تقریبا 50 درصد از بزرگسالان آفریقای جنوبی اضافه وزن یا چاق هستند. فقر و تغذیه نامناسب تا حد زیادی مقصر هستند


سوءتغذیه در تمام اشکال آن شامل سوءتغذیه (لاغری، کوتاه قدی، کمبود وزن)، کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی، اضافه وزن و چاقی است.

آفریقای جنوبی طی 30 سال گذشته تحت یک تغییر تغذیه ای قرار گرفته است که با بار سه گانه سوء تغذیه مشخص می شود: خانواده ها به طور همزمان دچار سوء تغذیه، گرسنگی پنهان و اضافه وزن یا چاقی به دلیل رژیم های غذایی ضعیف هستند.

نتایج اولین مطالعه عمیق و سراسری در مورد غذا و تغذیه از سال 1994، بررسی ملی امنیت غذایی و تغذیه، نشان داد که تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال آفریقای جنوبی دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

در حالی که غذای کافی برای تغذیه همه از طریق تولید داخلی و واردات وجود داشت، بسیاری از خانواده ها و افراد با شکم خالی به رختخواب رفتند.

با توجه به آمار بالای بیکاری، خانواده ها برای خرید اقلام اولیه غذایی به کمک های اجتماعی متکی بودند. بسیاری تمایل داشتند برای جلوگیری از گرسنگی، مواد غذایی با ارزش غذایی کمی بخرند.

این نظرسنجی که توسط شورای تحقیقات علوم انسانی انجام شده است، به سفارش وزارت کشاورزی، اصلاحات ارضی و توسعه روستایی به منظور ترسیم نقاط داغ گرسنگی و سوء تغذیه در کشور انجام شده است.

داده ها از بیش از 34500 خانوار بین سال های 2021 تا 2023 جمع آوری شد. نزدیک به 100 شاخص برای تهیه گزارش استفاده شد.

اضافه وزن یا چاقی: چه تفاوتی دارد؟

حمل وزن اضافی خطرات زیادی برای سلامتی دارد. خطرات فشار خون بالا، سطوح بالای تری گلیسیرید، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت نوع 2، آرتروز، آپنه خواب و مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

افراد اضافه وزن دارند اگر شاخص توده بدنی آنها، معیاری برای اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن، بیشتر از 25 باشد.

بزرگسالان چاق دارای شاخص توده بدنی بیشتر از 30 هستند.

حقایق کلیدی

برخی از یافته های مهم عبارت بودند از:

  • 69 درصد از بزرگسالان چاق در خانواده‌های ناامن غذایی زندگی می‌کردند که در آن خانواده‌ها گزینه‌های غذایی کمی داشتند و مجبور به خوردن مواد غذایی با ارزش غذایی کمی بودند.

  • بیش از دو سوم (67.9٪) زنان دارای اضافه وزن یا چاق بودند. شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان بود.

  • بزرگسالان 35 تا 64 ساله شیوع قابل توجهی بیشتری از چاقی نسبت به گروه های سنی جوان داشتند. این را می توان با تفاوت در متابولیسم و ​​این واقعیت که جوانان فعال تر از بزرگسالان هستند توضیح داد.

  • کوازولو ناتال شیوع بالاتری از چاقی (39.4 درصد) را در مقایسه با استان های دیگر گزارش کرد. برای بررسی این یافته و اینکه آیا عوامل فرهنگی پشت این موضوع هستند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دوره نظرسنجی با پایان COVID-19 همپوشانی داشت. بحث‌های گروهی متمرکز در تمام مناطقی که داده‌ها برای ارزیابی اثرات همه‌گیری جمع‌آوری شده بود، انجام شد.

این نظرسنجی نشان داد که واکنش‌های سریع دولت از طریق برنامه‌های امدادی مختلف به طور قابل‌توجهی باعث کاهش مواجهه خانواده‌ها با فقر شدید و ناامنی غذایی در این دوره شد.

حرکت رو به جلو

چاقی یک مشکل جهانی است. مطالعه جدید منتشر شده توسط Lancet نشان داد که در سال 2022، بیش از 1 میلیارد نفر در جهان با چاقی زندگی می کردند.

در سراسر جهان، چاقی در میان بزرگسالان از سال 1990 بیش از دو برابر شده است و در بین کودکان و نوجوانان (5 تا 19 سال) چهار برابر شده است.

شورای تحقیقات علوم انسانی توصیه های زیر را برای کمک به مقابله با سوء تغذیه در آفریقای جنوبی ارائه کرد:

  • تمرکز بر مناطق با سطوح بالای سوء تغذیه

  • خانواده ها را تشویق کنید تا غذای خود را برای تکمیل کمک های اجتماعی تولید کنند

  • سرمایه گذاری در بانک های مواد غذایی در بازارهای میوه و تره بار که به لحاظ استراتژیک نزدیک به خانوارهای آسیب پذیر قرار دارند

  • کمک به خانواده های بسیار فقیر برای زنده ماندن از گرسنگی فصلی

  • راه اندازی کمپین هایی برای آموزش مردم در مورد مزایای مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و تنوع رژیم غذایی.



بیشتر بخوانید: تحقیقات نشان می‌دهد که طی 25 سال گذشته میزان چاقی در آفریقای شهری افزایش یافته است




منبع

sitemap