دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران


مقدمه:

تاریخ علم در ایران عمری دراز دارد و قدرت دانش طب در این سرزمین به بلندای تاریخ آن است. از تأسیس مدرسه طب جندی‌ شاپور تاکنون 1700 سال می‌گذرد و در این رهگذر دانشمندان و حکیمان ایرانی در زمانهای مختلف ستاره‌های درخشان آسمان دانش بشری بوده‌اند و گستره علمی جهان چندین قرن متمادی متأثر از اندیشمندان ایرانی به خصوص طبیبان بنام روزگار، همچون رازی، ابن سینا، اهوازی، فارابی، بیرونی و جرجانی بوده است.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی نوین کشور و بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی، میراث‌دار این تاریخ پر گوهر است. خوشبختانه این دانشگاه در سال جاری در آغاز هشتمین دهه تأسیس موفق به دستیابی به ممتازترین مراتب علمی کشور شده است که بارزترین آن کسب عنوان برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور می‌باشد.

 

تاریخچه:

اولین مرکز نوین آموزش پزشکی در سال 1230 به عنوان بخشی از مدرسه دارالفنون بازگشایی شد. دانشکده پزشکی در سال 1313 تأسیس گردید و بعد از انقلاب به همراه کلیه بخشهای وابسته به عنوان دانشگاه علوم پزشکی تهران از وزارت آموزش عالی جدا شده و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

 

دانشگاه علوم پزشکی تهران

• قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین مرکز پزشکی در کشور

• پذیرش برترین‌های کنکور و دانشجویان ممتاز خارج از کشور

• داشتن بیشترین دانشجو در رشته‌های پزشکی نسبت به سایر مراکز آموزش عالی ایران.

• داشتن بزرگترین دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، توانبخشی، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی در ایران

• 2020عضو هیأت علمی در ده دانشکده و بیش از شصت و پنج مرکز تحقیقاتی

• بیش از 19000دانشجو

• آموزش بیش از 2000 متخصص در بیش از 80 رشته تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، دکترا، فلوشیب و رزیدنتی.

• جذب افراد در سنین مختلف در دوره‌های شبانه


ارائه فرصتهای عالی تحقیقاتی در زمینه پیشگیری و معالجه بیماریهای خاص در ایران

• 25بیمارستان آموزشی با بیش از 7050 تختخواب( بیمارستانهای امام خمینی، حضرت رسول اکرم، سینا، دکتر شریعتی، ولی‌عصر، شهید اکبرآبادی، شهید مطهری، شهید هاشمی نژاد، امیراعلم، فیروزگر، ضیائیان،بهارلو ، مرکز طبی کودکان، حضرت علی اصغر، شفا یحیائیان، روانپزشکی ایران، حضرت فاطمه، بهرامی، فارابی، رازی،  روزبه،  آرش، میرزا کوچک خان، مرکز قلب تهران , و انستیتو کانسر).

• بیش از 50 کتابخانه در دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی، بیمارستانها و یک کتابخانه مرکزی.

• امکانات عالی ورزشی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان

عوامل فوق در کنار توانایی‌ها و تحرک متخصصین آن، دانشگاه علوم پزشکی تهران را یک مرکز مهم شناخته شده در خاورمیانه نموده است.

 

آموزش

پذیرش دانشجو در 10 دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد.

مقطع کارشناسی طی 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال، دکترای طب 7 سـال، دکترای دندانپزشکی و داروسازی طـی 6 سال، دکترای سایر رشته‌ها طی 4 سال ارائه می‌گردد. مقاطع رزیدنتی و فلوشیب به صورت متغیر بین 2 تا 4 سال ارائه می‌شود.

سال تحصیلی به صورت دو ترم پاییز و بهاره برگزار می‌گردد. شروع ترم پائیز از مهرماه و ترم بهار از اواخر بهمن ماه می‌باشد.

 

روابط بین‌الملل

بخش روابط بین‌الملل در معاونت پژوهشی دانشگاه موافقت نامه‌های متعددی را با دانشگاهها و سازمانهای سراسر دنیا جهت گسترش مبادلات علمی و فرهنگی منعقد نموده است. از طریق دانشجویانی از سایر کشورها در این دانشگاه مشغول به تحصیل شده‌اند با برگزاری سمینارها و کنفرانسهای بین‌المللی متعدد، دانشگاه همه ساله مورد بازدید متخصصین و دانشمندان از دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با دانشگاههای سراسر دنیا می‌باشد و پذیرای تمامی دانش پژوهان در این زمینه است.

برای اطلاعات بیشتر با بخش روابط عمومی دانشگاه تماس حاصل نمایید.

منبع:

http://www.tums.ac.ir



Source link

sitemap