چگونه تماشای دیگران در حال خوردن غذاهای ناسالم می تواند اشتهای ما را سرکوب کند و به کاهش وزن کمک کند


یک روز عصر، در خانه شما به راحتی روی مبل نشسته اید و برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می کنید. تبلیغی می آید که یک همبرگر خوشمزه را با شکوه کامل نشان می دهد. دوربین روی هر عنصر زوم می کند: سالاد ترد. گوشت لطیف؛ سس غنی و خامه ای؛ سیب زمینی سرخ شده ترد، و یک نفر از این طیف طعم لذت بخش لذت می برد. شما با خود فکر می کنید که رژیم غذایی شما در حال ضربه زدن است. اما ما التماس می کنیم که تفاوت داشته باشیم.

در یک سری از مطالعات منتشر شده در مجله سیاست و بازاریابی عمومی، تبلیغاتی را دریافتیم که نشان می‌دهد افراد در حال خوردن غذاهای ناسالم، افراد رژیمی را به کمتر خوردن ترغیب می‌کنند. در حالی که این ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، این یافته ها با تحقیقات قبلی در مورد تصویرسازی ذهنی مطابقت دارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که صرفاً تصور کردن خودمان در حال انجام اعمال یا تجربه احساسات، شبکه های عصبی مشابهی را فعال می کند که با عملکرد یا تجربه واقعی آنها مرتبط است.

وقتی خودمان را در حال خوردن تصور کنیم چه اتفاقی می افتد؟

تصاویری که در طول زندگی خود در معرض آنها قرار می گیریم، قدرت شکل دادن به تجربیات ما را به میزان قابل توجهی دارند. بر اساس مطالعات تصویربرداری عصبی، صرف دیدن فردی که با چکش برخورد می‌کند، شبکه‌های عصبی مغز ما را که با درد مرتبط هستند، فعال می‌کند. در نتیجه، این تصاویر باعث تحریک احساسات و رفتار منطبق با احساس درد می شود.

چنین اثراتی به مصرف غذا نیز گسترش می یابد. حوزه تصویرسازی مصرف به تصاویر غنی از مصرف غذا اشاره دارد – به عنوان مثال، تبلیغی که نمای نزدیک از یک پیتزا و شخصی در حال خوردن آن را نشان می دهد. برخی از مطالعات حتی نشان داده‌اند که تصاویر مصرف می‌تواند باعث شود افراد به اشتباه غذای نمایش داده شده را خورده‌اند.

چرا این مهم است؟ این مهم است زیرا صرفاً فکر کردن به اینکه چیزی خورده‌ایم می‌تواند باعث شود احساس سیری کنیم. در سال 2010، محققان از مردم خواستند خود را در حال خوردن 3 یا 30 شکلات M&M تصور کنند. سپس یک کاسه شیرینی به آنها دادند تا بخورند. افرادی که تصور می‌کردند 30 عدد از شکلات‌های دکمه‌دار را می‌خورند، در نهایت احساس سیری کردند و در مقایسه با افرادی که تصور می‌کردند فقط 3 عدد از آن را می‌خورند، شیرینی کمتری خوردند. وقتی مردم می بینند که شخص دیگری در یک آگهی غذا می خورد.

اگر رژیم می گیرید، دیدن یک نفر در حال خوردن باعث می شود کمتر غذا بخورید

ما 132 دانشجوی رژیمی را در آزمایشگاه خود در مدرسه مدیریت گرنوبل دعوت کردیم تا یک تبلیغ را تماشا کنند. نیمی از آنها تبلیغات M&M را پر از تصاویر مصرف دیدند: شیرینی ها، رنگ ها و شخصی که آنها را می خورد. نیمی دیگر از دانش‌آموزان یک تبلیغ با دو M&M متحرک در یک سوپرمارکت دیدند که فاقد تصاویر مصرف بود. سپس به هر دانش آموز یک فنجان 70 گرمی M&M دادیم و از آنها خواستیم تا به اندازه دلخواه غذا بخورند. در میان دانش‌آموزان، کسانی که آگهی M&M حاوی تصاویر مصرف را دیدند، شیرینی کمتری نسبت به آنهایی که بدون آگهی مشاهده کردند، خوردند.

ما این مطالعه را با مطالعه دیگری دنبال کردیم که در آن 130 دانشجو تبلیغ یک همبرگر را دیدند. در خارج از استخر داوطلبان، از نیمی خواسته شد که خود را در حال خوردن همبرگر تجسم کنند و از نیمی دیگر خواسته شد که تصویربرداری از آن را تصور کنند. سپس دانش‌آموزان یک کیسه نقره‌ای از چوب‌های بیسکویت با روکش شکلاتی برای خوردن دریافت کردند. آنهایی که آگهی را تماشا کردند و تصور می کردند همبرگر را می خورند، نسبت به کسانی که فقط تصور فیلمبرداری از آن را داشتند، بیسکویت های با روکش شکلاتی کمتری خوردند.

هر دو مطالعه اثبات می‌کنند که صرف دیدن فردی که غذای ناسالم می‌خورد یا غذای ناسالم به تنهایی برای کنار گذاشتن رژیم‌های غذایی، حداقل برای مدتی کافی است.

کمپین های رژیم غذایی چگونه می توانند به شما کمک کنند کمتر غذا بخورید؟

در مطالعه بعدی، آزمایش کردیم که آیا می‌توانیم از این یافته‌ها برای ترویج تغذیه سالم استفاده کنیم یا خیر. ما پیش‌بینی کردیم که کمپین‌های ترویج تغذیه سالم با تصاویر مصرف ناسالم تأثیر قوی‌تری بر رژیم‌های غذایی خواهند داشت. ما چهار تبلیغ را برای ایجاد انگیزه در تغذیه سالم طراحی کردیم:

اعتبار: Mia Birau و Carolina OC Werle.
نویسنده ارائه شده است
اعتبار: Mia Birau و Carolina OC Werle.
نویسنده ارائه شده است
اعتبار: Mia Birau و Carolina OC Werle.
نویسنده ارائه شده است
اعتبار: Mia Birau و Carolina OC Werle.
نویسنده ارائه شده است

در مجموع، 594 بزرگسال آمریکایی برای شرکت در مطالعه آنلاین ما انتخاب شدند. هر شرکت کننده برای مشاهده یکی از چهار آگهی به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از آنها خواستیم

تصور کنید که در شرف خوردن یک میان وعده هستید و یک کیسه چیپس باز می کنید. در کیسه 20 چیپس وجود دارد. همین الان چند چیپس سیب زمینی میخورید؟

افرادی که این کمپین را مشاهده کردند که از آنها می خواست خود را در حال پر کردن سیب زمینی سرخ کرده تصور کنند، نسبت به کسانی که بدون تصویر مصرف در معرض کمپین سیب زمینی سرخ کرده بودند، تمایل به خوردن چیپس کمتری داشتند. آنهایی که تصور می کردند سیب می خورند، بیشتر از کسانی که تصور می کردند سیب زمینی سرخ کرده می خورند، تسلیم چیپس می شدند.

این نتایج در تضاد با اصول سیاست عمومی فعلی است که هدف آن ترویج تغذیه سالم با تکیه بر تصاویر غذاهای مغذی است. با این حال، تحقیقات ما نشان می‌دهد که کمپین‌های تغذیه سالم باید شامل مصرف مواد غذایی ناسالم باشد و آنها را به تصویر بکشد. در واقع، افرادی که رژیم دارند تصور می کنند که غذای ناسالم می خورند، آگاهانه آن را با ناتوانی در رسیدن به اهداف کاهش وزن خود مرتبط می دانند.

غذای آماده برای شما چیست؟

امروزه مردم سلامت و تندرستی خود را بیشتر و بیشتر در اولویت قرار می دهند. اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که رژیم غذایی و تغذیه سالم را به عنوان رزولوشن شماره 1 خود برای سال 2023 تعیین کرده‌اند، توصیه ما به شما این است که هنگام نمایش تبلیغات به ظاهر وسوسه‌انگیز، در مقابل تمایل به پوشاندن چشمان خود مقاومت کنید. در عوض، به طور کامل با آنها درگیر شوید و تصور کنید لب های خود را به سمت غذای ممنوعه دراز کرده است. همانطور که علم می گوید، این فقط می تواند عادات غذایی ناسالم شما را کاهش دهد.

sitemap