گفته می‌شود طیفی از رژیم‌های غذایی به مدیریت علائم کمک می‌کنند – این چیزی است که شواهد به ما می‌گویند


اکثر افرادی که مبتلا به کووید هستند ظرف چند هفته بهبود می یابند. اما برای برخی از افراد، علائم ممکن است دیرتر ایجاد شوند، یا برای مدت طولانی پس از عفونت اولیه باقی بمانند. بررسی اخیر شواهد در مورد کووید طولانی مدت نشان می دهد که این بیماری حداقل 65 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، که پس از حداقل 10٪ از عفونت های COVID رخ می دهد و همه گروه های سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم متداول کووید شامل خستگی، تنگی نفس و مشکلات حافظه و تمرکز (“مه مغزی”) است. علائم می تواند با فعالیت فیزیکی یا ذهنی بدتر شود. ما هنوز در مورد کووید طولانی مدت یاد می‌گیریم و گزینه‌های درمانی بسیار محدود هستند.

اخیراً، برخی از افراد، به عنوان مثال در رسانه های اجتماعی، در مورد انواع رژیم های غذایی به عنوان راه هایی برای مدیریت علائم طولانی مدت کووید صحبت می کنند. اما این رژیم ها چیستند و شواهد چه می گویند؟


زندگی چهارم، سریالی از The Conversation

این مقاله بخشی از زندگی چهارم است، مجموعه ای درباره مسائلی که ما را در دهه بیست و سی سالگی تحت تاثیر قرار می دهد. از چالش‌های شروع یک حرفه و مراقبت از سلامت روان گرفته تا هیجان تشکیل خانواده، پذیرش حیوان خانگی یا دوست‌یابی در بزرگسالی. مقالات این مجموعه سوالات را بررسی می کند و پاسخ هایی را در این دوره پرتلاطم زندگی ارائه می دهد.

ممکن است علاقه مند باشید:

داشتن یک فرد جوان مبتلا به کووید طولانی مدت چگونه است؟ ممکن است احساس کنید شکست خورده اید (اما اینطور نیستید)

اختلال پرخوری شایع‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند، اما به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود – در اینجا چیزی است که باید بدانید

ساعت‌های هوشمند می‌توانند به شناسایی و ردیابی کووید کمک کنند – این تحقیقات نشان می‌دهد


رژیم ضد التهابی

فرآیندی که در آن سیستم ایمنی از ما در برابر عوامل بیماری زا مضر محافظت می کند، التهاب نامیده می شود. اما التهاب بیش از حد می تواند چیز بدی باشد. دانشمندان بر این باورند که بسیاری از علائم مرتبط با کووید طولانی مدت ناشی از التهاب مزمن است.

ما می دانیم که برخی از غذاها می توانند التهاب را افزایش دهند، در حالی که مطالعات نشان داده اند که اجزای برخی از غذاها ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند.

بنابراین یک رژیم ضد التهابی شامل پرهیز از غذاهایی است که باعث التهاب می شوند، مانند غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، شکر، گوشت قرمز و فرآوری شده و گوشت خوک.

در عوض بر روی غذاهایی تمرکز دارد که التهاب را کاهش می دهند، مانند گوجه فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز، آجیل، ماهی های چرب و میوه هایی مانند توت فرنگی و زغال اخته. این غذاها سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی هستند که به محافظت در برابر التهاب کمک می کنند.

اگر به دنبال رژیمی هستید که اصول رژیم غذایی ضد التهابی را رعایت کند، رژیم مدیترانه ای را در نظر بگیرید. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به معنای خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، ماهی و روغن های سالم است. این رژیم سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است و اثر ضد التهابی در روده دارد.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است در کاهش شدت عفونت کووید در کوتاه‌مدت و همچنین در رفع علائم طولانی‌مدت فوایدی داشته باشد.

رژیم کم هیستامین

هیستامین ترکیبی است که توسط سلول ها آزاد می شود و اغلب در پاسخ به یک آسیب یا واکنش آلرژیک است. اگر تب یونجه داریم یا توسط زنبور نیش زده می شویم، ممکن است آنتی هیستامین مصرف کنیم.

هیستامین می تواند منجر به التهاب شود و زمانی که نتوانیم آن را به درستی تجزیه کنیم و سطح آن بسیار بالا می رود، می تواند مشکل ساز شود. علائم زمانی که این اتفاق می افتد می تواند شامل سردرد، اسهال، خس خس سینه و خستگی باشد.

بسیاری از این علائم مشابه علائم گزارش شده با کووید طولانی است. برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که افزایش پاسخ‌های التهابی که با کووید طولانی‌مدت مشاهده می‌شود، می‌تواند ناشی از افزایش ترشح هیستامین توسط سلول‌های ایمنی ناکارآمد باشد، که قبلاً در شرایط دیگر دیده‌ایم.

رژیم کم هیستامین شامل محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی هایی است که حاوی هیستامین بالا برای چند هفته در نظر گرفته می شوند، قبل از اینکه به تدریج آنها را برای تست تحمل دوباره معرفی کنید. اینها شامل الکل، غذاهای تخمیر شده، محصولات لبنی، صدف، گوشت های فرآوری شده و پنیر کهنه، و همچنین جوانه گندم و طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات است.

مرد جوانی یک کاسه غلات می خورد.
آیا یک رژیم غذایی خاص می تواند به مدیریت علائم کووید طولانی مدت کمک کند؟
Shift Drive/Shutterstock

با این حال، به نظر می رسد در مورد اینکه کدام غذاها واقعاً حاوی هیستامین هستند، اتفاق نظر وجود ندارد. و از آنجایی که غذاها طیف گسترده ای دارند، این می تواند یک رژیم غذایی دشوار برای اجرای بدون ایجاد کمبودهای تغذیه ای بالقوه باشد.

اگرچه برخی گزارش داده اند یک بهبود در علائم آنها با پیروی از رژیم غذایی کم هیستامین، هیچ مطالعه ای در این زمینه منتشر نشده است. با توجه به کمبود شواهد و چالش‌های مرتبط، حذف هیستامین رژیم غذایی در حال حاضر برای طولانی مدت COVID توصیه نمی‌شود.

رژیم غذایی گیاهی

غذا خوردن مبتنی بر گیاه به رژیم هایی اطلاق می شود که در آن اکثر انرژی از غذاهای گیاهی مانند رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری به دست می آید. رژیم های غذایی گیاهی برای نشانگرهای التهاب مفید هستند و ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را به طور مطلوب تغییر دهند.

به طور خاص، یک رژیم گیاهی متعادل حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب خوب و طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است که به طور مثبت بر چندین نوع سلول دخیل در عملکرد ایمنی تأثیر می گذارد و ممکن است خواص ضد ویروسی مستقیمی از خود نشان دهد.

به عنوان مثال، ترکیباتی به نام پلی فنول که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، ممکن است عملکرد و فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی را بهبود بخشد، سلول‌های ایمنی که با شناسایی سلول‌های غیرطبیعی در بدن گشت‌زنی می‌کنند.

اگرچه برخی از مبتلایان به کووید طولانی مدت مزایای رژیم غذایی گیاهی را تبلیغ کرده اند، اما سودمندی آن برای کاهش علائم طولانی مدت کووید هنوز در آزمایشات بالینی مورد بررسی قرار نگرفته است.

با این وجود، شواهد به دست آمده از مطالعات انجام شده قبل از همه‌گیری نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاهی ممکن است برای برخی از شرایط مفید باشد که می‌تواند بر افراد مبتلا به کووید طولانی تأثیر بگذارد – از جمله خستگی، سردرد، اضطراب، افسردگی و درد عضلانی.



بیشتر بخوانید: کووید و روده شما: چگونه یک میکروبیوم سالم می تواند شدت عفونت را کاهش دهد – و بالعکس


گرفتن پیغام خانگی

برخی از رژیم‌ها، مانند رژیم کم هیستامین، در حال حاضر با اطلاعات کافی در مورد مدیریت طولانی مدت کووید پشتیبانی نمی‌شوند.

اما یک رژیم غذایی مدیترانه ای متنوع یا یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه به خوبی مدیریت شده می تواند مواد مغذی خاصی را فراهم کند که اثرات مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد و ممکن است در برابر التهاب مزمن محافظت کند. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه این رژیم‌ها ممکن است بر کووید طولانی مدت تأثیر بگذارند، مورد نیاز است.

اگر در نظر دارید رژیم غذایی خود را برای مدیریت علائم طولانی مدت کووید تغییر دهید، بهتر است ابتدا با پزشک عمومی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که می توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید.



sitemap