آیا می خواهید فرزندتان سبزیجات بیشتری بخورد؟ با آنها در مورد “خوردن رنگین کمان” صحبت کنید


امروزه والدین کودکان خردسال در برخی از مضرترین دوره های فرهنگ رژیم غذایی بزرگ شده اند. از رژیم غذایی و غذاها و نوشیدنی‌های «معمول» گرفته تا «ابرغذاهای» گران قیمت، یکی از ثابت‌های این روندهای در حال تغییر اخلاقی کردن غذا به‌عنوان «خوب» یا «بد» بوده است.

این حرکات رژیم غذایی باعث شده است که بسیاری از ما روابط سختی با غذا، خوردن و رژیم غذایی داشته باشیم. اگر این برای شما آشنا به نظر می رسد، ممکن است تعجب کنید که چگونه از ویژگی های سرگرم کننده غذاهای سالم برای تشویق کودکان به خوردن بیشتر آنها استفاده کنید.

“خوردن رنگین کمان” به معنای خوردن منظم انواع میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف است. تشویق فرزندتان به خوردن رنگین کمان با شواهد پشتیبانی می‌شود و می‌تواند گفتگوهای کامل‌تر و مثبت‌تری را با او درباره غذاها شروع کند.



بیشتر بخوانید: به ما می گویند یک رنگین کمان میوه و سبزیجات بخوریم. در اینجا این است که هر رنگ در بدن ما چه می کند


تشویق کننده تنوع

همه میوه ها و سبزیجات برای ما مفید هستند. بسته به سن و جنس فرزند شما، دستورالعمل های رژیم غذایی استرالیا توصیه می کند که آنها روزانه 2 تا 5.5 وعده سبزیجات و 0.5 تا 2 وعده میوه مصرف کنند.

هر میوه و سبزی مشخصات منحصر به فرد خود را از مواد مغذی دارد، بنابراین هرچه تنوع میوه‌ها و سبزیجات بیشتری در آن سروها مصرف کنید، بهتر است.

خوردن انواع میوه ها و سبزیجات در روز فواید بیشتری نسبت به خوردن یک نوع آن در تکرار دارد، بنابراین تلاش برای رنگین کمان می تواند به تشویق تنوع کمک کند.

سرو غذاهای متنوع و رنگارنگ نیز می تواند ما را به خوردن بیشتر تشویق کند. بنابراین اگر شما یا فرزندانتان در خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی مشکل دارید، می توانید از رنگین کمان برای دریافت همه این سرویس ها استفاده کنید.

جرقه ی ماجراجویی

تعقیب رنگین کمان همچنین می تواند به بچه ها کمک کند تا از مناطق راحتی خود خارج شوند و می تواند راهی اولیه برای تشویق ماجراجویی برای غذاهای جدید باشد.

در حالی که بچه‌ها می‌توانند از کارهای روزمره بهره ببرند، بین میزان ماجراجویی ما با امتحان کردن غذاهای جدید و سایر صفات و عادات سالم ارتباط وجود دارد. کسانی که عاشق امتحان کردن چیزهای جدید هستند، نسبت به کسانی که از امتحان کردن چیزهای جدید متنفرند، رژیم غذایی با کیفیت تری دارند.

مادر به کودک در تهیه سبزیجات کمک می کند
تعقیب رنگین کمان می تواند بچه ها را با انتخاب های غذایی خود ماجراجوتر کند.
پکسل/ آگوست دی ریشلیو

شروع گفتگوهای اولیه در مورد پیچیدگی های غذا

اکثر والدین بچه های امروزی در دوران «تقلیل گرایانه» تغذیه بزرگ شدند. تمرکز روی غذاهای کامل و پیچیده نبود، بلکه روی مواد مغذی کلیدی و درشت مغذی موجود در آنها بود. بنابراین، نان به کربوهیدرات و مرکبات به ویتامین C تبدیل می شود.

وقتی به این خطوط فکر می کنیم، به راحتی می توان فکر کرد که نان «بد» است و مرکبات تنها منبع خوبی از ویتامین C هستند.

اما غذاها بسیار پیچیده تر از این هستند. مواد مغذی به ندرت فقط در یک غذا یافت می شود و هر غذا به ندرت فقط از یک ماده مغذی ساخته می شود. و حتی مهمتر از آن، غذا فقط مواد مغذی نیست – بلکه حاوی “ترکیبات زیست فعال” نیز می باشد.



بیشتر بخوانید: بیایید سیاست تیره و تار در مورد بچه ها و غذا را باز کنیم (و گناه را از بین ببریم)


این مواد فعال زیستی، که ممکن است آن‌ها را فیتونوترینت‌ها یا فیتوکمیکال‌ها (فیتو به معنای از گیاهان) نیز ببینید، به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود دارند. آنها مانند مواد مغذی برای بقای ما ضروری نیستند، اما می توانند فواید سالمی داشته باشند.

اغلب این مواد فعال زیستی با رنگ‌ها مرتبط هستند، بنابراین غذاهای با رنگ‌های مختلف نه تنها دارای پروفایل‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستند، بلکه دارای پروفایل‌های زیست فعال متفاوتی نیز هستند.

در واقع، رنگدانه هایی که به میوه ها و سبزیجات رنگ می دهند، اغلب زیست فعال هستند. برای مثال، رنگ‌های قرمز می‌توانند لیکوپن باشند که با سلامت قلب و عروق خونی و بنفش می‌توانند آنوتسیانین باشند که با بهبود التهاب مرتبط است.

بچه ها نیازی ندارند بدانند که کدام بیواکتیو با کدام رنگ می آید یا همه آنها چه کاری انجام می دهند. اما شما می توانید در مورد پیچیدگی زیست شناسی ما و غذایی که آن را تغذیه می کند صحبت کنید.

بشقاب غذای رنگارنگ
رنگدانه ها می توانند کارهای مختلفی انجام دهند.
آنا پلزر/ Unsplash

غذای تازه از کجا می آید؟

داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از بچه‌ها نمی‌دانند غذایشان از کجا می‌آید، یا نمی‌دانند کدام میوه‌ها و سبزیجات کدام است.

میوه ها و سبزیجات معمولاً با رسیدن رنگشان تغییر می کند و قسمت های مختلف گیاهانی که از آنها می آیند رنگ های متفاوتی دارند. بنابراین صحبت در مورد رنگین کمان می تواند گفتگوها را در مورد زیر باز کند:

  • غذا از کجا می آید
  • چگونه رشد می کند
  • کدام بخش از هر گیاه برای خوردن بی خطر است
  • کدام قسمت از گیاهان خوش طعم است.

رنگین کمان با همه چیز همراه است

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، می توانید شروع کنید به صحبت در مورد اینکه هنگام پختن یا مخلوط کردن غذاها چه اتفاقی برای رنگ غذاها می افتد. برخی از غذاهایی که به تنهایی خیلی خوش طعم نیستند ممکن است وقتی آنها را با رنگ های دیگر مخلوط کنید خوش طعم تر باشند. به عنوان مثال، سبزیجات برگ سبز تلخ می توانند خوشمزه تر باشند اگر آنها را با ترش مرکبات یا شیرینی توت ها ترکیب کنیم.

پخت و پز ممکن است غذاها را روشن تر یا کدرتر کند و مواد مغذی و زیست فعال را آزاد کند یا تغییر دهد.



بیشتر بخوانید: بچه های کنجکاو: زبان ها چگونه طعم غذا را می دهند؟


رنگ‌ها را می‌توان در آزمایش‌های علوم آشپزخانه استفاده کرد – مانند کلم یا بلوبری که به عنوان شاخص طبیعی اسیدیته عمل می‌کنند.

بچه ها برای بهره مندی از خوردن رنگین کمان نیازی به دانستن تمام جزئیات ندارند، اما صحبت در مورد رنگ ها می تواند حس کنجکاوی را برانگیزد. رنگین کمان متنوع است، بنابراین تمرکز بر روی غذاهای فردی را کاهش می دهد و باعث می شود غذای سالم راحت تر و سرگرم کننده تر شود.

sitemap