آیا اگر کودک من میوه زیادی بخورد اما سبزیجات بخورد اشکالی ندارد؟


آیا به نظر می رسد اکثر سبزیجاتی که به فرزندان خود سرو می کنید در نهایت در بشقاب می مانند یا بدتر از آن، روی زمین پخش می شوند؟ اما به دسر اشاره کنید، سیخ های میوه شما در یک لحظه براق می شوند.

یا شاید هم چوب های هویج و خیار در جعبه غذای کودک شما دست نخورده به خانه می آیند، اما تکه های پرتقال در جایی دیده نمی شوند.

اگر با فرزندتان با این مشکلات روبرو هستید، تنها نیستید. بسیاری از کودکان میوه را به سبزیجات ترجیح می دهند.

بنابراین اگر کودک شما مقدار زیادی میوه می خورد اما سبزیجات کم می خورد یا اصلاً سبزی نمی خورد، اشکالی ندارد؟ و چگونه می توانید آنها را وادار کنید که سبزیجات بیشتری بخورند؟

کودکان تمایل ذاتی به میوه دارند

مصرف روزانه توصیه شده در دستورالعمل های رژیم غذایی استرالیا برای سبزیجات و میوه ها به سن کودک بستگی دارد.

نموداری که میزان مصرف میوه و سبزیجات را برای سنین 4 تا 18 سال نشان می دهد.
اندازه وعده های میوه و سبزیجات بر اساس سن گفتگو.
شورای ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی، CC BY-SA

میزان مصرف در میان کودکان استرالیایی بسیار کمتر از حد توصیه شده است. حدود 62.6 درصد از کودکان بالای دو سال، مقدار توصیه شده میوه مصرفی روزانه را برآورده می کنند، اما تنها 9 درصد از آنها میزان مصرف سبزیجات توصیه شده را برآورده می کنند.

با توجه به اینکه کودکان به میوه ترجیح می دهند، تعجب آور نیست. حداقل تا حدودی، این به دلیل شیرینی و بافت آن است، چه ترد، ترد یا آبدار. بافت میوه با یک تجربه حسی مثبت در میان کودکان مرتبط است.

از طرف دیگر سبزیجات بیشتر طعم اکتسابی دارند و انواع خاصی مانند سبزیجات چلیپایی برای کودکان تلخ تلقی می شوند.



بیشتر بخوانید: چگونه کودکان را به خوردن رنگین کمان میوه و سبزیجات تشویق کنیم؟


دلیل اینکه کودکان اغلب میوه را به سبزیجات ترجیح می دهند می تواند به ترجیحات والدین نیز مربوط باشد. برخی تحقیقات حتی پیشنهاد کرده اند که ترجیحات غذایی را قبل از تولد بر اساس آنچه مادرمان در دوران بارداری مصرف می کند، ایجاد کنیم.

تعادل کلیدی است

بنابراین، ترجیح برای میوه رایج است. اما آیا اشکالی ندارد که کودک شما میوه های زیادی بخورد اما سبزیجات کم یا اصلاً نخورد؟ این سوالی است که از ما به عنوان متخصص تغذیه مرتباً پرسیده می شود.

شاید فکر می کنید، حداقل فرزند من میوه می خورد. آنها ممکن است هیچ سبزیجاتی نخورند و بدون میوه درست است. اما در حالی که بسیار خوب است که کودک شما میوه را دوست دارد، سبزیجات به همان اندازه مهم هستند که بخشی از یک الگوی غذایی متعادل هستند.

سبزیجات انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و همچنین آب و فیبر را برای ما فراهم می کنند که به منظم نگه داشتن روده کمک می کند. آنها همچنین از یک سیستم ایمنی قوی حمایت می کنند.

اگر کودک شما فقط میوه می خورد، برخی از مواد مغذی ضروری را از دست داده است. اما اگر فقط سبزی بخورند همین امر صادق است.

یک جعبه ناهار باز با یک ساندویچ، میوه و سبزیجات.
کودکان باید هم میوه و هم سبزیجات را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنند.
GP/Shutterstock الهام بخش

میوه به همین ترتیب انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و همچنین فیتوکمیکال ها را برای بدن فراهم می کند که می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

شواهد نشان می دهد که مصرف سالم میوه و سبزیجات از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته محافظت می کند.

میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف با هم مصرف شوند، مواد مغذی مختلفی را که ما نیاز داریم را فراهم می کنند، که برخی از آنها را نمی توانیم از غذاهای دیگر دریافت کنیم. ما باید کودکان را تشویق کنیم که هر روز یک “رنگین کمان” میوه و سبزیجات بخورند تا از رشد و تکامل آنها حمایت کنیم.



بیشتر بخوانید: سبزیجات خود را بخورید – مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی گیاهی برای ایمنی مفید هستند


اگر فرزندم زیاد میوه بخورد چه؟

اگر کودک شما کمی بیشتر از مقدار توصیه شده در روز میوه می خورد، معمولا مشکلی نیست.

میوه حاوی قند طبیعی است که برای شما مفید است. اما زیاده روی یک چیز خوب، حتی اگر طبیعی باشد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. میوه همچنین تقریباً فاقد چربی و پروتئین بسیار کمی است که هر دو برای یک کودک در حال رشد ضروری هستند.

هنگامی که زیاده روی در میوه جابجایی گروه های غذایی دیگر مانند سبزیجات، محصولات لبنی و گوشت را شروع می کند، در آن زمان است که همه چیز ممکن است دشوار شود.

6 نکته برای ترغیب کودکان به سبزیجات

1. آنها را درگیر کنید

وقتی به خرید می روید فرزندتان را با خود ببرید. بگذارید سبزیجات جدید انتخاب کنند. ببینید آیا می توانید سبزیجات پیدا کنید، حتی اگر امتحان نکرده باشید، بنابراین هر دو تجربه جدیدی دارید. سپس از آنها بخواهید با استفاده از دستور العملی که با هم انتخاب کرده اید در تهیه یا پختن سبزیجات به شما کمک کنند. این کار باعث می شود که کودک شما به شیوه ای مثبت با سبزیجات آشنا شود و او را تشویق به خوردن بیشتر کند.

2. یادگیری حسی

سعی کنید کودک خود را در معرض سبزیجات قرار دهید تا اینکه آنها را پنهان کنید. بچه‌ها وقتی سبزیجات را می‌بینند، بو می‌کنند و احساس می‌کنند، تمایل بیشتری به خوردن آن دارند. به این می گویند یادگیری حسی.

3. با غذا خوش بگذرانید

از سبزیجات رنگارنگ با اندازه ها و بافت های مختلف استفاده کنید. با ایجاد صحنه ها یا چهره ها در بشقاب کودک، آنها را سرگرم کننده کنید. برای تزئین گل های خوراکی یا نعنا اضافه کنید. حتی می‌توانید این غذا را با مقداری از غلات مبتنی بر سبزیجات مانند هوموس یا گواکامول برای برخی از چربی‌های مفید مفید سرو کنید.

مردی با دخترش در آشپزخانه غذا درست می کند.
کودکان را در تهیه سبزیجات مشارکت دهید.
اسکای‌شر/گتی

4. به آنها بیاموزید که خودشان رشد کنند

به کودک خود بیاموزید که چگونه سبزیجات خود را پرورش دهد. شواهد نشان می دهد که بچه ها بیشتر تمایل دارند غذاهایی را امتحان کنند که به آنها کمک کرده اند و رشد آنها را تماشا کرده اند. برای این کار نیازی به داشتن حیاط خلوت بزرگ ندارید. یک طاقچه با گلدان یک شروع عالی است.

5. با مثال رهبری کنید

فرزندتان از شما یاد می گیرد و عادات غذایی شما بر عادات غذایی او تأثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که آنها شما را در حال خوردن و لذت بردن از سبزیجات، چه در وعده های غذایی و چه به عنوان میان وعده، ببینند.

6. پشتکار را تمرین کنید

اگر کودک شما یک بار از یک سبزی خاص امتناع کرد، تسلیم نشوید. برای تشویق کودکان به امتحان کردن یک غذای جدید، می‌توان تلاش‌های زیادی را انجام داد.



منبع

sitemap