حملات الشباب در سومالی بر جوامع تا فاصله 900 کیلومتری تأثیر می گذارد – سازمان های امدادی باید توجه داشته باشند


سیاستگذاران تمایل دارند تصور کنند که تأثیرات درگیری تنها در جایی که خشونت رخ می دهد احساس می شود. در نتیجه، کمک‌های بشردوستانه، تلاش‌های حفاظتی یا سیاست‌های پناهندگی عمدتاً بر مناطق آسیب‌دیده متمرکز است.

به عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی، در مناطقی که مستقیماً تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند، تجهیزات پزشکی اورژانسی را فراهم می کند. آژانس پناهندگان سازمان ملل، وضعیت حفاظتی را به سکونت در مناطق آسیب دیده توسط درگیری مرتبط می کند.

با این حال، مطالعه اخیر ما نشان می‌دهد که تعارض بر امنیت غذایی، تغذیه، سلامت و آموزش خانواده‌هایی که صدها کیلومتر دورتر از کانون خشونت زندگی می‌کنند، تأثیر منفی می‌گذارد.

این امر بر نیاز به گسترش پاسخ های سیاستی به درگیری و در نظر گرفتن اثرات موج دار آن تأکید می کند.

تحقیق ما در سومالی چگونگی گسترش تاثیر درگیری خشونت آمیز به مکان های دور را بررسی کرد. ما به طور خاص به درگیری‌هایی که بر شبکه لجستیک غذایی سومالی تأثیر گذاشت، که غذا را به بازارهای دوردست می‌رساند، نگاه کردیم.

ما روی سومالی به دلیل تعداد بالای حوادث تروریستی ناشی از جنگ دولت با الشباب، یک گروه شبه نظامی که حدود 15 سال منطقه جنوب کشور را به وحشت انداخته است، تمرکز کردیم.



بیشتر بخوانید: الشباب تنها نشانه ای از فاجعه سومالی است – دلایل آن هنوز پابرجاست


ما از داده های سازمان غذا و کشاورزی استفاده کردیم که قیمت مواد غذایی را ردیابی می کند. نتایج ما نشان می‌دهد که حملات تروریستی که به شبکه‌های حمل و نقل مواد غذایی ضربه زد، قیمت مواد غذایی را در بازارهایی که تا 900 کیلومتر دورتر (17 ساعت رانندگی) از محل وقوع خشونت قرار دارند، افزایش داد.

در پاسخ به این حملات تروریستی و افزایش قیمت‌های ناشی از آن، خانواده‌ها در مناطق دوردست الگوهای غذایی خود را تنظیم کردند. آنها همچنین هزینه های غیرغذایی خود را در درجه اول برای بهداشت و آموزش کاهش دادند.

با این حال، واکنش‌های سازمان‌های کمک‌کننده و کمک‌کننده و همچنین سیاست‌گذاران داخلی به حوادث خشونت‌آمیز، به سختی چنین تأثیرات موجی را در نظر می‌گیرد.

تعارض ردیابی

برای ردیابی این اثرات امواج، ما بر توزیع ذرت تمرکز کردیم، غذای اصلی که در سراسر سومالی خورده می‌شود. ما مختصات جغرافیایی مناطق کشت ذرت را دریافت کردیم، نحوه انتقال ذرت از طریق جاده به بازارها را ردیابی کردیم و حملات تروریستی الشباب را که در طول این مسیرهای حمل و نقل رخ داد، ترسیم کردیم.

این به ما کمک کرد تا تأثیر تعارض بر قیمت ذرت و اثرات موجی بر رفاه خانوار را ترسیم کنیم.

شبکه سیستم‌های هشدار اولیه قحطی نقشه‌هایی را ارائه می‌کند که مسیرهای دقیقی را که رانندگان سومالیایی در حال حمل ذرت طی می‌کنند نشان می‌دهد. ما یک راهرو به طول پنج کیلومتر در اطراف این جاده ها ترسیم کردیم و تعداد حوادث خشونت آمیز هر ماه بین سال های 2001 تا 2018 را شمارش کردیم. سازمان غذا و کشاورزی اطلاعات قیمت ماهانه ذرت را برای 10 بازار در سراسر سومالی در اختیار ما قرار داد.

ما این داده‌ها را با نظرسنجی‌های بانک جهانی ترکیب کردیم که مصرف غذا، الگوهای غذا خوردن و سلامت و آموزش خانواده‌های سومالیایی را ثبت کرد.

یافته های ما

ما دریافتیم که درگیری در امتداد جاده‌های حمل‌ونقل قیمت ذرت را حتی در بازارهایی که صدها کیلومتر دورتر قرار دارند، به میزان قابل توجهی افزایش داد. این یافته مطابق با مطالعاتی است که در مورد تأثیر درگیری بر شبکه های زنجیره تأمین در سایر نقاط جهان مانند جنگ روسیه و اوکراین انجام شده است.



بیشتر بخوانید: درگیری روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت گندم می شود: این می تواند به بی ثباتی در سودان دامن بزند


در طول اوج شورش‌های الشباب در سومالی (بین سال‌های 2016 و 2018)، حوادث خشونت‌باری که به تنهایی در نزدیکی جاده‌های حمل‌ونقل رخ می‌دهند، قیمت ذرت را حدود 11 درصد در دوره‌های زمانی ثابت افزایش دادند.

در طول این زمان‌ها، متوجه شدیم که خشونت در مسیر تقریباً نیمی از تأثیر بارندگی بر قیمت ذرت داشته است، که بانک جهانی آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت مواد غذایی برجسته کرده است.

ما همچنین تصاویر ماهواره ای از نورهای شب منتشر شده در جاده های حمل و نقل را به دقت بررسی کردیم. ما دریافتیم که درگیری در امتداد جاده‌های ترانزیت نور ساطع شده در این جاده‌ها را در صدها کیلومتر دورتر کاهش داده است. این کاهش در ترافیک جاده ها بر کاهش مقدار ذرت حمل شده در جاده ها از مناطق در حال رشد به بازارها تأکید می کند.

با نگاهی به رفاه خانواده، متوجه شدیم که خانوارها گزارش دادند که به دلیل شوک های قیمت مواد غذایی مجبور به تنظیم الگوهای غذایی خود هستند. خانواده ها ذرت گران تر را با سورگوم جایگزین کردند. با این حال، ما متوجه شدیم که امنیت غذایی پایین تر، غذای موجود برای خانواده ها را کاهش می دهد.

با در نظر گرفتن پیامدهای کودکان، متوجه شدیم که درگیری های دور در مسیرهای حمل و نقل، بروز بیماری هایی مانند گاستروانتریت، مالاریا و تیفوئید را افزایش می دهد. این با پیوندهای شناخته شده بین سوء تغذیه و بیماری های عفونی مطابقت دارد.

در نهایت، ما همچنین شاهد کاهش ثبت نام کودکان در مدرسه هستیم. حوادث خشونت آمیز در مسیرهای حمل و نقل ذرت، احتمال پیوستن کودکان به مدارس ابتدایی و راهنمایی را در صدها کیلومتر دورتر کاهش داد. این احتمالاً به اثرات اقتصادی افزایش قیمت مواد غذایی مرتبط است. این امر باعث می شود تحصیل در مدرسه مقرون به صرفه نباشد و انگیزه های کار کودکان را افزایش دهد.

راه رو به جلو

مطالعه ما پیامدهای سیاستی گسترده ای دارد.

اثرات موج دار خشونت هزینه های رفاهی مهمی دارد. اثرات منفی تعارض بر سرمایه انسانی – به ویژه تغذیه، بهداشت و آموزش – بزرگتر از حد معمول است. ما تخمین می زنیم که این امواج حدود 30٪ به هزینه درگیری محلی اضافه می کند.

یافته های ما همچنین پیامدهای مهمی برای هدف گذاری منطقه ای سیاست ها دارد.

مداخلات بشردوستانه یا سیاست‌های پناهندگی معمولاً بر مکان‌هایی متمرکز می‌شوند که در آن درگیری رخ می‌دهد. به عنوان مثال، برنامه جهانی غذا در مناطق اطراف موگادیشو، در جنوب غربی سومالی که بیشترین درگیری ها در آنجا متمرکز است، کمک های غذایی ارائه می کند.

به طور مشابه، هنگام ارزیابی واجد شرایط بودن پناهندگی، آژانس پناهندگان سازمان ملل، جنوب غربی سومالی را به عنوان منطقه ای که افراد در معرض خطر آسیب جدی هستند، برجسته می کند.

در مقابل، نتایج ما شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد افراد می‌توانند تحت تأثیر تعارض قرار گیرند، حتی اگر در دوردست‌ها رخ دهد. به عنوان مثال، شهر گالکایو (700 کیلومتری موگادیشو) بخشی از ایالت پونتلند در شمال شرقی است. این نه تحت پوشش برنامه جهانی غذا و نه سیاست های پناهندگان سازمان ملل نیست. با این حال، درگیری در جنوب غربی باعث افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش امنیت غذایی و فرسایش سرمایه انسانی در گالکایو می شود.

این دامنه طولانی خشونت، نیاز به بررسی گسترش کمک‌های بشردوستانه، تلاش‌های حفاظتی یا واجد شرایط بودن وضعیت پناهندگی را به مناطق دورتر از کانون‌های درگیری نشان می‌دهد.

sitemap