌گلیسیرید نیز منجر شد. اما باید در نظر داشته باشید که برای افراد عادی، اجرای برنامه کتوژنیک بیش از ۳۰ روز خطرناک است و می‌تواند به بدن آسیب برساند. همچنین اکثر افرادی که رژیم کتوژنیک را در طولانی مدت تجربه کردند، بعد از اتمام دوره کتوژنیک به دلیل اینکه این رژیم را صرفاً برای کاهش وزن و نه تبدیل به سبک زندگی انتخاب کردند، از بازگشت وزن خود بسیار گله دارند.

به همین دلیل توجه داشته باشید که رژیم کتوژنیک استاندارد حدود ۲۸ روزه است و پس از آن بسیار مهم است که فرآیند خروج از رژیم کتوژنیک به درستی انجام شود تا دچار بازگشت وزن نشوید. حتی در این حالت نیز بعد از اتمام دوره نیاز است دستورات غذایی برای عدم بازگشت وزن، مورد توجه قرار بگیرد.

در رژیم کتوفیت تمامی این موارد را در کنار یکدیگر جمع آوری کرده. شما در یک رژیم ۴۵ روزه کتوژنیک شرکت می کنید که شامل ۳۰ روز رژیم به همراه ۱۵ روز نحوه خروج از رژیم کتوژنیک و بازگشت به روال زندگی را به شما آموزش می‌دهد. ضمن اینکه در رژیم کتوفیت، یک پشتیبان متخصص تغذیه، برای هر فرد در نظر گرفته شده تا بتوانید کل دوره را با یک نفر صحبت کنید و سوالات و مشکلات دوره رژیم را در میان بگذراید. همینطور سبک زندگی مناسب برای بعد از دوران رژیم را نیز یاد بگیرید. برای دریافت رژیم کتوژنیک روی تصویر زیر کلیک کنید.

کتوفیت تنها رژیم کتوژنیک اصلاح شده زیر نشر متخصص تغذیه

 

 

رژیم‌های کتوژنیک در بیماران دیابتی

دیابت با تغییرات متابولیسم، قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود. رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش چربی اضافی کمک کند که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد. یک مطالعه قدیمی ‌نشان داد که رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را تا ۷۵ درصد بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه کوچک در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ همچنین نشان داد که پیروی از رژیم کتوژنیک به مدت ۹۰ روز به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را کاهش می‌دهد، که معیاری برای مدیریت طولانی مدت قند خون است.

برای چه افرادی رژیم کتوژنیک تجویز نمی شود؟

اگر سوالتان این است که می‌توانم رژیم کتوژنیک بگیرم یا نه، بهتر است بدانید معمولاً این رژیم را هر شخصی می تواند امتحان کند ولی به علت وجود آنفولانزای کتویی در رژیم و همینطور کم بودن قند و کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک، به برخی افراد اجازه شرکت در رژیم کتوفیت را نمی دهد. این کار به جهت سلامتی خود فرد گرفته می‌شود و توصیه ما هم این است که در صورتی که تجربه بیماری یا شرایط خاصی که در ادامه اشاره می‌کنیم دارید، از گرفتن رژیم کتوژنیک پرهیز کنید. لاغری ارزش از دست دادن سلامتی را ندارد.

لیست بیماری ها و شرایط خاص در رژیم کتوژنیک:

  1. بیماری دیابت نوع ۱ و ۲
  2. بیماری چربی خون
  3. بیماری کم کاری تیروئید
  4. بیماری نارسایی کبد یا کلیه
  5. بیماران قلبی و عروقی
  6. سابقه جراحی کیسه صفرا
  7. مادران باردار

فواید رژیم کتوژنیک برای سلامتی

رژیم کتوژنیک در واقع به عنوان ابزاری برای درمان بیماری‌های عصبی مانند صرع شناخته شده است. اکنون مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مفید باشد:

  • بیماری قلبی: رژیم کتوژنیک می‌تواند به بهبود عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی مانند چربی خون، سطح کلسترول HDL (خوب)، فشار خون و قند خون کمک کند.
  • سرطان: این رژیم در حال حاضر به عنوان یک درمان اضافی برای سرطان در حال بررسی است؛ زیرا ممکن است موجب کند شدن روند رشد تومور شود.
  • بیماری آلزایمر: اثبات شده که رژیم کتو به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند کردن پیشرفت آن کمک می‌کند.
  • صرع: تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش قابل توجه تشنج در کودکان صرعی شود.
  • بیماری پارکینسون: اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما یک مطالعه نشان داد که این رژیم به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می‌کند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: رژیم کتوژنیک به کاهش سطح انسولین کمک می‌کند، که نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.
  • صدمات مغزی: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو می‌تواند نتایج آسیب‌های مغزی را بهبود بخشد.

غذاهای غیر مجاز در رژیم کتوژنیک

هر غذایی که کربوهیدرات بالایی دارد باید محدود شود. در اینجا لیستی از غذاهایی که باید در رژیم کتوژنیک کم یا حذف شوند آورده شده است:

  • غذاهای شیرین: نوشابه، آب‌میوه، اسموتی، کیک، بستنی، آب‌نبات و غیره
  • غلات یا نشاسته: محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات
  • میوه: همه میوه‌ها، به جز بخش‌های کوچکی از انواع توت‌ها مانند توت فرنگی
  • لوبیا یا حبوبات: نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس، نخود و غیره
  • سبزیجات ریشه‌ای و غده‌ها: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج، ازگیل
  • محصولات کم چرب یا رژیمی: سس مایونز کم چرب، سس سالاد و چاشنی‌ها
  • برخی از چاشنی‌ها یا سس‌ها: سس باربیکیو، خردل عسل، سس کچاپ
  • چربی‌های ناسالم: روغن‌های گیاهی فرآوری شده، سس مایونز
  • الکل: آبجو، شراب، مشروب، نوشیدنی‌های مخلوط
  • غذاهای رژیمی‌ بدون قند: آب‌نبات‌های بدون قند، شربت‌ها، پودینگ‌ها، شیرین‌کننده‌ها، دسرها

رژیم کتوژنیک و کاهش وزن

مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک

شما باید اکثر وعده‌های غذایی خود را بر اساس این غذاها تنظیم کنید:

  • گوشت: گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، بیکن، مرغ و بوقلمون
  • ماهی‌های چرب: سالمون، قزل آلا، تن و ماهی خال‌مخالی
  • تخم مرغ
  • کره و خامه
  • پنیر: پنیرهای فرآوری نشده مانند چدار، بز، خامه، آبی یا موزارلا
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، دانه کتان، تخم کدو تنبل، دانه چیا و غیره.
  • روغن‌های سالم: روغن زیتون فوق بکر و روغن آووکادو
  • آووکادو (در رژیم کتوفیت وجود ندارد)
  • سبزیجات کم کربوهیدرات: سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و غیره.
  • چاشنی‌ها: نمک، فلفل، ادویه‌جات و ترشی‌جات

غذاهای مجاز و غیر مجاز در رژیم کتو

میان وعده‌های کتویی سالم

اگر بین وعده‌های غذایی گرسنه می‌شوید، در اینجا چند مورد از تنقلات سالم و مورد تأیید رژیم کتو آورده شده است:

  • پنیر
  • یک مشت آجیل یا دانه
  • زیتون
  • یک یا دو عدد تخم‌ مرغ آب‌پز
  • اسنک بارهای کتو پسند
  • شکلات تلخ ۹۰%
  • ماست یونانی پرچرب مخلوط با کره آجیل و پودر کاکائو
  • فلفل دلمه‌ای
  • توت فرنگی و پنیر ساده
  • کرفس با سس سالسا
  • بخش‌های کوچکتر از وعده‌های غذایی باقی مانده

نکات و ترفندهای رژیم کتوژنیک

شروع رژیم کتوژنیک می‌تواند چالش برانگیز باشد، درصورتی که قصد اجرای این برنامه رژیم را دارید، بر خلاف بسیاری از رژیم ها، توصیه اکید داریم که زیر نظر متخصص تغذیه این کار را انجام دهید. در هرصورت دانستن چند نکته برای اطلاعات بیشتر بد نیست.

مثلاً آشنایی با برچسب‌های مواد غذایی و بررسی گِرم چربی، کربوهیدرات و فیبر به شما کمک می‌کند تا غذاهای مورد علاقه خود را در رژیم قرار دهید. هر چند که در رژیم اصولی و طبق برنامه، نیازی نیست که به هیچ وجه کالری شماری انجام دهید و مقدار غذایی که مصرف می کنید به هیچ عنوان کم نیست. پیشنهاد می کنم به صفحه نمونه رژیم کتوژنیک سری بزنید تا اطلاعات بیشتر را دریافت کنید.

برنامه ریزی وعده‌های غذایی از قبل نیز موجب صرفه‌جویی در وقت در طول هفته خواهد شد. در وب‌سایت و همچنین اپلیکیشن دستورالعمل‌ها و ایده‌های غذایی مناسب کتو ارائه شده است که می‌توانید از آنها برای ایجاد منوی مخصوص خود استفاده کنید.هرچند باز هم تأکید می‌کنیم، لطفا از اجرای شخصی رژیم کتوژنیک اجتناب کنید.

به عنوان نکته طلایی، هنگام رفتن به مهمانی و ملاقات با خانواده و دوستان، اگر غذایتان را همراه خود ببرید پایبندی به برنامه غذایی بسیار آسان‌تر می‌شود. وقتی بیرون غذا می‌خورید، غذای گوشتی، ماهی یا تخم مرغی را انتخاب کنید. به جای کربوهیدرات یا نشاسته، سبزیجات اضافی سفارش دهید و برای دسر پنیر و توت فرنگی بخورید.

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک و نحوه به حداقل رساندن آنها

اگرچه رژیم کتوژنیک معمولاً برای اکثر افراد سالم بی‌خطر است، اما ممکن است برخی عوارض جانبی اولیه در هنگام سازگاری بدن شما وجود داشته باشد. شواهدی حاکی از این اثرات وجود دارد که اغلب به عنوان آنفولانزای کتو شناخته می‌شود و معمولاً ظرف چند روز از بین می‌رود.دلیل اصلی این اختلال این است که کتوژنیک برای لاغری به جای قند، مستقیماً سراغ چربی می‌رود. یعنی چربی سوزی از همان روز اول آغاز می‌شود.

اگر‌نمی دانید بدن چگونه لاغر می‌شود! به صورت ساده اکثر رژیم های لاغری موجود نحوه لاغر شدن به این صورت است که دستورات غذایی باعث می‌شود بدن کربوهیدرات، نشاسته و قند و… کمتری مصرف کند و با کاهش میزان کالری و تداوم آن، موجب لاغری می‌شود. اما در رژیم کتوژنیک، بدن اینگونه لاغر نمی‌شود. در رژیم کتوژنیک، بدن با مصرف چربی زیاد و کربوهیدرات بسیار کم، عملاً قند بسیار محدود دریافت می کند.

علائم گوارشی گزارش شده آنفولانزای کتو شامل اسهال، یبوست و استفراغ است؛ سایر علائم کمتر رایج عبارتند از:

  • کمبود انرژی و عملکرد ذهنی ضعیف حتی در مواردی ضعف و غش
  • افزایش گرسنگی در روزهای ابتدایی
  • اختلالات خواب
  • حالت تهوع
  • کاهش عملکرد ورزشی

برای به حداقل رساندن این عوارض، می‌توانید یک رژیم غذایی معمولی کم کربوهیدرات را برای چند هفته اول امتحان کنید. این کار به بدن شما بیاموزد که قبل از حذف کامل کربوهیدرات‌ها، چربی بیشتری بسوزاند. رژیم کتوژنیک همچنین می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی بدن را تغییر دهد، بنابراین افزودن نمک اضافی به وعده‌های غذایی یا مصرف مکمل‌های معدنی می‌تواند کمک کننده باشد. توصیه می‌کنیم در مورد نیازهای غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

حداقل در روزهای اول رژیم مهم است که تا زمان سیر شدن غذا بخورید و از محدود کردن بیش از حد کالری خودداری کنید. معمولاً رژیم کتوژنیک بدون محدودیت کالری عمدی باعث کاهش وزن می‌شود.

خطرات رژیم کتوژنیک

ادامه رژیم کتو در طولانی مدت ممکن است اثرات منفی داشته باشد، از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پروتئین کم در خون
  2. چربی اضافی در کبد
  3. سنگ کلیه
  4. کمبود ریز مغذی‌ها

نوعی دارو به نام مهارکننده‌های سدیم-گلوکز ۲ (SGLT2) برای دیابت نوع ۲ می‌تواند خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی را افزایش دهد، وضعیت خطرناکی که اسیدیته خون را بالا می‌برد. هر فردی که این دارو را مصرف می‌کند باید از رژیم کتو اجتناب کند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین بی خطر بودن رژیم کتو در دراز مدت در حال انجام است. بنابراین استفاده از رژیم کتو زیر نظر متخصص، بهترین قدم برای بهره‌مندی از فواید این رژیم و در عین حال دور ماندن از خطرات و عوارض آن است.

فواید رژیم کتوژنیک برای سلامتی

مکمل‌های رژیم کتوژنیک

اگرچه اصولا هیچ مکملی در رژیم کتو لازم و ضروری نیست، اما برخی از آنها می‌توانند فوایدی داشته باشند. نمک اضافه شده و سایر مواد معدنی به دلیل تغییر در تعادل آب و مواد معدنی به ویژه در اوایل رژیم مهم است. کافئین می‌تواند برای افزایش انرژی، کاهش چربی و عملکرد بهتر مفید باشد. کتون‌های اگزوژن نیز به افزایش سطح کتون بدن کمک می‌کند. با مشاوره از متخصص تغذیه ، درصورت تمایل با توجه به نیاز بدن شما مکمل های مورد نیاز

کراتین فواید زیادی برای سلامتی و عملکرد دارد؛ به خصوص اگر رژیم کتوژنیک را با ورزش ترکیب می‌کنید، می‌تواند بسیار سودمند باشد. مصرف کشک نیز مفید است یا اینکه از نصف پیمانه پروتئین آب پنیر در شیک یا ماست استفاده کنید تا پروتئین دریافتی روزانه خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

در اینجا به برخی از رایج ترین سوالات در مورد رژیم کتوژنیک پاسخ می‌دهیم:

۱. آیا می‌توانم دوباره کربوهیدرات بخورم؟

بله. البته مهم است که در پس از دوره رژیم کتوژنیک ابتدا مصرف کربوهیدرات خود را آرام آرام افزایش دهید؛ پس از ۲ تا ۳ ماه اول، می‌توانید مانند معمول کربوهیدرات بخورید.این کار برای این صورت می‌گیرد که وزن شما بازنگردد.

۲. آیا من عضله هم از دست خواهم داد؟

خطر از دست دادن مقداری عضله در هر رژیم غذایی وجود دارد. با این حال، مصرف پروتئین و سطوح بالای کتون به کاهش از دست دادن عضلات کمک ‌می‌کند، به خصوص اگر ورزشکار و وزنه بردار هستید. اما در رژیم استاندارد کتوژنیک که در ایران ارائه می‌شود معمولاً امکان ورزش در رژیم وجود ندارد به همین دلیل عضله سوزی رخ خواهد داد.

۳. آیا می‌توانم با رژیم کتوژنیک عضله سازی کنم؟

ممکن است به اندازه یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط کارایی نداشته باشد. اما رژیم کتوژنیک TKD مختص ورزشکاران است البته دوره رژیمی آن طولانی تر از رژیم استاندارد است.

۴. چقدر پروتئین می‌توانم بخورم؟

پروتئین باید در حد متوسط باشد، زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند سطح انسولین را افزایش و کتون‌ها را کاهش دهد.در رژیم کتوژنیک با اضافه کردن چربی به پروتئین، میزان پروتئین اعلامی افزایش می‌یابد. با گرفتن دستور رژیم کتوژنیک اصلاح شده از وبسایت می‌توانید در سطح استاندارد مورد نیاز بدنتان، پروتئین مصرف کنید.

۵. اگر دائما خسته یا ضعیف یا خسته باشم چه می‌شود؟

ممکن است شما در کتوز کامل نباشید یا از چربی‌ها و کتون‌ها به طور موثر استفاده نکنید. برای مقابله با این، مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید و نکات بالا را دوباره بررسی کنید. مکملی مانند روغن MCT یا کتون نیز ممکن است کمک کند.در رژیم کتوژنیک چیت دی یا وعده تقلب نداریم! به همین علت با خوردن هر خوراکی‌ای که جزئی از برنامه غذایی نباشد ممکن است بدن از حالت کتوز خارج شود و برای وارد شدن دوباره آن، به ۳ تا ۵ روز زمان نیاز است. این چند روز دوباره شما را خسته و بی انرژی خواهد کرد.

۶. چرا ادرار من بوی میوه می‌دهد؟

به دلیل دفع محصولات جانبی ایجاد شده در طول کتوز ممکن است ادرار شما بوی میوه بدهد که البته جای نگرانی نیست.

۷. چه کنم تا نفسم بوی بد ندهد؟

این یک عارضه جانبی رایج است. سعی کنید آب با طعم طبیعی بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید. البته قبل از آن با متخصص تغذیه خود صحبت کنید در صورت لزوم دارو تجویز می‌‌شود.

۸. آیا کتوز خطرناک است؟

مردم اغلب کتوز را با کتواسیدوز اشتباه می‌گیرند؛ کتواسیدوز خطرناک است، اما کتوز در رژیم غذایی کتوژنیک برای افراد سالم خوب است. رژیم کتوژنیک به برخی افراد توصیه نمی‌شود که در هنگام ثبت نام رژیم، اشاره می‌شود.

۹. مشکلات گوارشی و اسهال دارم؛ چه می‌توانم بکنم؟

این عارضه جانبی رایج معمولاً پس از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌رود. اگر ادامه پیدا کرد، سعی کنید سبزیجات با فیبر بیشتری بخورید. با اتفاق افتادن این عارضه، با متخصص تغذیه صحبت کنید تا با توجه به شرایطتتان، برنامه غذایی شما را تغییر دهد.

۱۰. چقدر می‌توانم انتظار داشته باشم که با رژیم کتوژنیک وزن کم کنم؟

متأسفانه پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد. برخی افراد در طول هفته اول حدود ۱ تا ۲ کیلو وزن کم می‌کنند. به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از این وزن مربوط به وزن آب است. اما در هفته‌های بعد، معمولاً اثر رژیم کتوژنیک نمایان شده و تا پایان ۳۰ روز، به صورت متوسط ۸ کیلو کاهش وزن خواهید داشت. در آمار ، برخی افراد تا ۱۰ کیلوگرم نیز کاهش وزن در یک ماه داشته‌اند.

سخن آخر

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن افرادی که اضافه وزن یا دیابت دارند و به دنبال بهبود سلامت متابولیک خود هستند بسیار مفید است. اما احتمالا برای ورزشکاران یا کسانی که مایل به افزایش حجم عضله یا وزن هستند کمتر مناسب باشد. همچنین ممکن است برای سبک زندگی و ترجیحات برخی افراد پایدار نباشد. با پزشک یا مشاوره تغذیه در مورد برنامه غذایی و اهداف خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا برنامه غذایی کتو برای شما مناسب است یا خیر. همچنین این رژیم در به افراد باردار، افراد دارای چربی خون،دیابت نوع ۱ و ۲ ، کم کاری تیروئید ، نارسایی کبد یا کلیه ، سابقه جراحی کیسه صفرا و بیماران قلبی و عروقی، تجویز نمی‌شود.

شما می‌توانید با خرید رژم کتوژنیک مخصوص خود از و بهره‌مندی از پشتیبانی متخصصان ما، به راحتی به وزن ایده‌آل خود برسید و یک سبک زندگی سالم را تجربه کنید.

کتوفیت تنها رژیم کتوژنیک اصلاح شده زیر نشر متخصص تغذیه



Source link

sitemap