پرخوری عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال روانی در رژیم غذایی است که در آن دوره هایی از پرخوری (خوردن غذای زیاد در یک وعده) وجود دارد. در طول این پرخوری

فرد هیچ کنترلی بر غذا خوردن ندارد و به دنبال راهی برای حذف غذای خورده شده است. مانند:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

در این نوع پرخوری ، که تمایل دارد در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شود ، فرد معمولاً خود را پنهان می کند و سعی می کند بعد از پرخوری پاک شود.

دارای هنگامی که بیش از حد غذا می خورید ، احساس تهوع و شرم می کنید و پس از تمیز کردن ، احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً اضافه وزن دارند

و ارتفاع در محدوده نرمال است. اما ممکن است از افزایش وزن بترسند و بخواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

از جانب

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از برخی ویژگی های شخصیتی ، احساسات و الگوهای فکری ، و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی ، ممکن است مسئول باشد.

محققان معتقدند این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی های جدی در مورد اندازه و شکل بدن شروع شود. فرد معمولاً عزت نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار ناشی از رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم جسمی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندان
گلو درد
غدد متورم در گردن و صورت
سوزش سردل
هضم
نفخ
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
پینه روی مچ یا پشت دست به دلیل استفراغ عمدی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
دائماً احساس سرما می کند
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

علائم رفتار پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خوردن کنترل نشده و به دنبال آن تمیز کردن
جمع آوری یا سرقت غذا
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن بیش از حد ضروری است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
بیش از حد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز دارید یا علاقه زیادی به غذا ندارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه خود تماس بگیرید. زیرا هرچه زودتر بهبود پیدا کنید ، شانس موفقیت بالاتری خواهید داشت.

عوارض بولیمیا:

یک دلیل مهم برای درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
فرسایش مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان ها به غذای گرم یا سرد
تورم و درد در غدد بزاقی (ناشی از استفراغ مکرر)
زخم ها
پارگی معده یا مری
اختلال در عادات مدفوع
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر رفتار خودکشی یا صدمه به خود
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

پرخوری و داروهای خانگی برای پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان های پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) توسط FDA برای درمان پرخوری عصبی تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن اغلب اتفاق نمی افتد. اما در موارد شدید ، پرخوری می تواند در مدت کوتاهی رخ دهد

بیمارستان تحت درمان است بیشتر اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی است.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که فرد را به پرخوری یا پاک شدن سوق می دهد. به این ترتیب افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم در پرخوری عصبی به چالش کشیده می شود.

درمان مبتنی بر خانواده (FBT):
اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند منجر به پرخوری عصبی شوند مقابله کنند.

روان درمانی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکلات روابط با افراد دیگر در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فردی معتقد است که نحوه تعامل با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

تغذیه درمانی

هدف تغذیه درمانی یادگیری عادات غذایی خوب است. متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا سیگنال های گرسنگی و سیری بدن را تشخیص دهید. آنها همچنین به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و نگرش سالم تری نسبت به غذا پیدا کنید.

مراقب خود باشید که پرخوری کنید

همراه با پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و در مورد بهترین نوع و زمان ورزش برای سلامتی مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند بر عادات ناسالم غلبه کرده و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مویده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید