برچسب‌های غذایی واضح می‌توانند عادات غذایی سالم‌تر را تشویق کنند. در اینجا نشان می دهد که چگونه برچسب گذاری مواد غذایی استرالیا می تواند بهبود یابد


در سفرهای خود به سوپرمارکت، احتمالاً با رتبه بندی ستاره سلامت در جلوی برخی از غذاها برخورد کرده اید. حتی ممکن است شما یکی از 70 درصد استرالیایی‌هایی باشید که می‌گویند اطلاعات دقیق تغذیه را در پشت بسته‌بندی محصول می‌خوانند.

برچسب‌گذاری تغذیه برای کمک به مردم در خرید آگاهانه غذا و تشویق خریداران به انتخاب و خوردن گزینه‌های سالم‌تر طراحی شده است.

اما سیستم برچسب گذاری مواد غذایی استرالیا ضعیف عمل می کند. در اینجا نحوه کارآمدتر کردن آن آورده شده است.



بیشتر بخوانید: استرالیا پای خود را به تغذیه سالم می کشد. در 5 سال ما پیشرفت غم انگیزی داشته ایم


برچسب ها به ما کمک می کنند گزینه های سالم تری را انتخاب کنیم

نشان داده شده است که برچسب های تغذیه ای منجر به بهبودهای کوچک اما مهمی در سلامت آنچه مردم می خورند، می شود.

یک بررسی اخیر به این نتیجه رسید که برچسب های مواد غذایی تمایل دارند افراد را به مصرف مقادیر بالاتر غذاهای سالم تر تشویق کنند. اما بیشتر فرمت‌های برچسب مواد غذایی در جلوگیری از انتخاب غذاهای ناسالم توسط افراد موثر نیستند.

در حالی که اثرات برچسب های مواد غذایی ممکن است اندک باشد، چنین تغییراتی در مقیاس بزرگ می تواند منجر به عادات غذایی سالم تر در سراسر جمعیت شود.

کدام فرمت برچسب گذاری بهتر عمل می کند؟

مطالعات نشان می‌دهد که مردم علاوه بر اطلاعات دقیق‌تر پشت بسته، به داشتن برچسب‌های غذایی در جلوی بسته علاقه دارند.

مردم تمایل دارند برچسب های ساده تر و با کد رنگی را راحت تر از برچسب های پیچیده تر و تک رنگ درک کنند. و آنها به طور مداوم برچسب “تفسیری” را ترجیح می دهند، مانند رتبه بندی ستاره سلامت استرالیا، که راهنمایی روشنی در مورد سلامت یک محصول خاص ارائه می دهد.

شواهد اخیر نشان می‌دهد برچسب‌های هشداردهنده، مانند برچسب‌هایی که مقادیر بالای مواد مغذی خاص را نشان می‌دهند، احتمالاً در دور کردن افراد از غذاهای ناسالم مفید هستند.

برچسب های هشدار دهنده شیلی نشان دهنده سطوح بالای انرژی (کالری)، قند، چربی های اشباع شده و سدیم هستند.
شاتر استاک

چندین کشور اخیراً برچسب های هشدار دهنده ای را روی غذاهای ناسالم معرفی کرده اند. به عنوان مثال، در شیلی، برای محصولات اجباری است که تابلوهای سیاه و هشت ضلعی “ایست” را روی غذاهایی که بیش از حد مجاز قند، سدیم (نمک)، چربی اشباع شده و انرژی هستند نشان دهند.

معرفی برچسب های هشدار دهنده شیلی، به عنوان بخشی از مجموعه سیاست های تغذیه ای جامع، به بهبود سلامت رژیم غذایی شیلیایی در سطح جمعیت منجر شده است.

قوانین برچسب‌گذاری استرالیا چگونه جمع می‌شوند؟

سیستم رتبه بندی ستاره سلامت استرالیا در کمک به مردم برای درک سالم بودن محصولات مختلف عملکرد نسبتاً خوبی دارد.

و احتمالاً منجر به بهبودهایی در سلامت محصول شده است، زیرا تولید کنندگان محصولات را برای دستیابی به رتبه بندی ستاره سلامت بالاتر فرموله مجدد کرده اند.

اما، به عنوان یک طرح داوطلبانه، رتبه بندی ستاره سلامت بر روی کمتر از نیمی از محصولات واجد شرایط اجرا شده است. این توانایی افراد را برای مقایسه سلامت محصول در سراسر جهان محدود می کند.

شاید در نتیجه عرضه محدود، شواهد قانع‌کننده‌ای وجود نداشته باشد که نشان دهد سیستم رتبه‌بندی ستاره سلامت چیزی را که مردم می‌خرند تغییر داده است.

چگونه می توانیم برچسب گذاری مواد غذایی خود را موثرتر کنیم؟

تحقیقات به چندین پیشنهاد برای بهینه سازی طراحی برچسب مواد غذایی در استرالیا اشاره می کند.

اولاً، اگر طرح رتبه بندی ستاره سلامت اجباری شود، به مردم کمک می کند سالم بودن هر محصول را مقایسه کنند – نه فقط چند محصول منتخب که اکنون برچسب گذاری شده اند.

این اگر همراه با بهبود الگوریتم مورد استفاده برای محاسبه ستاره های سلامت برای همسویی بهتر این طرح با دستورالعمل های رژیم غذایی استرالیا باشد، بهترین کار را خواهد داشت.



بیشتر بخوانید: ما به رتبه بندی ستاره سلامتی 20000 غذا نگاه کردیم و این چیزی است که پیدا کردیم


دوم، افزودن رنگ (از طریق استفاده از یک طیف مرتبط با سلامت محصول) به طرح رتبه بندی سلامت موجود، دید آن را افزایش می دهد و احتمالاً عملکرد طرح را افزایش می دهد.

یکی از گزینه‌های کدگذاری رنگ این است که سالم‌ترین رتبه‌بندی سبز و قرمز برای کمترین سلامت باشد.

سوم، افزودن برچسب‌های هشداردهنده می‌تواند برای نشان دادن محصولاتی که دارای مواد مغذی پرخطری مانند سدیم و شکر هستند به وضوح استفاده شود.

شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از برچسب‌های هشداردهنده و رتبه‌بندی ستاره سلامت در ترکیب موثرتر است و می‌تواند از مصرف محصولات ناسالم جلوگیری کند.

گروه‌های بهداشت عمومی با برگرداندن به پشت بسته‌بندی مواد غذایی، پیوسته گنجاندن سطوح قند اضافه شده در پانل اطلاعات تغذیه موجود را توصیه می‌کنند. این موضوع در حال حاضر توسط نهاد نظارتی استانداردهای غذایی در دست بررسی است.

چه کار دیگری می توانستیم بکنیم؟

در بررسی روش‌هایی برای افزایش تأثیر برچسب‌های مواد غذایی، بهتر است به سایر عناصر طراحی بسته‌بندی توجه کنید.

بسته‌بندی بسیاری از محصولات ناسالم استرالیا، مانند غلات صبحانه شیرین و اسنک‌بارها، در حال حاضر دارای شخصیت‌های کارتونی و سایر تکنیک‌های تبلیغاتی است که برای جذب کودکان طراحی شده‌اند.

شیلی استفاده از شخصیت های کارتونی روی بسته بندی مواد غذایی را در کنار اجرای برچسب های هشدار دهنده ممنوع کرد. این احتمالاً به مزایای مشاهده شده در آنجا کمک کرده است.



بیشتر بخوانید: خیر، فقط عدم کنترل نیست که باعث اضافه وزن استرالیایی ها می شود. در اینجا چیزی است که باعث عادات غذایی ناسالم ما می شود


گزینه‌های رادیکال‌تر شامل کاوش در بسته‌بندی ساده برای مواد غذایی ناسالم است – مشابه قوانین بسته‌بندی برای تنباکو. شواهد از نیوزلند نشان داده است که بسته بندی ساده می تواند تمایل جوانان به خرید محصولات ناسالم مانند نوشیدنی های شیرین را کاهش دهد.

کارشناسان استدلال کرده اند که بسته بندی ساده می تواند قدرت بازاریابی تولیدکنندگان بزرگ مواد غذایی را به چالش بکشد. همچنین غذاهای ناسالم را با میوه‌ها و سبزیجات بی‌نام تجاری در یک زمین بازی قرار می‌دهد.

گنجاندن برچسب‌های پایداری زیست‌محیطی، در کنار رتبه‌بندی ستاره‌های سلامت، احتمالاً اطلاعات مهم دیگری را برای خریداران فراهم می‌کند.

زن به برچسب غذا نگاه می کند
نشانه های بصری مانند رنگ می تواند قضاوت در مورد سلامت محصول را آسان تر کند.
شاتر استاک

ما به یک رویکرد جامع نیاز داریم

در حالی که برچسب گذاری مواد غذایی ابزار مهمی برای اطلاع رسانی به مردم در مورد سلامت محصول است، اما احتمالاً نقش حمایتی در تلاش برای رسیدگی به رژیم های غذایی ناسالم ایفا می کند.

تغییرات گسترده تر در نحوه تولید و بازاریابی مواد غذایی احتمالاً قوی تر خواهد بود. این تغییرات، مانند قوانینی برای کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض بازاریابی مواد غذایی ناسالم و مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین، می‌تواند در ارتباط با مقررات برچسب‌گذاری مواد غذایی به عنوان بخشی از یک استراتژی منسجم برای بهبود سلامت جمعیت عمل کند.



بیشتر بخوانید: آیا غذاهای با برند خانگی سالم هستند؟ اگر برچسب را بخوانید، ممکن است شگفت زده شوید


sitemap