نه، قهوه به شما انرژی اضافی نمی دهد. فقط مقداری وام می گیرد که بعداً هزینه آن را می پردازید


بسیاری از ما می خواهیم (یا باید بگویم نیاز?) قهوه صبح ما را به ما بدهد “برخیز و برو”. در مجموع، مردم جهان روزانه بیش از دو میلیارد فنجان قهوه می نوشند.

ممکن است فکر کنید قهوه به شما انرژی می دهد تا صبح یا روز را سپری کنید – اما ممکن است قهوه آنقدر که فکر می کنید به شما انرژی نمی دهد.

محرک اصلی قهوه کافئین است. و روش اصلی کار کافئین تغییر روشی است که سلول‌های مغز ما با ترکیبی به نام آدنوزین تعامل می‌کنند.



بیشتر بخوانید: پلانجر، اسپرسو، فیلتر؟ فقط به این دلیل که قهوه شما تلخ است، به این معنی نیست که “قوی تر” است


مشغول شدن، خسته شدن

آدنوزین بخشی از سیستمی است که چرخه خواب و بیداری ما را تنظیم می کند و بخشی از این است که چرا سطوح بالای فعالیت منجر به خستگی می شود. همانطور که روزهای خود را می گذرانیم و کارها را انجام می دهیم، سطح آدنوزین افزایش می یابد زیرا به عنوان یک محصول جانبی با استفاده از انرژی در سلول های ما آزاد می شود.

در نهایت آدنوزین به گیرنده خود (قسمتی از سلول‌ها که سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند) متصل می‌شود که به سلول‌ها می‌گوید سرعت خود را کاهش دهند و باعث می‌شود ما احساس خواب‌آلودگی و خواب آلودگی کنیم. به همین دلیل است که پس از یک روز فعالیت بزرگ احساس خستگی می کنید. هنگامی که ما در خواب هستیم، مصرف انرژی کاهش می یابد و سطح آدنوزین را کاهش می دهد، زیرا آن را به اشکال دیگر تبدیل می کند. صبح با احساس شادابی از خواب بیدار می شوید. خوب، اگر به اندازه کافی بخوابید اینطور است.

اگر هنوز هنگام بیدار شدن از خواب احساس خواب آلودگی می کنید، کافئین می تواند برای مدتی کمک کند. این با اتصال به گیرنده آدنوزین عمل می کند، که می تواند انجام دهد زیرا شکل مشابهی دارد. اما آنقدر شبیه نیست که سیگنال کاهش سرعت خواب‌آلود را مانند آدنوزین تحریک کند. در عوض فقط لکه ها را پر می کند و از اتصال آدنوزین به آنجا جلوگیری می کند. این همان چیزی است که احساس خواب آلودگی را از بین می برد.

بدون سواری رایگان

اما یک گرفتاری وجود دارد. این مداخله کوچک کافئین در حالی که احساس انرژی می کند، بیشتر وام احساس بیداری است، نه ایجاد هر گونه انرژی جدید.

این به این دلیل است که کافئین برای همیشه متصل نمی شود و آدنوزینی که مسدود می کند از بین نمی رود. بنابراین در نهایت کافئین تجزیه می‌شود، گیرنده‌ها و تمام آن آدنوزینی را که منتظر بوده و ایجاد می‌شود رها می‌کند و احساس خواب‌آلودگی باز می‌گردد – گاهی اوقات به یکباره.

بنابراین، بدهی شما به کافئین همیشه باید در نهایت بازپرداخت شود و تنها راه واقعی برای بازپرداخت آن خوابیدن است.

فنجان های قهوه روی میز در لیوانی که نوشته است زندگی با قهوه آغاز می شود
اما اول، قهوه.
Unsplash، CC BY

زمان بندی همه چیز است

میزان آدنوزین آزاد در سیستم شما، که هنوز به گیرنده‌ها متصل نشده است، و در نتیجه چقدر خواب‌آلود هستید، بر میزان کافئینی که می‌نوشید شما را بیدار می‌کند. بنابراین، قهوه ای که بعداً در روز می نوشید، زمانی که علائم خواب آلودگی بیشتری دارید، ممکن است سیستم شما قدرتمندتر احساس شود.

اگر در روز خیلی دیر باشد، کافئین می تواند خوابیدن را هنگام خواب سخت کند. “نیمه عمر” کافئین (چه مدت طول می کشد تا نیمی از آن تجزیه شود) حدود پنج ساعت است. گفته می شود، همه ما کافئین را به طور متفاوتی متابولیسم می کنیم، بنابراین برای برخی از ما اثرات آن سریعتر از بین می رود. افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، ممکن است کمتر احساس کافئین داشته باشند، زیرا در طول زمان نسبت به محرک تحمل می کنند.

فنجان قهوه در کنار لپ تاپ
نوشیدن قهوه در اواخر روز می تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.
Pexels، CC BY

کافئین همچنین می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد، هورمون استرس که می‌تواند به شما احساس هوشیاری بیشتری بدهد. این ممکن است به این معنی باشد که کافئین بعداً در صبح مؤثرتر است، زیرا شما در حال حاضر هنگام بیدار شدن از خواب افزایش طبیعی کورتیزول دارید. به همین دلیل ممکن است تاثیر قهوه بیرون از رختخواب چندان قوی به نظر نرسد.

اگر نوشیدنی کافئین دار انتخابی شما نیز قندی است، این می تواند احساس اوج و تصادف را تشدید کند. از آنجا که در حالی که شکر انرژی واقعی را در بدن ایجاد می کند، قندهای آزاد موجود در نوشیدنی شما می توانند باعث افزایش قند خون شوند که پس از آن احساس خستگی در شما ایجاد می کند.

در حالی که نوشیدن قهوه با معده خالی هیچ ضرری ندارد، قهوه همراه یا بعد از غذا ممکن است آهسته تر به شما ضربه بزند. این به این دلیل است که غذا ممکن است سرعت جذب کافئین را کاهش دهد.



بیشتر بخوانید: آیا قهوه در حین ورزش چربی بیشتری می سوزاند؟ آنچه شواهد به ما می گویند


در مورد چای غلیظ یا کولای گازدار چطور؟

البته قهوه تنها نوشیدنی کافئین دار نیست که می تواند به شما انرژی بدهد.

کافئین موجود در چای، نوشابه های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها همچنان به همان شیوه بر بدن تأثیر می گذارد. اما، از آنجایی که مواد تشکیل دهنده بیشتر از گیاهان می آیند، هر نوشیدنی کافئین دار مشخصات خاص خود را از ترکیبات اضافی دارد که می تواند اثر محرک خاص خود را داشته باشد، یا می تواند با کافئین برای تغییر اثرات آن تعامل داشته باشد.

کافئین می تواند مفید باشد، اما جادو نیست. برای ایجاد انرژی و انرژی مجدد به بدن خود به غذا، آب و خواب کافی نیاز داریم.

sitemap