روغن پالم چیست؟ آیا از خطرات روغن پالم مطلع هستید؟


روغن پالم چیست؟ آیا از خطرات روغن پالم مطلع هستید؟

روغن پالم ، مانند روغن زیتون یا روغن کانولا ، ممکن است در آشپزخانه شما ضروری نباشد. اما محققان جوانب مثبت و منفی این روغن گرمسیری که به طور گسترده تولید می شود را زیر سوال می برند.

روغن پالم در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده قرار دارد. اما س theال این است که با توجه به تبلیغات منفی این روغن ، مقایسه آن با سایر روغن های آشپزی چگونه است و آیا آنقدر که متخصصان تصور می کردند برای شما مضر است؟

نگاهی گذرا به این روغن مرموز

روغن پالم یکی از پرکاربردترین روغن های گیاهی است و در نیمی از غذاها و محصولات پرمصرف ، از تنقلات گرفته تا لوازم آرایشی ، یافت می شود.

تولید جهانی نفت از 15 میلیون تن در سال 1995 به 66 میلیون تن در سال 2017 افزایش یافت. ویژگی های مطلوب برای صنایع غذایی (نقطه دود نسبتاً زیاد و حالت نیمه جامد در دمای اتاق) و استراتژی هایی که از سیاست های دولت برای حمایت از گسترش ، تولید و استفاده از روغن پالم حمایت می کند.

اگرچه این عوامل مرتبط با روغن پالم دارای مزایای آشکاری برای صنایع غذایی فرآوری شده هستند ، اما روغن ها درصد بسیار بالاتری از چربی های اشباع شده را نسبت به سایر روغن های گیاهی دارند. اگرچه تأثیرات منفی آن بر سلامتی مورد بحث قرار گرفته است ، اما متاآنالیز افزایش مصرف روغن پالم در 23 کشور جهان ارتباط قابل توجهی با مرگ و میر بیشتر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب نشان داده است.

یک مطالعه منظم دیگر نشان داد که مصرف روغن پالم سطح “کلسترول لیپوپروتئین آتروژنیک با چگالی پایین” را افزایش می دهد. در اوایل سال 2003 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی (FAO) شواهدی مبنی بر مصرف چربی اشباع شده را افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی توصیف کردند.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم چیست؟

روغن نخل از میوه نخل می آید ، نوعی درخت که عمدتا در آب و هوای گرم مانند آفریقا و آسیا یافت می شود. شایان ذکر است که این درخت در مناطق جنگل بارانی رشد می کند و جالب است بدانید برداشت این نوع روغن به دلیل تأثیرات منفی فراوان بر محیط زیست مورد انتقاد قرار می گیرد.

پس از ممنوعیت افزودن چربی های ترانس به غذا توسط ایالات متحده ، بسیاری از تولیدکنندگان به روغن پالم که جایگزین ارزان قیمت است ، روی آوردند.

طبق گزارش USDA ، روغن پالم دارای خواص تغذیه ای مشابه سایر روغن های پخت و پز است. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 120 کالری و 14 گرم چربی کل است که شامل 7 گرم چربی اشباع (همان مقدار کره) ، 5 گرم چربی غیر اشباع سالم برای قلب و 1.5 گرم چربی اشباع نشده است.

روغن پالم همچنین 2 گرم ویتامین E و 1 گرم ویتامین K را تأمین می کند.

این ارقام به جز نوع چربی مشابه روغن زیتون است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی تنها 2 گرم چربی اشباع (که می تواند در بیماری های قلبی نقش داشته باشد) است که 10 گرم چربی اشباع نشده است.

روغن پالم نسبت به سایر روغن های گرمسیری مانند روغن نارگیل و روغن هسته خرما دارای چربی اشباع کمتری است.

از روغن پالم استفاده کنید

روغن پالم چگونه استفاده می شود؟

روغن پالم تقریباً در همه محصولات غذایی وجود دارد. حدود 50 درصد از محصولات بسته بندی شده در سوپرمارکت ها از پیتزا ، دونات و شکلات گرفته تا دئودورانت ها ، شامپوها ، خمیردندان ها و رژ لب ها را شامل می شود. همچنین در خوراک دام و به عنوان سوخت زیستی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود.

روغن پالم اغلب به غذاهای فرآوری شده در فروشگاه اضافه می شود. “بسیاری از غذاهای آماده مانند کره بادام زمینی و کرم قهوه حاوی روغن پالم هستند. همچنین می توان آن را در بسیاری از مارک های بستنی ، خمیر پیتزا ، نان ، غذاهای منجمد ، سوپ های بسته بندی شده ، سس ها ، دسرها و تنقلات مانند کوکی ها و چیپس یافت. علاوه بر این ، روغن پالم در برخی از محصولات مراقبت و زیبایی پوست مانند رژ لب ، شوینده ها و صابون ها وجود دارد.

“روغن پالم به دلیل دود زیاد برای پخت و پز نیز استفاده می شود. این بدان معناست که برای پخت غذا در دمای بالا مناسب تر است.

به طور کلی ، هرچه روغن تصفیه شده تر باشد ، دود بیشتر است ، زیرا تصفیه ناخالصی ها و اسیدهای چرب آزاد را که می تواند باعث دود روغن شود ، از بین می برد.

از نظر طعم ، روغن پالم طعم خامه ای بیشتری در دهان دارد و چربی بیشتری به غذا می دهد. روغن پالم نیز همه کاره است. “می توان آن را پردازش و مخلوط کرد تا طیف گسترده ای از محصولات با ویژگی های مختلف تولید شود.

چرا نظرات منفی در مورد این روغن وجود دارد؟

روغن پالم عامل اصلی در جنگل زدایی در جنگل های متنوع جهان بوده و هست و زیستگاه گونه های در خطر انقراض مانند اورانگوتان ها ، فیل های پیگمی و کرگدن سوماتران را از بین برده است.

این تلفات در جنگلها ، همراه با تبدیل خاکهای ذغال سنگ نارس ، میلیونها تن گازهای گلخانه ای به جو منتقل می کند و به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. بنابراین به دلیل این موارد ، مخالفت با رشد درختان و استفاده از این روغن افزایش یافته است.

روغن مضر نخل

آیا روغن پالم برای شما مضر است؟

به نظر می رسد روغن پالم فوایدی برای سلامتی دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که روغن نخل می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی کمک کرده و به عملکرد مغز کمک کند.

روغن پالم سرشار از توکوترینول ها است ، نوعی ویتامین E که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که توکسینول ها می توانند پیشرفت زوال عقل را کند کرده و خطر سکته مغزی را کاهش دهند.


این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد: رژیم درمانی و رژیم درمانی برای تناسب اندام و کاهش چربی بدن

روغن پالم هنوز سالم ترین روغنی نیست که می توانید برای پخت و پز استفاده کنید و فواید دیگری برای سلامتی ندارد. “این روغن حاوی حدود نیمی از چربی های خوب (غیر اشباع) و نیمی از غذاهای بد (اشباع) است ، اما در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود که تشخیص اینکه آیا این روغن برای شما خوب است یا بد ، را دشوار می کند.”

به یاد داشته باشید ، برخی از مطالعات حتی عوارض جانبی منفی را نشان می دهند. “مطالعاتی وجود دارد که مطالعاتی را رد می کند که نشان می دهد روغن پالم برای بیماری های قلبی مفید است.

پختن با روغن پالم ممنوع است

آیا لازم است با او آشپزی کنید؟

“توصیه می شود که روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه های پخت بهتر باشند.

احتمالاً روغن پالم در غذاهای فرآوری شده که از یک خواربارفروشی خریداری می کنید اشکالی ندارد ، اما سعی کنید از مارک هایی که آن را مخلوط می کنند استفاده کنید.

اگرچه روغن پالم به اندازه چربی های ترانس ناسالم نیست ، اما بهتر است هنگام تهیه غذا در خانه یا غذا خوردن در بیرون از روغن زیتون یا دیگر روغن های پخت سالم استفاده کنید.

گزارشات مربوط به اثرات بهداشتی مصرف روغن پالم در غذا متفاوت است. برخی مطالعات مصرف روغن نخل را با افزایش مرگ و میر بیماری های ایسکمیک قلبی ، افزایش لیپوپروتئین با چگالی پایین ، کلسترول ، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض جانبی مرتبط کرده اند.

سایر مطالعات هیچگونه عوارض جانبی یا حتی اثرات سلامتی ناشی از مصرف روغن پالم را نشان نمی دهند.

منابع:
www.who.int
www.health.com

برای رتبه بندی این مقاله کلیک کنید!

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید