نه، چغندر ویاگرا گیاهی نیست. اما در اینجا این است که چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد


چغندر به دلایل اشتباه در اخبار بوده است. مشکلات عرضه در ماه های اخیر شاهد کمبود چغندر کنسرو شده در قفسه های سوپرمارکت های استرالیا بوده است. گزارش شده است که در یک نقطه، یک حلبی در eBay به قیمت بیش از 65 دلار استرالیا فروخته می شد.

اما با افزایش منابع، توجه خود را به فواید ظاهری چغندر برای سلامتی معطوف می کنیم.

آیا چغندر واقعاً ویاگرا گیاهی است، همانطور که مایکل موزلی پزشک تلویزیون بریتانیا پیشنهاد می کند؟ در مورد دیگر مزایای ظاهری چغندر برای سلامتی – از کاهش فشار خون گرفته تا بهبود تمرینات روزانه چه می توان گفت؟ این چیزی است که علم می گوید.



بیشتر بخوانید: آیا چغندر واقعا می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد؟


چغندر چه ویژگی خاصی دارد؟

چغندر – در کنار غذاهایی مانند انواع توت ها، آجیل و سبزیجات برگ دار – یک «ابر غذا» است. این حاوی سطوح بالاتر از حد متوسط ​​در هر گرم ویتامین ها و مواد معدنی خاص است.

چغندر به ویژه سرشار از ویتامین B و C، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است.

اکثر روش های پخت و پز به میزان قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان آن را تغییر نمی دهند. با این حال، پخت و پز تحت فشار سطوح کاروتنوئید (نوعی آنتی اکسیدان) را در مقایسه با چغندر خام کاهش می دهد.

فرآوری در کپسول، پودر، چیپس یا آبمیوه ممکن است بر توانایی چغندر برای عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان تأثیر بگذارد. با این حال، این می تواند بین محصولات متفاوت باشد، از جمله بین مارک های مختلف آب چغندر.



بیشتر بخوانید: ادعا می شود این 5 ماده غذایی سلامت ما را بهبود می بخشد. اما مقداری که ما باید مصرف کنیم تا سود ببریم، زیاد است


آیا چغندر واقعاً ویاگرا گیاهی است؟

گفته می شود که رومی ها از چغندر و آب آن به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده می کردند.

اما شواهد علمی محدودی وجود دارد که می گوید چغندر زندگی جنسی شما را بهبود می بخشد. این به این معنی نیست که اینطور نیست. در عوض، تعداد زیادی از مطالعات علمی که به بررسی تأثیر چغندر می پردازند، میل جنسی یا سایر جنبه های سلامت جنسی را اندازه گیری نکرده اند.



بیشتر بخوانید: آیا شریک زندگی شما مرد و فرزند است؟ جای تعجب نیست که شما تمایلی به رابطه جنسی ندارید


چگونه می تواند کار کند؟

وقتی چغندر می خوریم، واکنش های شیمیایی شامل باکتری ها و آنزیم ها، نیترات موجود در چغندر را به نیتریت و سپس به اکسید نیتریک تبدیل می کند. اکسید نیتریک به گشاد شدن (عرض) عروق خونی کمک می کند و به طور بالقوه گردش خون را بهبود می بخشد.

غنی ترین منابع اکسید نیتریک رژیمی که در مطالعات بالینی آزمایش شده اند، چغندر، موشک و اسفناج هستند.

همچنین تصور می شود که اکسید نیتریک از تستوسترون در کنترل جریان خون قبل و حین رابطه جنسی در مردان حمایت می کند.

توانایی چغندر در بهبود جریان خون می تواند برای سیستم گردش خون قلب و عروق خونی مفید باشد. این ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر مثبتی داشته باشد، از نظر تئوری در مردان و زنان.

بنابراین، منطقی است که پیشنهاد کنیم ممکن است وجود داشته باشد فروتن ارتباط بین چغندر و آمادگی برای رابطه جنسی، اما انتظار نداشته باشید که زندگی جنسی شما را متحول کند.



بیشتر بخوانید: افسانه پزشکی روز دوشنبه: خوردن صدف شما را رندی می کند


چه کار دیگری می تواند انجام دهد؟

چغندر در سال های اخیر به دلیل اثر آنتی اکسیدانی و ضد توموری آن در انسان مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است.

آزمایشات بالینی تمام مواد فعال چغندر و اثرات آنها را تأیید نکرده است. با این حال، چغندر ممکن است یک درمان بالقوه مفید برای مسائل مختلف سلامت مرتبط با استرس اکسیداتیو و التهاب، مانند سرطان و دیابت باشد. ایده این است که می توانید مکمل های چغندر مصرف کنید یا چغندر اضافی را در کنار داروهای معمولی خود بخورید (به جای جایگزین کردن آنها).

شواهدی وجود دارد که آب چغندر می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک (اولین عدد در خوانش فشار خون شما) به میزان 2.73-4.81 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه، واحد استاندارد اندازه گیری فشار خون) در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. برخی از محققان می گویند این کاهش با اثراتی که با برخی داروها و مداخلات غذایی مشاهده می شود قابل مقایسه است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد حتی افرادی که فشار خون بالا ندارند (اما در معرض خطر ابتلا به آن) می‌توانند از این کار سود ببرند.

چغندر همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. برخی از مطالعات مزایای اندکی را برای ورزشکاران استقامتی (که در مسافت های طولانی می دوند، شنا می کنند یا دوچرخه سواری می کنند) نشان می دهد. این مطالعات به بررسی اشکال مختلف غذا، مانند آب چغندر و همچنین مکمل های مبتنی بر چغندر پرداختند.

چگونه چغندر بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشیم؟

شواهد علمی برای حمایت از اثرات مثبت مصرف چغندر به شکل کامل، آب میوه و مکمل وجود دارد. بنابراین حتی اگر نمی توانید چغندر کنسرو شده را تهیه کنید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید چغندر بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید. می تونی امتحان کنی:

  • چغندر خام – چغندر خام را رنده کنید و به سالاد یا سالاد کلم اضافه کنید، یا چغندر را برش بزنید تا به عنوان رویه ترد برای ساندویچ ها یا بسته بندی ها استفاده کنید.

  • چغندر پخته – چغندر کباب شده با روغن زیتون، نمک و فلفل برای یک غذای جانبی پر طعم. از طرف دیگر، چغندر را بخارپز کنید و آن را به عنوان یک غذای مستقل سرو کنید یا با غذاهای دیگر مخلوط کنید.

  • آب چغندر – آب چغندر تازه را با آبمیوه گیری درست کنید. برای طعم بهتر می توانید آن را با سایر میوه ها و سبزیجات ترکیب کنید. همچنین می توانید چغندر خام یا پخته را با آب مخلوط کرده و آب آن را صاف کنید

  • اسموتی ها – چغندر را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید. به خوبی با میوه هایی مانند انواع توت ها، سیب و پرتقال جفت می شود

  • سوپ ها – از چغندر در سوپ ها هم برای طعم و هم رنگ استفاده کنید. بورش یک سوپ چغندر کلاسیک است، اما می توانید دستور العمل های دیگر را نیز آزمایش کنید

  • ترشی چغندر – ترشی چغندر را در خانه درست کنید یا از سوپرمارکت بخرید. این می تواند یک افزودنی خوشمزه به سالاد یا ساندویچ باشد

  • هوموس چغندر – چغندر پخته شده را با هوموس خانگی خود مخلوط کنید تا یک غوطه وری پر جنب و جوش و مغذی داشته باشید. همچنین می توانید هوموس چغندر را از سوپرمارکت خریداری کنید

  • چغندر کبابی – چغندر را برش بزنید و آن را کبابی کنید تا طعم دودی پیدا کند

  • چیپس چغندر – چغندر خام را نازک برش دهید، برش ها را با روغن زیتون و چاشنی های مورد علاقه خود بریزید، سپس آنها را در فر یا آبگیری کنید تا چیپس چغندر ترد درست شود.

  • کیک و محصولات پخته شده – چغندر رنده شده را به کلوچه ها، کیک ها یا براونی ها اضافه کنید تا حالتی مرطوب و رنگارنگ داشته باشید.

سه مربع کیک چغندر/شکلاتی با مایه کیک سفید و آجیل روی آن پاشیده شده است.
می توانید چغندر را به محصولات پخته شده اضافه کنید.
اکاترینا خوروشیلووا/ شاتر استوک

آیا نکات منفی وجود دارد؟

در مقایسه با تعداد زیادی از مطالعات در مورد اثرات مفید چغندر، شواهد بسیار کمی از عوارض جانبی منفی وجود دارد.

اگر مقدار زیادی چغندر بخورید، ممکن است ادرار شما قرمز یا بنفش شود (به نام بتوریا). اما این به طور کلی بی ضرر است.

در برخی از کشورها گزارش‌هایی مبنی بر آلوده شدن مکمل‌های غذایی مبتنی بر چغندر به مواد مضر وجود دارد، اما در استرالیا این گزارش را ندیده‌ایم.



بیشتر بخوانید: بررسی سلامت: رنگ ادرار و مدفوع شما در مورد سلامتی شما چه می گوید


پیام «خانه» چیست؟

چغندر ممکن است کمی به رابطه جنسی مردان و زنان کمک کند، احتمالاً با کمک به گردش خون. اما بعید است که زندگی جنسی شما را متحول کند یا مانند ویاگرای گیاهی عمل کند. ما می دانیم که عوامل زیادی در سلامت جنسی نقش دارند. رژیم فقط یکیه

برای پشتیبانی شخصی با پزشک عمومی یا یک متخصص تغذیه معتبر صحبت کنید.



منبع

sitemap