آب کلروفیل نمی تواند پوست شما را پاک کند یا کبد شما را سم زدایی کند. اما این روند TikTok یک چیز را درست نشان داد


اگر از روندهای سلامت آنلاین پیروی می کنید، ممکن است در مورد “آب کلروفیل” شنیده باشید. ادعاها از پاکسازی پوست، جلوگیری از بوی بدن، افزایش انرژی و اکسیژن گرفته تا سم زدایی از کبد و پیشگیری از سرطان متغیر است.

آب کلروفیل به صورت کنسانتره مایع یا مخلوط شده با آب فروخته می شود. ویدیوهای متعدد TikTok ادعای مزایای سلامتی آن را دارند.

سپس تأییدیه های مشهور برای آب کلروفیل وجود دارد، از جمله از کورتنی کارداشیان در کانال سبک زندگی او.

بنابراین، آب کلروفیل چیست؟ و آیا واقعا انتخاب سالمی است؟



بیشتر بخوانید: آب لیمو به شما سم زدایی و انرژی نمی دهد. اما ممکن است از راه های دیگری بر بدن شما تأثیر بگذارد


دوباره به من یادآوری کن که کلروفیل چیست؟

آنچه ممکن است در مورد کلروفیل از علوم دبیرستان به خاطر بیاورید ممکن است بسیار سالم به نظر برسد.

کلروفیل رنگدانه ای است که به گیاهان (و برخی جلبک ها و باکتری ها) رنگ سبز می دهد. برای فتوسنتز، فرآیندی که از نور خورشید برای تولید اکسیژن و انرژی شیمیایی ذخیره شده در گلوکز قند استفاده می کند، حیاتی است.

نوری که از لابه لای شاخه های سبز نخل می تابد
بله درست یادت هست گیاهان برای تولید اکسیژن و انرژی به کلروفیل نیاز دارند.
شاتر استاک

در قلب بیشتر کلروفیل ها، منیزیم وجود دارد – یک ماده مغذی ضروری برای انسان – برای اعصاب و ماهیچه های سالم، تنظیم قند خون و فشار خون، و ساخت استخوان ها، پروتئین ها و DNA مورد نیاز است.

ساختار شیمیایی کلروفیل کمی شبیه به پروتوهم است. این قسمت قرمز هموگلوبین ما است، بخشی از گلبول های قرمز که اکسیژن را در خون ما حمل می کند.



بیشتر بخوانید: بچه های کنجکاو: چرا برگ ها سبز هستند؟


بنابراین، آب کلروفیل چیست؟

آب به اضافه رنگدانه هایی که گیاهان را سالم نگه می دارد و حاوی مواد مغذی مورد نیاز انسان است، عالی به نظر می رسد. متأسفانه، آنقدرها هم ساده نیست.

اول اینکه کلروفیل در آب حل نمی شود. بنابراین، آنچه در این محصولات به دست می آورید «طبیعی از گیاهان» نیست. این مولکول کلروفیلین است. کلروفیلین از کلروفیل توسط فرآیندی به نام صابون سازی ساخته می شود.

در اصل، این شامل واکنش آن با هیدروکسید سدیم و ساخت یک مولکول کوچکتر است که سازگار با آب است. سپس، برای کمک به سبز روشن ماندن آن، واکنش دیگری جایگزین منیزیم با مس می شود که بسیار پایدارتر است.

نام دقیق تر این محصولات “آب کلروفیلین مس سدیم” است. اما این کاملاً قابل فروش نیست.

زنی که عصاره کلروفیل را در لیوان آب می ریزد
آیا آن “آب کلروفیل” یا “آب کلروفیلین مس سدیم” است؟ قورت دادن یکی راحت تر به نظر می رسد.
شاتر استاک


بیشتر بخوانید: آیا «دوش داخلی» چیا لیمو TikTok واقعاً یبوست را از بین می برد؟ این چیزی است که علم می گوید


اما آیا سالم است؟

فقط به این دلیل که از شکل طبیعی خود تبدیل شده است، به طور خودکار آن را ناسالم نمی کند. پس ادعاهای سلامت چگونه جمع می شوند؟

شواهد زیادی در مورد سالم بودن رژیم های غذایی سرشار از کلروفیل وجود دارد. اما، از آنجایی که شواهد عمدتاً رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای گیاهی سبز را نشان می‌دهند، این نمی‌تواند مستقیماً به آب حاوی مشتقات فرآوری‌شده یک بخش کوچک از گیاهان سبز ترجمه شود.

شواهدی وجود دارد که از فرم استخراج شده و فرآوری شده (کلروفیلین) بدست می آید. اما این بیشتر از مطالعات حیوانی یا آزمایشگاهی است. اینها شامل غلظت های بسیار بالایی است که نیاز به نوشیدن سطوح چشمگیر آب کلروفیل برای مطابقت با دوزها یا تزریق آن به اعماق سلول هایتان دارد. برای روشن شدن، لطفاً هیچ کدام را انجام ندهید.



بیشتر بخوانید: علم یا روغن مار: آیا سم زدایی واقعا می تواند کبد شما را پاکسازی کند؟


همچنین برخی مطالعات (عمدتاً بسیار کوچک) در مورد تأثیرات آن بر روی پوست و استفاده از آن به عنوان دئودورانت وجود دارد، اما بیشتر آنها در مورد استفاده مستقیم کلروفیل ها و کلروفیلین ها روی پوست هستند. لازم نیست دانشمند باشید تا بدانید که نوشیدن آن در آب یکسان نیست.

در مورد افزایش انرژی و اکسیژن خود چطور؟ ممکن است با منطق ساده منطقی باشد زیرا این همان کاری است که در گیاهان انجام می دهد و شباهت رنگدانه به هموگلوبین.

اما هیچ داده ای برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. ما یک مطالعه آزمایشی کوچک در مورد علف گندم و اختلال خونی تالاسمی داریم. اما علف گندم بسیار پیچیده تر از کلروفیل است و آنچه به افراد مبتلا به این اختلال کمک می کند لزوماً بقیه ما را سالم تر نمی کند.

پس چرا بسیاری از مردم می گویند که احساس بهتری دارند؟

اول، چه کسی توصیفات را در رسانه های اجتماعی می سازد؟ آیا به آنها اعتماد دارید؟ آیا ممکن است این تبلیغات به جای تجربه شخصی شخصی باشد؟

دوم، این می تواند “اثر دارونما” باشد، که در آن صرف مصرف چیزی که احساس می کند یک درمان است، احساس بهتری به شما می دهد.

اما مهمتر از همه، ماده اصلی تشکیل دهنده آب کلروفیل آب است.

این قطعاً یک ماده مغذی ضروری است و قطعاً چیزی است که ما می خواهیم مردم را به نوشیدن بیشتر آن تشویق کنیم.

با روی آوردن به آب کلروفیل، افراد ممکن است به سادگی مصرف آب خود را افزایش دهند و مصرف نوشیدنی های شیرین یا الکل را کاهش دهند. بهبود هیدراتاسیون به تنهایی می تواند گزارش آنها را توضیح دهد.



بیشتر بخوانید: چرا با تشنگی از خواب بیدار می شوم؟


آیا خطراتی وجود دارد؟

مصرف بیش از حد آن (چند دوز در روز) می تواند عوارض جانبی مانند حالت تهوع، ناراحتی های معده، تغییر رنگ مدفوع و لکه دار شدن دندان ها را به همراه داشته باشد.

مانند تمام مکمل‌ها، این خطر وجود دارد که آب کلروفیل با داروها تداخل داشته باشد. و مطالعات ایمنی بزرگی در گروه های در معرض خطر، مانند افرادی که باردار یا شیرده هستند، انجام نشده است. پس احتیاط توصیه می شود.

اما، توقف کنید و در مورد مضرات غیرمستقیم بالقوه نوشیدن آب کلروفیل فکر کنید. گران است. کنسانتره کلروفیل، که با آب رقیق می شود، برای یک بطری 500 میلی لیتری حدود 16 دلار استرالیا هزینه دارد. بنابراین اگر فکر می کنید به اندازه کافی آب نمی نوشید، می تواند راه گرانی برای افزایش مصرف آب باشد، زیرا آب لوله کشی ایمن و ارزان است.

حتی اگر فوایدی وجود داشته باشد، می توانید از خوردن غذاهای گیاهی واقعی این فواید را دریافت کنید. بنابراین، پول و زمانی که صرف خرید آب کلروفیل می‌کنید، می‌تواند پول و زمان خود را از انتخاب‌های دیگر غذا و نوشیدنی که می‌تواند فواید سلامتی بسیار بیشتری داشته باشد، بگیرد.

خط پایین

اگر آن را دوست دارید، می توانید آن را بپردازید، و هیچ خطر دارویی ندارید، انتخاب با شماست.

همچنین می توانید راه های دیگری را برای افزایش مصرف کلروفیل خود امتحان کنید، مانند خوردن سبزیجات سبز بیشتر. می توانید چیزهای ارزان تری به آب اضافه کنید تا جذاب شود، مانند نعناع، ​​میوه یا چای.

این گزینه‌ها می‌توانند ارزان‌تر باشند و حتی تأثیرات سلامتی بهتری داشته باشند، اما احتمالاً در TikTok به تعداد بازدیدکنندگان نخواهند رسید.



بیشتر بخوانید: تندرستی دوست زنان نیست. این یک حواس پرتی از چیزی است که واقعاً ما را آزار می دهد


sitemap