غذاهای “وگان” ممکن است حاوی شیر و تخم مرغ باشند


محبوبیت رژیم های غذایی وگان در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است. در واقع، در سال 2023، بازار غذای وگان به بیش از 27 میلیارد دلار افزایش یافت.

اصطلاح “وگان” معمولاً به غذاهایی اطلاق می شود که حاوی مواد حیوانی نیستند (گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر، ماهی، غذاهای دریایی).

در حالی که برخی از مصرف کنندگان آنها را سالم تر می دانند، غذاهای گیاهی نیز جایگزین جالبی برای مصرف کنندگانی هستند که نگران محیط زیست، توسعه پایدار و رفاه حیوانات هستند.

اما نوع دیگری از مصرف کنندگان ممکن است به دلیل کاملاً متفاوتی به این محصولات روی آورند: افرادی که به پروتئین های با منشاء حیوانی مانند شیر گاو و تخم مرغ حساسیت دارند.

با توجه به این موضوع، گروه تحقیقاتی ما، پیشرو در تجزیه و تحلیل خطر آلرژن غذایی در کانادا، تصمیم گرفت دو سوال زیر را بررسی کند:

  • آیا مصرف کنندگانی که به پروتئین های حیوانی حساسیت دارند، محصولات گیاهی را بی خطر می دانند؟

  • و اگر چنین است، آیا این محصولات واقعاً برای آنها بی خطر هستند؟

چه سودی برای مصرف کنندگان آلرژیک دارد؟

پاسخ به این سوالات برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی که در معرض خطر واکنش‌های بالقوه شدید (آنافیلاکسی) ناشی از مصرف این محصولات هستند، بسیار مهم است.

آلرژی های غذایی حدود 6 درصد از کانادایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله 0.8 درصد آنها که به تخم مرغ و 1.1 درصد به شیر حساسیت دارند.

علیرغم این واقعیت که اشکال مختلف ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی از آلرژن نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند، موثرترین استراتژی برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک هنوز خودداری از خوردن غذاهایی است که ممکن است حاوی آلرژن باشند.

هنگام خرید غذاهای از پیش بسته بندی شده، مصرف کنندگان مبتلا به آلرژی برای شناسایی غذاهایی که برای آنها بی خطر هستند، به اظهارات موجود در لیست مواد تشکیل دهنده اعتماد می کنند. مقامات نظارتی که مسئول کیفیت و ایمنی مواد غذایی هستند، اهمیت اعلامیه دقیق مواد تشکیل دهنده را برای مصرف کنندگان آلرژیک تشخیص می دهند. بنابراین، فهرست کردن هر آلرژنی که به طور داوطلبانه به یک ماده غذایی از پیش بسته بندی شده اضافه شده است، الزامی است.

با این حال، وقتی صحبت از مواد تشکیل دهنده ای می شود که ممکن است ناخواسته وجود داشته باشند – برای مثال، به دلیل تماس متقابل در طول پردازش مواد غذایی – یک شکاف نظارتی وجود دارد. این مواد معمولاً با اخطار «ممکن است حاوی باشد» مشخص می‌شوند که به‌طور داوطلبانه و تصادفی توسط غذاسازها استفاده می‌شود (یا گاهی اوقات بیش از حد استفاده می‌شود).

علاوه بر این، اصطلاح “وگان” نه استاندارد شده است و نه در قوانین کانادا تعریف شده است. در واقع، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا خاطرنشان می کند که با توجه به استفاده از اصطلاح “وگان”،

…شرکت ها می توانند معیارها یا استانداردهای دیگری را اعمال کنند که علاوه بر مواد تشکیل دهنده غذا، عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرد.

با این حال، جزئیات یا نمونه هایی از این عناصر ارائه نشده است. این فقدان یک تعریف دقیق نظارتی مانع از اجرای الزامات انطباق می شود.

با این حال، بیشتر فراخوان‌های محصولاتی که به‌عنوان «وگان» به بازار عرضه می‌شوند به دلیل وجود مواد تشکیل‌دهنده اعلام‌نشده با منشأ حیوانی، به‌ویژه شیر و تخم‌مرغ است.

مصرف کنندگان مبتلا به آلرژی غذایی چه می گویند؟

در این زمینه، و به عنوان بخشی از یک نظرسنجی از مصرف کنندگان مبتلا به آلرژی که با همکاری Food Alergy Canada انجام شد، از شرکت کنندگان پرسیدیم که در صورت خرید به تخم مرغ یا شیر آلرژی دارند (یا والدین کودکی آلرژی دارند). محصولاتی که به عنوان “وگان” به بازار عرضه می شوند.

از 337 پاسخ‌دهندگان، 72 درصد گفتند که گاهی اوقات این محصولات را در خرید خود گنجانده‌اند، 14 درصد گفتند که همیشه این محصولات را انجام می‌دهند و 14 درصد هرگز.

این نتایج نشان می دهد که این مصرف کنندگان، در واقع، ادعای “وگان” را به عنوان شاخصی برای عدم وجود پروتئین حیوانی در نظر می گیرند – غیبت که باز هم توسط هیچ الزام قانونی یا تعریفی پشتیبانی نمی شود.

از آنجایی که فقدان این مواد تضمینی نیست، این عادات مصرف می تواند افرادی را که به تخم مرغ و/یا شیر حساسیت دارند در معرض خطر قرار دهد.

یک کمپین آموزشی برای روشن کردن این موضوع که اصطلاح “وگان” یک شاخص رژیم غذایی است اولویت ها و نه خطرات بنابراین برای این جامعه مهم خواهد بود.

شکلات تلخ
برخی از تکه های شکلات تلخ که به عنوان “وگان تایید شده” به بازار عرضه می شوند حاوی پروتئین شیر هستند.
(Shutterstock)

آیا محصولات وگان حاوی موادی با منشاء حیوانی هستند؟

این واقعیت که 86 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی محصولات “وگان” را خریداری می کنند، نشان می دهد که بروز واکنش های آلرژیک مرتبط با این غذاها به طور بالقوه نادر است.

بنابراین، ما محتوای پروتئین تخم مرغ و شیر محصولات “وگان” و “گیاهی” را که در کبک به بازار عرضه می‌شوند، تجزیه و تحلیل کردیم.

در مجموع 124 محصول برای حضور پروتئین تخم مرغ (64) و/یا شیر (87) مورد بررسی قرار گرفت.

پروتئین تخم‌مرغ در هیچ نمونه‌ای شناسایی نشد، اما پنج نمونه حاوی پروتئین‌های شیر بودند: اینها شامل چهار تخته شکلات تلخ که به‌عنوان “وگان تایید شده” و یک کیک شاه بلوط با برند سوپرمارکت عرضه می‌شدند.

این پنج محصول وجود بالقوه شیر را با هشدار “ممکن است حاوی شیر باشد” اعلام کردند.

ما از غلظت پروتئین‌های شیر که در این محصولات اندازه‌گیری شده‌اند، همراه با مقادیر غذایی که در یک وعده غذایی مصرف می‌شود، برای محاسبه دوز قرار گرفتن در معرض، بر حسب میلی‌گرم پروتئین آلرژن استفاده کردیم. سپس با استفاده از مدل‌های همبستگی، احتمال تحریک این دوزها را در جمعیت‌های آلرژیک مربوطه برآورد کردیم. نتایج ما نشان می‌دهد که دوزهای محاسبه‌شده می‌تواند واکنش‌هایی را در شش درصد مصرف‌کنندگان حساس به شیر، برای تکه‌های شکلات، و یک درصد، برای کیک ایجاد کند.

مصرف کنندگان مبتلا به آلرژی غذایی چگونه می توانند از خود محافظت کنند؟

اگرچه ممکن است این سطح از ریسک پایین تلقی شود، اما احتمالاً بدون اطلاع قبلی متفاوت است. و تا زمانی که الزامات نظارتی وضع نشود، این وضعیت باقی خواهد ماند.

در واقع، به جای نسبت دادن آن به وجود ادعای “وگان” یا “گیاهی”، این سطح از خطر به احتمال زیاد منعکس کننده شیوه های مدیریت آلرژن خوب است که مشخصه بخش تولید مواد غذایی در آمریکای شمالی است.

بنابراین، حتی اگر عبارت «ممکن است حاوی شیر» در یک محصول «وگان» یا «گیاهی» متناقض به نظر برسد، افرادی که به شیر حساسیت دارند باید آن را به عنوان نشانه‌ای از این که این محصول ممکن است برای سلامتی آنها خطرآفرین باشد تفسیر کنند.



منبع

sitemap