آیا آنها واقعا عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند؟


داستان های آستریکس و دوستش اوبلیکس ما را با معجون جادویی آشنا کرد که در یک بطری کوچک عرضه می شود و طعم خوبی ندارد، اما قدرت و تناسب اندام را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. دانشمندان تغذیه ورزشی برای مدت طولانی در تلاش برای یافتن یا توسعه ترکیبی با چنین ویژگی هایی بوده اند.

مکمل‌های زیادی پیشنهاد شده‌اند، اما تعداد کمی از آنها عمل می‌کنند.

آخرین مکملی که مورد توجه زیادی قرار گرفته، کتون ها هستند. آنها در بطری های کوچک می آیند و طعم آنها – به صراحت بگویم – وحشتناک است. به دلیل قیمت بالای آنها و افزایش ادعای بهبود، بسیاری خواستار ممنوعیت آنها شدند. اما آیا آنها واقعا عملکرد را بهبود می بخشند؟

ابتدا بیایید ببینیم کتون ها چیستند.

در حین ورزش و همچنین در حالت استراحت، انرژی مورد نیاز را از تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها دریافت می کنیم. در حالی که بیشتر بافت ها می توانند از چربی ها استفاده کنند، مغز به گلوکز (نوعی کربوهیدرات) متکی است. هنگامی که ذخایر کربوهیدرات در بدن تمام شد، گلوکز در مقادیر محدودی از منابع دیگر، از جمله پروتئین ماهیچه های اسکلتی و محصولات جانبی تجزیه چربی شروع به تولید می کند. با این حال، این مقدار کمتر از نیاز مغز یعنی بیش از 100 گرم گلوکز در روز است.

هنگامی که در دسترس بودن کربوهیدرات ها کم می شود، کبد شروع به تبدیل چربی به اجسام کتون می کند – همانطور که کتون ها به درستی نامیده می شوند – که منبع سوخت جایگزینی برای مغز هستند. اجسام کتونی همچنین می توانند در بافت های دیگر مانند ماهیچه ها استفاده شوند و در نهایت می توانند به عنوان سوخت در حین ورزش مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از رژیم های غذایی محبوب این روزها رژیم به اصطلاح کتو است. ایده پشت آن این است که اگر مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز کاهش یابد، بدن برای سوخت مغز اجسام کتون تولید می کند در حالی که باعث می شود سایر بافت ها به چربی به عنوان سوخت متکی باشند.

در حالی که این رژیم ممکن است برای کاهش وزن موثر باشد، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عملکرد ورزشی مختل می شود. این تعجب آور نیست زیرا کربوهیدرات ها برای ادامه ورزش با شدت بالا ضروری هستند.

آجیل، ماهی، آووکادو، روغن
رژیم کتو ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما افراد ورزشکار به کربوهیدرات نیاز دارند.
الکساندرا نائومنکو / شاتر استوک

مکمل های کتون – بهترین های هر دو جهان؟

از آنجایی که اجسام کتون می توانند منبع انرژی باشند، درست مانند کربوهیدرات ها و چربی ها، دانشمندان به مکمل هایی علاقه مند شدند که غلظت کتون بدن را در خون بدون کاهش در دسترس بودن کربوهیدرات ها افزایش دهند. به این ترتیب، حداقل در تئوری، افراد ورزشکار می‌توانند نه تنها از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، بلکه از اجسام کتون نیز بهره ببرند – که استفاده از آن‌ها می‌تواند کربوهیدرات‌های گرانبهایی را که در مقادیر بسیار محدود ذخیره می‌شوند، حفظ کند.

تلاش های زیادی برای تولید مکمل کتون صورت گرفته است. در ابتدا، بیشتر مکمل‌های کتون باعث مشکلات گوارشی می‌شدند و در دسترس بودن بدن کتون را به اندازه کافی افزایش نمی‌دادند.

به عنوان مثال، یک مطالعه استرالیایی که در سال 2017 روی دوچرخه سواران حرفه ای انجام شد، از مکمل کتون دی استر (یک بدن کتون متصل به ترکیبی به نام دیستر) استفاده کرد و عملکرد آزمایش زمانی را مختل کرد، همراه با ناراحتی قابل توجه روده و افزایش محدود در دسترس بودن بدن کتون. .

نشان داده شد که یک نوشیدنی کتون مونو استر جدیدتر (بدن کتون متصل به ترکیبی به نام مونو استر) باعث ناراحتی گوارشی نمی شود و به اندازه کافی غلظت کتون بدن را در خون افزایش می دهد. با این حال، همانطور که یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه مک مستر در کانادا نشان داد، این همچنان منجر به بهبود عملکرد نشد. آنها دریافتند که مکمل کتون در مقایسه با دارونما، عملکرد آزمایش زمانی 20 دقیقه ای را 2.4 درصد کاهش می دهد.

مکانیسم های اساسی برای این یافته ها هنوز روشن نیست. محتمل‌ترین توضیح این است که این کاهش در عملکرد ورزشی به این دلیل اتفاق می‌افتد که مکمل‌های کتون خون را اسیدی‌تر می‌کنند، چیزی که مدت‌ها شناخته شده است که عملکرد را مختل می‌کند.

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد ترکیب کتون ها و مکمل های بی کربنات سدیم می تواند با این مشکل مقابله کند. با این حال، هیئت منصفه همچنان خارج است زیرا همه مطالعات این را نشان نمی دهند.

کتون ها در ریکاوری

به نظر می رسد که مصرف کتون ها قبل یا در حین ورزش هیچ فایده ای برای عملکرد ورزشی ندارد. در واقع، می تواند آن را مختل کند. با این حال، شواهدی از دانشگاه تحقیقاتی KU Leuven در بلژیک وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های کتون هنگام ریکاوری پس از تمرینات استقامتی می‌تواند به کاهش علائم (به نام “بیش از حد”) مرتبط با تمرین بیش از حد کمک کند. اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مکمل کتون فوایدی را برای ورزشکاران در طول تمرینات عادی فراهم می کند.

به نظر می‌رسد کتون‌ها به اندازه معجون جادویی که آستریکس استفاده می‌کرد، کارآمد نیستند، و ما همچنان به دنبال دستور غذای گمشده دهکده دروید Getafix سری خواهیم بود.

sitemap